17. November 2017 20:26:00
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 24419348
5898 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Rugbrød uden hvedemel
Hanne123
Hej piger,

Hermed min opskrift på rugbrød bagt på ren rug - uden hvedemel.Den er rigtig god - alle her i familien spiser den (også børnene på 4 og 1½) :-) Det er let at skære nogle tynde skiver af, og det er nødvendigt for mig, så jeg ikke får for meget.
Jeg køber stenkværnet økologisk mel og kerner, og bager af det. Det bliver garanteret også godt, hvis man bager af det mel man kan købe i supermarkedet, men jeg er lidt "hys" når det gælder råvarer Smile.

Jeg har forsøgt med mange forskellige opskrifter, og den her giver det bedste resultat, samtidig med, at den er let at lave.
Vær opmærksom på, at bege ved maks 170°C, da du ellers ødelægger nogle af de gode fedtstoffer.

Rugbrød med surdej:

Surdej 1: (den rigtige, den uden gær)
2 dl kærnemælk
1 spsk groft salt
2 dl groft rugmel
Massen røres sammen til en rugbrødslignende masse. Læg den i en skål og drys den godt med groft salt. Den skal være helt dækket. Dæk yderligere spanden med plastfolie.
Sæt spanden oven på det varmeste sted i køkkenet i 6-8 dage, afhængig af hvor surt du ønsker dit brød.

Surdej 2: (”snyde-metoden”, den korte vej med lidt gær)
5 g gær
2 dl lunkent vand
1 spsk salt
100 g groft rugmel.
Ingredienserne røres sammen til en tynd vælling. Hæld den over i en skål og dæk med plastfolie. Lad den stå på det varmeste sted i køkkenet i 48-60 timer. Det er vigtigt at dejen har skiftet farve (fra grå til lys gylden)

Opskrift på rugbrød: (2 store rugbrød)
2 dl surdej
2 ½ l lunkent vand (lidt mere eller mindre, dejen skal være lind)

1 spsk salt
1,3 l skårne rugkerner
2 dl sesamfrø
2 dl hørfrø
2 dl solsikkekerner

2,5 l groft rugmel

Hæld surdej og vand i røreskålen på foodprocessoren, eller i en skål+ håndmikser med dejkroge. Lad det ælte sammen på laveste hastighed i ca. 5 minutter.

Tilsæt salt, rugkerner, sesamfrø, hørfrø/birkes og solsikkekerner under omrøring.

Stands omrøring, og tilsæt alt rugmelet på én gang. Sæt igen maskinen i gang, og lad den ælte massen godt sammen i ca. 15 minutter på laveste hastighed.

Lav 2 rugbrød, formene fyldes ca. ¾ op. (Gem den sidste rest dej til ny surdej.)
Stil dem i en kold ovn og lad dem hæve til næste dag. (min. 12 timer)

Næste morgen tændes ovnen på 170 grader, og rugbrødene bager i 1½ time.
Lad dem afkøle to dage før de skæres. (pak dem ind i rene viskestykker og læg dem på bordet)

Den nye surdej:
Læg dejresten i en skål, og strø overfladen godt til med groft salt. Stil den op oven på ovnen i 3-6 dage. Skal den opbevares længere, kan den efter 3 dage sættes på køl – her overlever den nemt flere måneder. Den bør da tages ud af køl 1-3 dage før den skal bruges til nyt rugbrød. Skulle surdejen uddø, kan der tilsættes en lillefingernegl gær, så starter gæringen på ny. Sæt ikke surdej i fryseren, så dør den.

http://www.GreveAlternativ.dk
forglemmigej
Tak! Jeg leder stadig efter den perfekte rugbrødsopskrift, så jeg skal helt klart prøve din Thumbsup
Hilsner fra,
Majbritt

Normalvægtig PCO'er.

jc6700
Så har jeg også prøvet den, og ja dt smager godt. Jeg er dog helt ny i det her rugbrødsbageri, så jeg har lige nogle spørgsmål der er lidt dumme. Men hvordan tjekker i undervejs om det er nok, og hvordan undgår i de der ekstremt sprøde/hårde skorper øverst på brødet?

De hårde skorper gør nemlig at kæresten ikke er helt hook på brødet.

Hanne123
Tak, Stine! Det er blevet samme resultat her i huset. Børnene strejker, hvis ikke der er hjemmebagt rugbrød Grin

jc6700: når brødet kommer ud af ovnen, lader jeg det stå nogle minutter og dampe af. Derefter tager jeg det ud af formen, og ruller brødene ind i let fugtige viskestykker (jeg strinter lidt vand på dem) og lader dem ligge der natten over.
Så får brødene en blødere skorpe, og får tid til at sætte sig. På den måde bliver de også lettere at skære.

solsikken
Hej Hanne .

Nu har jeg ikke spist rugbrød i over et år. så jeg glæder mig helt vildt til at prøve denne opskrift. Jeg har bare lige et par spørgsmål. Når du har rørt surdejen, skal selve dejen pakkes ind eller er det kun skålen som pakkes ind i folie. Jeg kom til at tænke på det meget salt der er i dejen, er det ok får vores PCO.

K.H. Rikke

Hanne123
Tak for beregningen, Stine.

Husk på, at salt er nødvendigt for at styre gæringsprocessen. Hvis i tilsætter (meget) mindre salt, vil brødet hæve for meget.

Hej Solsikken: Jeg lægger folie over det krus, jeg putter surdejen i.

Hilsen fra Hanne

jc6700
hej Hanne

mange tak for svaret og den gode opskrift. Det vil jeg prøve næste gang. Lige nu er jeg dog glad for min brødmaskine der kan skre nogle fine skiverGrin

solsikken
Super tusind tak for svaret og beregning.
KH Rikke

Henner
Hmmm jeg er ikke helt med her... Jeg har først for nyligt besluttet af ændre min kost og prøve at få lidt styr på min PCO så jeg har meget at lære, går og venter på det bliver d. 9/6 så jeg kan komme under Stines kyndige hænderSmile Så jeg er ikke helt klar over hvad der er galt med helt alm rugbrød?? Har lige været i køkkenet og læse på det jeg spiser og der er ikke hvedemel i, i hvertfald ikke ifølge varedeklationen. Er der nogle af jer der kan hjælpe??

Hanne123
Der er ikke noget galt med almindeligt rugbrød - ihverttilfælde ikke det uden hvedemel :-)
For mit vedkommende handler det om, at jeg ved hvad der er i brødet, når jeg selv har bagt det - og så smager det bare rigtig, rigtig godt!

PS: jeg kommer også med den 9/6, glæder mig til at se dig Smile

Henner
Ok tak, så forstår jeg. Jeg tror bare jeg fortsætter med mit købe rugbrød, synes jeg bruger rigelig tid lige nu på at lære at spise det rigtige, lave mad og få min daglige motionSmile

I lige måde, jeg er spændt på at se hvor mange vi bliverGrin

solsikken
Hej Hanne.

Jeg har lige et lille spørgsmål mere til rugbrødet. JEg lavede min surdej i søndags. JEg skal bare høre om det er ok at der samles en del vand ovenpå surdejen. Er det saltet som gør dette.

Knus Rikke.

Hanne123
Hej Rikke

Jeg tror det er ok - prøv at dufte til det. Det skal have en frisk-gæret lut (håber du forstår Smile)
Det kan være saltet, men der kan også dannes kondens under folien. Prøv at give den lidt luft nogle timer.

Hilsen fra Hanne

ika
Hejsa Hanne (eller andre rugbrødskyndige) Wink

har du prøvet at lave rugbrød af surdej som minirudbrød i muffinforme eller lignende? går lige og overvejer om det kunne være en nem måde at have små portioner rugbrøg som kan tages op af fryseren (eller måske som et godt supplement til fødselsdagsboller)og hvor lang tid jeg i så fald skulle give dem i ovnen... Altså, hvis jeg nu i øvrigt bruger den opskrift som er angivet i starten af denne tråd. Nogen der har et bud?

Mange hilsner
Ika

Hanne123
Jeg har ikke laver dem i muffinforme, men jeg bager et par stykker i små forme. Min datter elsker at få mini-madder rugbrød med i madpakken Smile

De bliver bagt lige så længe som de andre, og jeg bruger samme opskrift.

Og god idé med muffinformen - det skal prøves ved næste portion!

ika
Ih, tak for det hurtige svar! Så tror jeg også at jeg tør at prøve Smile !

Evbev
Jeg er også rugbrødsbagerjomfru, og vil meget gerne vide, hvor længe brødet kan holde sig? Vi er kun 2 voksne her i huset, nemlig. Og opskriften ser ud som om, den giver rigtig meget brød!

Hanne123
Jeg ved faktisk ikke hvor længe det kan holde sig. Vi plejer at dele hvert brød i 2, og fryse dem ned.

Lisette
Lyder spændende, Hanne - det skal jeg da prøve Grin
Store muskelsmerter siden maj 05, men først efter 3 år blev pco opdaget. Kan ikke tåle Metformin og skal tabe mig ca. 20 kg.

ika
Hej Hanne og alle jer andre

Det er virkelig en god rugbrødsopskrift - meget bedre end den jeg plejede at bruge Smile. Jeg har nu et par gange prøvet, at bage noget af dejen i små silikonemuffinforme og det bliver rigtigt godt. Første gang var til en børnefødselsdag, hvor jeg gerne ville kunne spise en bolle sammen med de andre (der var også mange andre som mere end gerne spiste en rugbrødsbolle). Jeg puttede græskarkerner i bunden af formene og så kom de også til at se festlige ud i brødkurven. Når vi nu også kun må spise en til to skiver om dagen er rugbrødsbollerne meget praktiske at have i fryseren, hvis man ikke har så stor en familie, at et rugbrød bliver spist på en uge eller to - så kan man jo nemlig bare tage en enkelt bolle op om dagen... I muffinformene bager jeg også nogen gange små madpakkeboller af hytteost, fløde, æg, salt og peber + noget proteinrigt fyld som skinke, laks, ost osv. samt måske lidt løg eller porre. De bliver som små tærter som er nemme at putte i tasken, hvis man skal på tur. Og så smager de rigtigt dejligt Wink. Det har godt nok ikke så meget med rugbrød at gøre, men tænkte lige at jeg lige så godt kunne få den ekstra opskrift med nu jeg var i gang Smile...

Mange hilsner og god sommer fra Ika (og tillykke med graviditeten til dig Hanne Rose - hvor skønt at i kan klare det helt på egen hånd!)
Redigeret af ika d. 09-07-2009 12:51

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Metformin uden graviditetsønske? Metformin eller anden medicin 7 05-06-2014 13:39
PCO uden syndrom - hvorfor? PCO Brevkasse 2 11-05-2014 13:28
PCO uden medicin Metformin eller anden medicin 9 24-01-2014 21:50
kan man få hormonbehandling uden aktiv PB ? Hormoner 6 28-11-2013 08:18
Gravid på behandling uden pco venligt mad Prøver at blive gravid 1 26-11-2013 15:25
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke