22. April 2019 03:35:16
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28056152
6019 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
nedsættelse af metformin
Frittefrej
Hejsa

Jeg har længe følt at mit blodsukker ofte blev for lavt. Så nu har jeg investeret i et blodsukkerapparat.

Jeg har siden 2005 taget 2 x 500mg metformin om dagen (1 om morgen og 1 om aftenen)....pga. insulinresistent

Men efter jeg er startet til zoneterapi har jeg også oplevet at andet (bl.a. smertestillende) kunne sættes ned... Så måske hun har øget min krops mulighed for at optage medicin?

Jeg har i 4 dage nøjes med at tage den om morgenen.... og der har blodsukkeret ligget mellem 4,6 (en morgen) og 6,6.... (og har stadig spist chokolade... hvilket jeg kæmper med at komme ud af)
I går aftes tog jeg så igen en aftenmetformin.... kl. 23 lå mit blodsukker på 5,3, og det har de 4 forrige dage ligget højere, og derefter helt nede på 4,6 om morgenen.

Af en hvis søn har diabetes 1 fik jeg at vide at jeg skulle drikke et glas mælk, hvilket jeg gjorde...
Alligevel vågnede jeg knap 2 timer efter, hvor det lå på 4,9.... Det burde havde været steget pga mælken + inaktivitet når man sover.
Stod op og spiste en rugbrød med ost og drak noget æblejuice. Da jeg vågnede 5 timer efter var den på 4,6...

Synes det er mærkeligt for det burde jo stige.... Men måske jeg skal nøjes med at tage morgenmetforminen? Og så bare holde øje med mit blodsukker....

For da jeg lige har fået konstateret forhøjet kolesterol, skal jeg til at spise ordentlig og motionere og sidste nævnte får jo også blodsukkeret til at falde...

Da jeg lider af angst (er førtidspensionist), så er jeg panisk angst for at besvime (for lavt blodsukker)... Derfor var min tanke at nedsætte til 1 morgenmetformin + træning.... og se hvordan det ligger.

Ved jo så heller ikke om jeg stadig er insulinresistent.... Jeg har tabt mig 20 kg (har dog lige taget 5 kg på Blush ) siden jeg fik det konstateret.... Men bare af inaktivitet kan man jo blive insulinresistent, så regner stadig med at jeg er det.

Gode råd søges

hult
Hej og velkommen til

Din insulinresitens kan være blevet forbedret fordi du har tabt dig så meget, så det er ikke sikkert at du skal have Metformin mere, det skal din læge, der har med din Metformin behandling at gøre, vurdere, for det er jo ikke meningen at du skal gå og have det dårligt og være bange. Hug

Nogle må stoppe med Metformin fordi det enten ikke hjælper eller de direkte ikke kan tåle det eller ikke har brug for det (mere)

Kontakt din læge og held og lykke med det
I hope you never fear those mountains in the distance
Never settle for the path of least resistance
Living might mean taking chances - But they're worth taking
And when you get the choice to sit it out or dance
I hope you dance

www.hultshome.dk

http://www.hultshome.dk
Frittefrej
Takker

Har kontaktet min læge (pr mail, da klokken var mere end 9)... Men har besluttet mig for at jeg weekenden over ikke tager metformin.... og så ser jeg hvordan jeg ligger.

Og så må jeg høre hvad lægen mener... måske jeg skal tjeckes for insulinresistent igen....

Men tusind tak for din mail... og dejligt at finde et pcoforum.... vidste jeg slet ikke fandtes Frown kendet kun til pcoinfo.dk

Frittefrej
Har fået dette korte svar fra min læge:

"Du får Metformin for PCo og du har heldigvis ikke
sukkersyge.Derfor virker Metformin ldt anderledes end hvis du
havde sukkersyge. Der er ingen grund til at kontrollere BS
hele tiden og jeg synes, du skal holde op med at måle det, for
det er bare til at blive forvirret af.God weekend ."

Men for hulan da... Jeg var insulinresistent for 4år siden, og fik metformin fordi jeg da ønskede mig børn, ellers havde gynækologen aldrig givet mig det....

Og da jeg har tabt 20kg ved jeg ikke om jeg stadig er insulinresistent....

Har ik taget nogen piller i dag, men begynder at tage en morgenmetformin fra i morgen igen.... Og holder det på det pt...

Da det er vigtigere også at få kolesteroltalet ned....

hult
Men hvordan føler du det går lavt?

Dine målinger virker jo ikke alarmerende lave og dit blodsukker skal falde efter du har spist, det skal ikke være højere 5 timer efter indtagelse af mad, heller ikke selvom du sover.

Som din læge rigtigt nok skriver får vi Metformin af en anden grund end folk med sukkersyge og det lader til at Metforminen for dig holder dine tal stabile, man kan også bliver meget forvirret og bange ved at gå og måle det så ofte.

Med insulinressitens kan man føle at man går lavt, så det er vigtigt at spise mange små måltider, altså ikke gå i mange timer uden mad. Hvordan spiser du? Undgår du dit ting som man siger at vi med PCO bør, altså sukker og stivelse, så man helst hele tiden ligger stabilt i blodsukker og ikke danner de store mængder insulin.

Du skal selvfølgelig ikke gå og føle dig bange, så hvis du stadig føler det, må du få taget nogle prøver hos lægen for at se om dit vægttab har bedret din insulinresistens, men føl også efter og sig: "Hvordan har jeg det lige nu, hvornår har jeg sidst spist og hvad har jeg spist" og så ikke måle blodsukker hele tiden. Din krop kan også blive forvirret når den får Metformin og så pludselig ikke får det og når du pludselig giver den sukker i form af mælk og æblejuice etc.

Jeg kan fortælle dig at jeg er mega insulinresistens og ofte får det dårligt og skal spise, men jeg er aldrig besvimet af det, der skal meget til at det når helt derud, så du skal ikke frygte at det sker, bare spis ofte nok. Hug
I hope you never fear those mountains in the distance
Never settle for the path of least resistance
Living might mean taking chances - But they're worth taking
And when you get the choice to sit it out or dance
I hope you dance

www.hultshome.dk

http://www.hultshome.dk
Frittefrej
Hejsa

Tak for dit svar hult

Jeg har besluttet mig at nøjes med at tage 1 metformin om morgenen pt.
Grunden til dette er, for det første at jeg føler jeg går kold ind imellem, og føler jeg skal dejse om... og jeg bliver hys Blush ryster på hænderne osv.

Men også fordi jeg på en eller anden måde synes 2 om dagen er for meget til min krop.

Og dette kan meget vel have noget at gøre med at jeg går regelmæssig til zoneterapi. Dette har nemlig bevirket at jeg ikke skal tage lige så meget smertestillende som før + at jeg kun behøves tage 1 pille D-vitamin, istedet for 2 som andre med lavt D-vitamin normal skal. osv.
Altså min krop er blevet bedre til at optage medicin, hvilket min zoneterapi også siger, at det er meget normalt med det hun går ind og påvirker.

Der er også en jeg kender med diabetes 2, som kun tager 1 pille om dagen...

Så tør godt at prøve kun at tage den ene... Oprindeligt ville min gynækolg have mit helt op på 2x 850mg om dagen, men min mave gik helt amok.

Så pt prøver jeg med 1x metformin, og prøver at lave min kost om til det gode... Når man har været vandt til at spise så meget lys chokolade som jeg har, de seneste måneder, så skal man liiiige udtrappe, men jeg er næsten ude... wehuu :-)

Men jeg ved godt at den angst jeg lider af, der gør jeg er førtidspensionist, også driller, men har ikke brug for at min læge taler ned til mig, men at hun støtter mig.

Jeg måler mig ikke hele tiden, men målte mig en nat, da jeg ofte vågner og er sulten... og det viste at jeg lå på 4,5.... Så måske derfor jeg var sulten.

Det næste uge vil jeg måle mig 3 x om dagen. Inden de store måltider.
Og hvis det ser godt ud, så bliver jeg på 1 x metformin, og snakker med lægen om at få taget en ny prøve om insulinresistent....
Så kan hun også tage kolesterolen, da jeg først nu er kommet i tanke om at hun jo bare tog den.... jeg var ikke fastende... og det var jeg en anden gang for 3 år siden da den blev taget. og har læst mig til at man skal være fastende.

Men problemet er nok også... at jeg faktisk i flere år har gået med b12-vitaminmangel... Min gynækolog "glemte" nemlig lige at fortælle mig at det skulle tjeckes efter et halv år på metformin, da man kan få b12-vitaminmangel pga af dem....
Så har lidt svært ved at stole på lægerne... øv.

Men mit blodsukker har været mellem 4,4 og knap syv mens jeg tog metformin...
Og også i går (det har vist langtidsvirkning)... Men i dag vågnede jeg på 4,1.... og røg på et tidspunkt helt op på 8,1....
Men har taget min morgenmetformin, så satser på det bliver lidt mere stabilt nu.

Har også fået at vide at "normalen" er mellem 3-7 og ikke mellem 4-8 som jeg troede...
Så 4,1 så er der jo langt ned til 3 :-)

Men ved at skrive herinde, er jeg hvert fald blevet meget tryggere :-)

Så tusind tak for svar... Og undskyld min rodede besked her Blush

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Metformin?? Er blevet gravid 4 21-10-2014 20:30
Kan det passe at Metformin øger chancen for at få drenge børn? Metformin eller anden medicin 5 21-10-2014 12:42
Svær start med Metformin... Metformin eller anden medicin 1 21-10-2014 12:38
Skal man have Metformin Metformin eller anden medicin 2 25-09-2014 20:33
Metformin uden graviditetsønske? Metformin eller anden medicin 7 05-06-2014 13:39
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke