01. December 2020 09:20:31
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 30592577
5827 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Natmad.... ideer?
Frittefrej
Jeg er ved at stole nogenlunde på mit blodsukker. Tager morgenmetforminen, men ikke aftenmetforminen. Synes det bliver for meget.
Har fundet ud af at min krop har det godt med den ene. Og at den får insulinen til at virke, så når jeg spiser sødt (er erstattet med at drikke æblejuice), så går den automatisk ind og får mere insulin ud i kroppen, så blodsukkeret kommer ned.
Derfor jeg mest ligger omkring 5 +-, men ind imellem kan komme lige op over 7.

Mit problem er dog, at jeg nu stoler på at mit blodsukker ikke bliver for lavt i løbet af natten, men jeg vågner stadig efter 3-4 timer og er sulten

Har prøvet rugbrød med magerost til natmad (ca. 21-22 alt efter hvor sent jeg går i seng). Grov knækbrød med mager ost + 1 banan.

Nogen andre ideer, der kan holde mig mæt og blodsukkeret stabilt i længere tid?

Og findes der en liste et sted, hvor man kan se, hvilke ting der er hurtigt optagelse, hvis man føler man er ved at gå kold, og hvilke der er langsomme osv?

Jeanette-maya
øv havde ellers ville skrive rugbrød og så et æble. men hvis det ikke kan holde dig mæt ved jeg det snart heller ikke for man kan jo ikke så at stege kyllinge filet så sendt
Kæmp for det gode liv

Frittefrej
Nej undrer mig også over hvorfor jeg ikke længere kan holdes mæt om natten...

Har været ved at overveje at spise havregryn til natten... Selvom det normalt er morgenmad Grin

Frittefrej

Jeg er en af de personer, der ikke kan spise så meget af gangen, men tilgengæld bliver hurtig sulten igen. eller hurtigt og hurtigt.... i løbet af de der 3 timer.

Jeg er ikke fuldstændig ovre på god kost, men havde alligevel behov for om jeg kunne få nogle råd til natmaden.

Grunden til at jeg er begyndt at spise havregryn selvom jeg synes de er kedelige er fordi jeg har forhøjet kolesterol (7,1).
Også derfor jeg har lagt flødehartiosten på hylden fremfor en mager ost.

Jeg tager sgu livet af mig selv, hvis jeg skal spise fedt og undvære kulhydraterne... både pga kolesterolen, men også fordi metforminen gør, at hvis jeg spiser for usundt, så står den på diarre.

Alle pco'ere kan desværre ikke skæres over en kamp... Ville ønske at der bare var 1 ting jeg skulle forholde mig til, men nu har jeg så flere diagnoser.

Kan da også være at det er fordi jeg har taget ned fra 2 metformin til 1 metformin at jeg er mere sulten? Men kan ik forestille mig det.
Har haft dette problem længe nemlig... Derfor jeg forsøgte med at trappe ned på 1.

Bellemus
Hej
Jeg synes også alle de forskellige input var meget meget forvirrende... iflg lægen var blodsukkeret fint især når det blev målt fastende som det jo egentligt altid gør
Kolesterol puha det var vist lige i overkanten, og fik læst en liste så lang om at undgå animalsk fedt og især æg!!
Men ak de danske læger henholder sig stadig til forskning fra halvtredserne.... Tag en snak med Stine, helt seriøst hun kan forklare sammenhængen meget bedre, læs evt. bogen spis dig gravid, hvor en gynækolog endelig fortæller om hvad en med pco må spise
Jeg selv fik altid af vide at jeg spiste som en mus, men ak en halv time til en time efter var jeg klar til et nyt måltid....
Jeg spiser 2 æg om morgenen/frokost masser af bacon hvis jeg bliver sulten inden aften så spiser jeg ostehapsere ( lidt dyrt når man godt kan lide lillebror ost Smile )
til aften er det kød og grøntsager eller salat, og senere på aftenen er det igen ost, 1 håndfuld nødder og 2 brikker mørk chokolade med 1 cola light til! Laver en tellerken så det ligner noget på sofabordet.
Jeg troede dælme heller ikke på det, og er ikke så langt i forløbet endnu, men jeg kan love dig at det er begyndt at virke, tro det eller lad være.
jeg troede også jeg undgik al sukker men ak hvad en enkelt lille kartoffel ikke kan gøre ved ens hjerne og blodsukker!!
Prøv at få målt dit c-peptid i blodet i stedet for blodsukkeret, det kan du nemlig ikke bruge til en disse!!
Og man taber sig rent faktisk af det !!!
mit råd er et ordentligt skud protein inden nattetid, men du skal regne med der i hvertfald går op til en uge før du kan mærke resultater...
Håber du har mod på det, det er det vær Smile

Frittefrej
Vil så sige at min læge endnu ikke er inde over det. Har kun fået resultatet afvide, og da jeg sagde jeg spiste meget lys chokolade hver dag, så sagde hun at jeg skulle stoppe med det, og så skal der tages blodprøve igen om 3 mdr.

De ting jeg har fundet ud af skulle være godt mod kolesterolen, har jeg googlet mig frem til.

Men selvom jeg ikke tør hoppe ud i den fede kost, kan jeg jo godt prøve masser af protein inden sengetid (kogt kylling)....

Frittefrej
hmm var der nogen der sagde jeg var kræsen? Blush Kan ik li tomat og mandler. Og aner ikke om jeg kan li græsk yoghurt, græskarkerner og tørret abrikos.

Da jeg pt ikke har så mange penge, har jeg i første omgang netop bestilt Stines bog hjem til mit bibliotek, så jeg kan læse den uden at købe den Smile Så kan jeg altid investere i den bagefter Smile

Synes bare det er så forvirrende både med pcos og forhøjet kolesteroltal... Har jo ik ligefrem lyst til at få blodpropper osv Sad

Men i første omgang prøver jeg hvert fald at komme af med mit chokolademisbrug... For skal jeg spise chokolade efter Stine, lyder det til at det skal være det mørk... som jeg dog ikke kan li... men kan være jeg kan vænne mig til det.

Her til aften prøver jeg kogt kylling til natmad.... Og så hører I om min nat i morgen Smile

Skal siges at den person jeg gik til diætist til også havde forstand på pco... Dog havde hun det ikke selv.
Redigeret af Frittefrej d. 02-11-2009 20:35

Bellemus
hej igen

kunne heller ikke fordrage mørk chokolade, synes det var bittert og stærkt...
prøv den lyserøde fra rittersport, og tag et enkelt tern lige efter aftensmaden, så føles det lidt mere komplet og tilfredsstillende!
bare sut langsomt på sådan et tern ligesom et bolsje Smile
det er det man overlever på og selvf. cola light gg

Frittefrej
hmm hvad med Cola Zero? Kan ikke lige cola light Blush

Bellemus
den er også fin der er 0 kulhydrater i så slupre bare sådan en når sukkertrangen er størst Smile så bliver det hele meget nemmere

Frittefrej

oj jeg vågnede godt nok kl 2, men var ik sulten, så faldt hurtig i søvn igen Smile

Så den står på kogt kylling i aften også Wink

hult
BKL skrev:
Har du læst Stines bog, især kapitlet hvor hun fortæller om hendes erfaringer med kolesteroltallet ift kosten?!

Jeg vil meget anbefale, da ingen af os er ens, at man får tjekket sine tal hos lægen hvis man vælger at følge blandt andet Stine Lønbæks kostvejledning.

Jeg har fået vejledning fra Stine Lønbæk, får det ikke mere, men i den periode steg mit LDL (det Lede kolesterol) og det er ikke den gode udvikling, tværtimod desværre.

Så få tjekket tallene med jævne mellemrum ved lægen.
I hope you never fear those mountains in the distance
Never settle for the path of least resistance
Living might mean taking chances - But they're worth taking
And when you get the choice to sit it out or dance
I hope you dance

www.hultshome.dk

http://www.hultshome.dk
Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Gode mad ideer Kost og motion 10 12-10-2010 07:33
Idéer til madpakke? Kost og motion 3 09-08-2010 10:20