11. December 2018 01:16:51
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 27321969
6032 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
PCO-mad-produkter
Moster
Der har været flere herinde der har anbefalet ISIS-produkter og dem må jeg ha prøvet engang.
Nogle der har fif til andre gode mærker og produker?

Jeg forsøger at overholde "PCO-reglerne" og spiser aldrig sukker. Synes straks det bliver sværer med fx rugbrød og müsli. Er der nogen der kender til rugbrødsmærker der er PCO-venlige? Jeg er selv (pga. smagen) fan af Kernegrov fra Levebrød (ingridienserWhistleugkerner, vand, rugsurdej (vand, fuldkornsrugmel og surdejskultur), halvsigtet rugmel, rugbrødsrasp (ingred. som i dette brød), hvedegluten, bygmaltsirup, salt tilsat jod, hvedefibre, tørret rugsurdej, eddike, rapsolie, gær og sirup) Men den er nok ikke 100% god (hvedegluten og sirup)
Til min yoghurt naturel om morgenen spiser jeg Bran Müsli fra Finax. Masser af fibre, men indeholder nok også lidt dumme kulhydraterSad

Har tit tænkt på selv at lave noget müsli i ovnen. Nogen der har en god opskrift?

Er klar over at man helst skal holde sig fra fra den slags, men kan ikke undvære müsli om morgenen og en enkelt skíve rugbrød til frokostBlush

solsikken
Musli er generelt dårligt i forhold til pco. Det er meget bedre med nødder.
Levebrød har lavet en rugbrød uden sukker.

Hilsen Rikke

marina927
Hey
Jeg har lige købt bogen spis dig gravid. Ved ikke om du kender den.
Men der snakker de meget om mad til dem med pco.
Den er rigtig god Wink
Redigeret af marina927 d. 08-07-2009 16:16
Hejsa
Vi har en datter på snart 5. Vi har prøvet at få en mere i 2,5år. Nu har jeg tabt mig det jeg skulle og er nu klar til at skal have hjælp. Ved endnu ikke hvad der skal ske. Men krydser finger for det sker Smile Smile

jensen
Hej

Ang. det med levebrøds rugbrød uden sukker, så er det vist nok sødet med andre sødestoffer som ikke er så gode. Jeg er ikke helt sikker, men mener det. Nogle sødestoffer er lige så dårlige som alm. sukker, og andre sødestoffer er gode nok. Især dem der er i Isis produkterne er de gode. Man skal være lige så meget opmærksom på sødestoffer som alm. sukker. Når der står at noget er sukkerfrit kan det sagtens være fyldt med dårlige sødestoffer alligevel. Nå men tænkte bare at jeg lige ville gøre opmærksom på det. Smile

Jensen

Mary
Isis produkterne er fulde af stivelse, så det er nok bedre engang imellem at få noget rigtigt sukker istedet for at spise stivelse og tro at så er dét i orden. Stivelse er meget værre end rigtigt sukker.
Müsli kan man selv lave af nødder og mandler som man rister og hakker. Evt kan man tilsætte lidt vanille.
Jeg tror at indholdet af sukker i rugbrød er så minimalt at det ikke betyder noget. Hvis man samtidig spiser det med fed ost på, så skulle det ikke påvirke blodsukkeret i voldsom grad.
Held og lykke!
Mary
Normalvægtig PCO'er på diæt

hult
Mary skrev:
Isis produkterne er fulde af stivelse, så det er nok bedre engang imellem at få noget rigtigt sukker istedet for at spise stivelse og tro at så er dét i orden. Stivelse er meget værre end rigtigt sukker.
Mary

Uha, sådan en udtalelse om sukker bryder jeg mig ikke rigtigt om! Det er ALDRIG bedre at opfordre en PCO'er til at spise sukker, om det så kun er en gang imellem, rigtigt sukker skal altid undgås, det kan misforståes som at det er helt okay at købe almindeligt sødet slik i stedet for de sukkerfrie og sukkerfattige produkter.

Isis produkterne indeholder mange kostfibre og er et langt bedre alternativ end ting sødet med rigtigt sukker og man skal jo ikke spise sig mæt i Isis produkterne, de skal nydes en gang imellem som et sødt alternativ.
I hope you never fear those mountains in the distance
Never settle for the path of least resistance
Living might mean taking chances - But they're worth taking
And when you get the choice to sit it out or dance
I hope you dance

www.hultshome.dk

http://www.hultshome.dk
jensen
Helt enig Hult..
Jeg har fået strenge ordre fra en diætist med, at jeg højst må spise to stykker rugbrød om dagen uanset slagsen.

Jensen

solsikken
Min diætist siger det samme. Isis produkter er et rigtig godt alternativ, selvfølgelig skal man ikke spise ufattelig mængder men der er helt ok. Sukker skal man som hovedregel altid holde sig fra.

Mary
Da jeg talte med Stigsby om det sagde han at 100 gr hvidt brød betyder 100 gr sukker direkte i blodbanen, hvor 100 gr sukker betyder 50 gr sukker i blodet.
Det giver mening når man kigger på den molekylære sammensætning af kulstoffet (Kulhydratet)
Jeg ville aldrig røre isis produkterne med en ildtang. Det kan godt være der ikke er noget sukker i, men så er der tilgengæld godt med tilsætningsstoffer som ikke er egnet til menneskeføde.
Som back up kan jeg sige at det virker for mig. Har været på diæt i 3 år nu, vejer 62 kg 173 høj og får normale ægløsninger. Men bevares, hvis man hellere vil have isis, så skal man da bare gøre det......

jensen
Hej Mary

Har selv været hos Stigsby. Han anbefalede mig at komme til den diætist, som han har tilknyttet og som vejleder efter pco. Det var hende som anbefalede mig Isis produkter frem for andre..
Jeg ved ikke lige hvor du har fået det med tilsætningsstofferne fra. Mange madvarer bliver nødt til at have tilsætningsstoffer og andet i sig af mange forskellige årsager. Det er altså heller ikke alle tilsætningsstoffer der er direkte dårlige eller farlige. Noget stivelse kan også komme fra planter, og er et godt alternativ. Det virker som om, at du generaliserer det hele, har du helt konkret tjekket hvilke tilsætningsstoffer osv. der er i, og hvad de kan gøre? Eller er det bare ordet du falder over?
Samtidig skal det siges, at det jo er frivilligt om man vil spise de produkter eller ej. Nogle Isisprodukter er også bedre at indtage end andre Isisprodukter. Så det er jo godt, hvis det fungerer for dig at du ikke spiser Isisprodukter. Men jeg tror samtlige diætister ville anbefale nogle Isisprodukter frem for for meget rugbrød. Og det er jo det dilemmaet i denne tråd handler om. Man der må ikke sås nogle tvivl. For meget rugbrød og andet brød er absolut ikke godt for pco`er. Stivelse kan komme fra mange ting. Personligt er jeg overbevidst om, at stivelse fra f.eks. planteekstrakter er bedre end hvidt sukker som findes i bl.a. rugbrød.
Det er ok at følge sine egne holdninger, men synes bare at man skal passe på med, at anbefale noget til andre som ikke er undersøgt helt eller professionelt begrundet.

Jensen

Mary
Hej Jensen,
Jeg er helt enig. Man skal passe på med at komme med forkert information. Det er derfor jeg reagerer på denne tråd.
F.eks. kan jeg citere Christian Bitz, som er ernæringsekspert:
"Ikke for mennesker
De Danske Vægtkonsulenter Kakao Is, 900 ml. Føtex 39,95 kroner Smag: » Smager ikke af is. Konsistensen minder om en skumfidus, og den gennemtrængende smag er vekao som i den billigste pålægschokolade.
Har en nærmest brændt, harsk smag.
Den smager helt igennem skrækkeligt.
Føj, jeg må have noget vand. « Indhold: » Når man ser på ingredienslisten, er denne is ikke mad for mennesker.
Indeholder blandt andet sødestoffet maltitol, som forskning viser kan give diarré og ondt i maven. Der er ikke noget, som ikke er kunstigt ud over vand og skummetmælkspulver"
Dette har han udtalt til avisen 24 timer.
Nu er dette is, og naturligvis er det ikke noget man skal gøre det for meget i generelt. Men det siger bare noget om, at der bliver brugt tilsætningsstoffer som overhovedet ikke har noget med mad at gøre.
Jeg synes det er ærgerligt hvis det med mad skal gå hen og blive en besættelse. Det handler om at komme af med sin sukkerafhængighed og nøjes med at indtage sukker og især stivelse i meget moderate mængder.
Jeg er også lidt "forarget" over den folder der er lagt ud, uden afsender i øvrigt, om hvad man skal gøre hvis man har en PCO pige på besøg til mad.
Naturligvis kan man tillade sig at spise en lille smule pasta, ris, kartofler, dessert med videre når man er ude. Man skal bare ikke gøre det hver dag, og istedet for at tage 5 kartofler, så tager man måske 2. Jeg synes det er at fremmedgøre sig selv i andres selskab uden at det er nødvendigt. Al fanatisme er skadeligt.
Al stivelse kommer iøvrigt fra planter, men det gør ikke molekylesammensætningen bedre.

Mary

hult
For at tage det sidste først: Vedr. brochuren ”Din gæst har PCO” – som i øvrigt er forfattet af Stine Lønbæk og undertegnede (mest det grafiske indhold), hvilket er beskrevet flere steder på dette forum – Stine Lønbæk er ernæringsuddannet og hjælper mange med kostvejledning som har vendt deres PCO til noget meget positivt, hendes viden er stor omkring hvad vi kan tåle at spise og hun har vendt sit eget liv 100 grader rundt ved at ligge kosten om.

Mange kan DESVÆRRE ikke tillade sig at spise en smule pasta, ris og kartofler, sukker stivelse uden at få det meget dårligt, jeg selv inkluderet – og jeg mener ikke at man fremmedgør sig selv i andres selskab at gøre opmærksom på at man ikke kan spise som andre pga. sygdom – ville du fx sige det samme til en person med sukkersyge? Du kan finde en tilsvarende brochure på Diabetesforeningens side om at have en person med sukkersyge på besøg.

Du lader til at være i den heldige situation at du kan tillade dig at spise noget anderledes nogle dage – det synes jeg må være dejligt for dig, men vi er mange der ikke er i den situation – og det synes jeg du burde have mere forståelse for.

Du kritiserer Isis produkter og kommer med en anmeldelse af is fra De Danske Vægtkonsulenter?

Denne tråd skal ikke udvikle sig til hvem ved bedst – eller mest eller hvem kan hvad, men jeg mener at man skal respektere at vi ikke alle er ens og ikke alle kan tillade os de samme ting uden at det skal betegnes som fanatisme. Jeg håber på din forståelse, dette forum, som der ligges meget arbejde i og i øvrigt er gratis at anvende, er ment som en hjælp for PCO’er og fra en PCO’er til en anden, ikke et sted hvor man kritiserer at vi ikke alle er ens, meninger skal der altid være plads til, men også forståelse og accept.
I hope you never fear those mountains in the distance
Never settle for the path of least resistance
Living might mean taking chances - But they're worth taking
And when you get the choice to sit it out or dance
I hope you dance

www.hultshome.dk

http://www.hultshome.dk
Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
enorm sukkertrang- sukkerfri produkter? Insulinresistens 8 13-06-2012 21:40
Nu har jeg fået lidt forskellige produkter... Opskrifter 5 14-10-2011 21:27