22. Oktober 2019 00:28:30
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28716244
5928 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Vil Metformin virke på mig???
dj84
Jeg har langt om længe fået svar på mine blodprøver der bekræfter at jeg har PCO sammenholdt med scanningen af mine æggestokke. Jeg fik bare svaret fra min gynækolog i et brev, og nu sidder jeg med en masse ubesvaret spørgsmål...
Der stod at mine mandlige kønshormoner var forhøjet, og jeg derfor ikke havde ægløsning og menstraution. Til gengæld var mit blodsukker, stofskifte og fedtstoffer i blodet normale.

Da jeg kæmper en kamp med at tabe mig, vil jeg gerne vide om det ville hjælpe for mig at få Metformin, når nu mit blodsukker er "normalt"?
Jeg skal tabe ca. 15-20 kg. før min gynækolog vil starte op med hormoner, hvilket slet ikke er nemt, når man kun taber ½ kg om ugen selv om man spiser sundt og motionerer 3-4 gange ugentlig.
K: PCOS - vægttab på 20 kg. M: nedsat sædkvalitet. beh. sted: OUH 3x hj.rul - neg. 2x IUI-H - neg. 1. IVF - ÆO 14/9 1 æg BP. 29/9 POSITIVSmile Lillemanden kom endelig til verden 13.6.11

melinka
Heysa
jeg er meget glad for mine metformin, er nu kedaf at jeg ikke har fået dem noget før, og det var endda ved et tilfælde, jeg så noget i nyhederne om pco, hvor de nævnte at mange fik medicin for det,
dagen efter ringede jeg til min læge og spurgte om jeg ikke også kunne få det.
om det er noget der vil virke for dig, må du lade komme på en prøve
jeg syndes du skal snakke med din gyn, eller læge om det.

jeg har efter jeg startede med metformin, kostomlækning, fedtforbrænding tabt mig snart tabt mig 16 kg.

men syndes det er fedtførbrændingen- lange gåture i naturen, eller på løbebåndet der gir det bedste resultatThumbsupHug

forglemmigej
Nu er metformin jo ikke en slankepille, men når det så er sagt, så kan det hjælpe nogle med at tabe sig. Jeg har selv tabt 1-2 kg, hvorefter vægten har stabiliseret sig. Som melinka skriver, skal metformin bruges som en del af en helhed af motion, kost osv.
Mit blodsukker har altid ligget indenfor "normalen", men jeg er mega insulinresistent, og det kan virkelig være svært at påvise i en blodprøve. Hvad er din egen fornemmelse? Tror du selv, at dit blodsukker er unormalt?
Hilsner fra,
Majbritt

Normalvægtig PCO'er.

dj84
Ved godt at Metformin ikke er en slankepille, men jeg mangler noget til at dæmpe min trang til det søde. Jeg kan godt holde mig fra det i perioder, men falder så i et stort "sukker-hul" et kort øjeblik!
Jeg er næsten sikker på at jeg er insulinresistent, for når jeg får et af mine svage øjeblikke og falder i et "sukker-hul" kan jeg hurtigt mærke det på min krop. Lige efter er jeg godt tilpas, men så bliver jeg sløv, ondt i hovedet, min mave er utilpas. Dette kan varer næsten i et døgn efter jeg har spist det usunde?!

Har ringet til gynækologen i håb om at hun ville se mig før om 6 uger, og at jeg evt. kunne få talt med hende om Metformin kunne være noget for mig! Men desværre nej... som sekretæren sagde, så havde jeg jo også god tid til at tabe mig inden! Så ser frem til en masse ventid igen igen - imens jeg forhåbentlig taber mig lidt?!
K: PCOS - vægttab på 20 kg. M: nedsat sædkvalitet. beh. sted: OUH 3x hj.rul - neg. 2x IUI-H - neg. 1. IVF - ÆO 14/9 1 æg BP. 29/9 POSITIVSmile Lillemanden kom endelig til verden 13.6.11

forglemmigej
Hvad med at kontakte din egen læge og bede om Metformin?

Hvordan har du det, når blodsukkeret er lavt? For mig er det det, der er den virkelige indikator for insulinresistens, nemlig at jeg bliver utilpas, når jeg ikke spiser ofte nok (jeg bliver kold, bleg, svimmel, uro osv). Metforminen har desværre ikke hjulpet på min sukkertrang, det er kun den rette diæt, der kan styre den Pfft
Hilsner fra,
Majbritt

Normalvægtig PCO'er.

dj84
Har også forsøgt at kontakte min læge mht. at få Metformin, men han vil egentlig ikke gøre mere for mig, når det kommer til min PCO. Som han siger: "Han vil ikke blande sig i gynækologens arbejde". Fedt... så venter jeg da bare 6 uger igen på, at MÅSKE få en recept på Metformin ved gynækologen!

Bliver også svimmel, irriteret, utilpas og får nogle gange kvalme, hvis jeg ikke spiser hyppige små måltider. Spiser gerne gulerødder eller æbler som mellemmåltider, da det holder mig mæt i et par timer, og derfor ikke giver den helt store trang til slik og sukkerWink

forglemmigej
Snup et par mandler sammen med frugten, og så er du godt kørende endnu længere Thumbsup

Nu ved jeg jo ikke, hvor langt du er i en kostomlægning, men måske du så skulle fokusere på det i ventetiden? Og øv dig i at få den daglige motion osv. Det kan være en super motivator med sådan en slags deadline. I øvrigt synes jeg, at et vægttab på 4 kg på 7 uger er rigtig flot. Det skal jo helst gå stille og roligt for at være et varigt vægttab. Så tillykke med det Thumbsup Det lyder som om, du er på rette vej. Hug
Hilsner fra,
Majbritt

Normalvægtig PCO'er.

dj84
Har faktisk ikke prøvet med at spise mandler endnu...det kunne godt være at man skulle have fat i nogle næste gang jeg kommer ud og handlerSmile

Jeg ved godt at det går langsomt med at tabe sig, når man har pco, men egentlig er 4-5 kg. på 7 uger også ok. Har bare tabt mig 20 kg. for 3 år siden, og der foregik det i et helt andet tempo - meget hurtigere. Men hvis det fortsætter sådan her skulle jeg jo have tabt mig de 15-20 kg sidst på sommeren/først på efteråret. Så det er mit mål - krydser fingre for at det lykkedesFingerscrossed

jensen4
dit vægt tan er rigtig flot. jeg har kun tabt mig 6 kg på 1 år.
så her går det langsomt, men nu er alt mad også ændret. og min sukkertrang er ikke så stor som den har været. men bliver dårlig hvis jeg spiser hvidt brød og andet der ikke er godt.

Skal til lægen og vejes i morgen så håber der er røget bare 0.5 kg det jeg også glad for Smile bare det går lidt ned hver gang. for står vægten stille i en periode får jeg det dårligt og mister lidt håbet.
fået konstateret PCO for lidt over 2 år siden, og har her sidst i April fået min første mens. i 3 år. er i homon behandling og skal ha en kontrast undersøgelse af min livmoder for at se om der er fri pasage 30.april. Smile

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Metformin?? Er blevet gravid 4 21-10-2014 20:30
Kan det passe at Metformin øger chancen for at få drenge børn? Metformin eller anden medicin 5 21-10-2014 12:42
Svær start med Metformin... Metformin eller anden medicin 1 21-10-2014 12:38
Skal man have Metformin Metformin eller anden medicin 2 25-09-2014 20:33
Metformin uden graviditetsønske? Metformin eller anden medicin 7 05-06-2014 13:39
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke