16. Januar 2019 19:23:13
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 27588365
6043 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Arvelighed
Helle F
Jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal søge, når jeg vil vide noget om arvelighed... altså om der er mange herinde hvis mor har pco. Eller om der ellers er pco i familien.. eller sukkersyge.

F.eks. har jeg en halvbror og halvsøster med sukkersyge (fra min far) Og tænker om min pco kan ha' noget med min fars sukkersyge-gener at gøre?

Ved ikke om min mor har pco, men hun blev meget tyndhåret som 35-40-årig og har haft andre symptomer.

Kunne godt tænke mig et sted, hvor pco'ere kunne udveksle erfaringer vedr. arvelighed i alle afskygninger.
Fik konstateret PCO i 2003, var normalvægtig og fik/får Diane Mite mod uren hud og hårtab, så ingen børn... Har taget 8 kilo på, på 2 år uden grund og fået mange symptomer, men har først nu, fået info om følgesygdomme og vigtigheden af motion og kost.

Bambi86
Ja det med arvelighed har jeg også gået og tænkt over. Om sukkersygen i familien kan spille ind. Man kan vidst godt sige at de i min fars familie er desponeret for det. Min farmor, min far og 2 fastre har alle diabetes. Men de har så diabetes 2 så den er jo også forbundet med overvægt, forkert kost osv.. men muligvis også gener.

Hele min fars familie undtagen ham selv er faktisk vegetarer og har altid spist "sundt" med masse grøntsager og set i bagklogskabets lys var det nok ikke smart ifht. deres problemer. Idet kulhydraterne netop er fjenden. Tror heller ikke mange ville ku forstå det dengang hvis man forbød dem at spise alle de "sunde grøntsager" men derimod fedt og proteiner.

Men PCOs'en som sådan har jeg ik ku' gennemskue om mine fastre har da de alle har født mange børn uden problemer. Så fertilitetsproblemet har de ikke haft. Hårvækst synes jeg heller ikke at have ku set på dem, måske lidt dun hist og her.

Min egen mor har født 3 børn helt uden problemer. Når vi har talt om emnet har hun fortalt mig at hun døjet med acne som ung og haft en del hårvækst på kroppen (Det har hun nemlig ikke mere, underligt nok men med alderen er hun stort set blevet hårfri på selve kroppen..) Så jeg ved ik om hun har haft lidt tendens til det det. Hun var slank med former, men efter min fødsel og med alderen har hun taget på. Pga. min fars situation kæmper hun også for ikke at skulle få diabetes 2.

Men ja har en mistanke om at den kommer fra min fars side.. men aner det ikke.

Ellers tror jeg også at miljø, nutidens hormoner, toksiologiske stoffer osv har sat sit præg på vores helbred. Siden det stigende antal kvinder med pco og mænd med ringe sædkvalitet er blevet et faktum, tror jeg desværre miljø, livsstil og samfund også spiller en stor rolle...Confused

Sofusmoar
Hej
Jeg læste for nogle uger siden en artikel som Svend Lindenberg har skrevet omkring arvelighed - herunder at også vores drengebørn har risiko for at arve insulin-resistence og dertil følgesygdomme.. her er linket:

http://www.copenh...e-brn-.htm

kram fra Line
Redigeret af hult d. 28-08-2009 08:56
Normal vægtig 39 årig med barn fra 2006 som vi fik på naturlig vis. BMI 23
3XIUI og 1.IVF på trianglen. NU GRAVID Grin Termin slut April 2010

zippeline
Ja puha -har også tit tænkt tanken .Ville bare blive så ked hvis mine 2 piger skal igennem samme mølle .Er super opmærksom på min store pige på (kun) 10 år ,som allerede viser tegn på uren hud .Kender jo heldigvis alle tegn ,så der eventuelt kan tages fat MEGET tidligt .
Sætter min lid til at de til den tid ,er så fremskredet i forskningen omkring PCO ,at vores børn får det meget lettere end os .

forglemmigej
Der er vildt meget type 2 diabetes i min fars familie. Begge hans forældre havde det, hans onkler og tanter samt hans bedsteforældre (mine oldeforældre). Der er intet på min mors side, og hun var superfertil (hun fortalte mig, at hun var glad, da de frigav p-pillen, for ellers ville jeg have haft mindst 8 søskende Grin)

Hvad gør man, hvis ens piger udvikler PCO? Tja, vi er jo selv blevet eksperter på området og kan sætte ind med kost osv så de ikke skal det samme igennem, som os.
Hilsner fra,
Majbritt

Normalvægtig PCO'er.

smedeboel
Har læst en artikel som beskrevarvligheden og PCOS.

Vi tror min mor også har det samt min farmor, de har begger 2 børn men har haft svært ved af blive gravide. dog er ingen af dem tjekket min farmor er død men havde maven, skægtet.
Min mor har ikke de vilde symptoner, men ud fra det jeg havde så hun sig selv som ung borset fra vægten. hun er tynd som et sugerør

Når artiklen beskrev af var der i familen både en pige og en dreng og pigen havde PCOS havede broren større chance for sukkersyge, det chorkerede mig og resten af familen, af fordi jeg lider ad en møg sygdom kunne min lillebror være kandidat for sukkersyge.

www.123hjemmeside.dk/smedeboel
Hanne123
Når jeg kigger rundt i min familie, har min mormor helt sikkert PCO, og jeg tror min mor har det (omend i en mildere grad). Min far har altid sagt, at min mor blev så sød og blid når hun var gravid - og det stemmer med mig. Jeg har ikke mærket så meget til mine symptomer under graviditet. Min mor har altid haft et voldsomt temperement, ogjeg tror det har skyldtes PCO.

Jeg har selv 2 døtre, og er meget opmærksom på, hvad de får at spise, og jeg kan mærke på dem, at de bliver påvirket af den forkerte kost. Hvis de f.eks får pasta kan de ikke stoppe med at spise igen - men hvis der er gode fedtstoffer og kød med, så spiser de moderat.
Jeg laver derfor altid grøntsagsstave med dip af gode fedtstoffer og protein, sammen med maden, og det hjælper.

Jeg tror selv på, at jeg kan hjælpe mine børn godt videre, uden de skal plages af PCO. Der er mange dumme ting "derude" de kan blive fristet af. men jeg har stadig en del år til at præge dem, inden de selv skal tage stilling til, hvad de putter i munden.

Hilsen fra Hanne
Redigeret af Hanne123 d. 27-08-2009 10:14

http://www.GreveAlternativ.dk
Bambi86
Fandt en kort artikel omkring PCO og arvelighed inde på sundhedsguiden.dk, hvis det har interesse:

http://www.sundhe...-arveligt/
Redigeret af hult d. 28-08-2009 08:56

Eli
Min mor hun har med garanti PCO og har også snakket med Svend Lindenberg, men det er først pga. mig, at hun har fået det konstateret sådan rigtig og det er først nu, at hun har forstået, hvorfor hendes krop reagerer, som den gør.
Hun havde besvær ved at få mig og blev opereret.
Men nu kan vi så også støtte hinanden nu vi forstår hinanden bedre på det punkt Smile
Ung PCO'er, konstateret i 2007. NU: ingen behandling.
Er 172 cm - normal kropsbygning dog med fedt på maven ... (Har tabt 13,6 kg fra december 2008!) Glad for at der findes sådan en side her med så mange søde mennesker

Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176