26. Juni 2019 03:37:13
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28342210
5997 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Hjælp jeg er sulten!!!!
AA
Hej piger Wink

jeg har kun spist pco kost en uge nu, og jeg føler at jeg er ved at "dø" af sult. specielt om aftenen!
i ved der hvor men plejer at kværne en plade chokolade. Grin

når sulten melder sig om aftenen, et par timer efter aftensmaden, så tager jeg et ælbe, da det ikke mætter nok spiser jeg os lige en banan, da det heller ikke hjælper spiser jeg en skål salat med tun. (og det hjælper heller ikke på sulten) jeg er ved at blive syndsyg af det, og har virkelig lyst til at trille på tanken efter noget der MÆTTER!!!!!
har i nogle ideer til hvad jeg kan spise som mætter og ikke tager ALT for lang tid at lave?
bliver virkelig nød til at finde nogle alternativer hvis jeg skal holde denne her nye livstil. :/

Håber nogle kan hjælpe (:
Fik konsterteret PCOS for ca. 1år siden (2008), drømmer inderligt om at blive mor endag, håber det kan lykkes.

Ice
Hej, prøv at lav den der blomkålsgratin. Se opskriften under "opskrifter" og så har du ikke "lyst" til at spise mere den aften for DET ligger godt i maven. Ellers spiser jeg flæskesvær hvis jeg VIRKELIG er lækkersulten. Det råd fik jeg herinde fra og det hjalp eller herop til jul har jeg lige lavet "brunkager". Også en opskrift herinde fra. De smager også rigtig godt hvis man er gufsyg. Dog ikke en hel bøtte Wink
Håber det hjalp bare lidt Smile Ellers har jeg taget mig et enkelt stykke knækbrød med fed ost. Det hjælper på mig. Men så heller ikke mere, for brød er jo ikke så godt generelt.
Hav en god dag
Hug
Har prøvet at blive gravid i 8 år uden held, men har ikke mistet håbet endnuSmile

pernille b
Hej AA

Jeg ville også anbefale flæskesvær og så måske mindre frugt og grønt.

Jeg kan godt finde på at koge æg 2-3 stk. og måske lidt bacon til hvis jeg allegevel har stegt noget tidligere på dagen.

Du kunne jo også lave ostestænger...

Jeg spiser også nogen gange lidt nødder og et stykke chokolade, men mest flæskesvær og dem de har i superbedst (de billige til 5 kr), dem syntes jeg er lidt mere chips agtige for de er mere luftige, hvis man kan sige det og uden alt det fedt på, men alt flæskesvær er jo også gode...

håber det gav lidt inspiration

knus fra Pernille

AA
jeg kan bare ikke forstå at bacon og flæskesvær er okay ? det feder jo vildt meget! ken jeg stadig tabe mig hvis jeg spiser det?? jeg føler mig ikke særlig sund efter jeg har spist en sådan pose ? Smile
Fik konsterteret PCOS for ca. 1år siden (2008), drømmer inderligt om at blive mor endag, håber det kan lykkes.

Bellemus
Har nøjagtigt samme problem ca. kl 20-21 Sad æder flæskesvær og mørkchokolade og osteklodser og river næsten køkkenskabsdørene af.
drikker alt for mange cola light, har overvejet om man skulle have 2 seperate omgang aftensmad i stedet, synes det er hæsligt.
Fårstår heller ikke helt det der bacon - seriøst så kan jeg sagtens spise 2 pakker stegt bacon som en lille snack!! det smager jo godt det skidt så det flyver ind Blush
Redigeret af Bellemus d. 30-11-2009 08:57
Vi vil gerne have 3 børn, så er vores lykke gjort Hug skulle dog have tabt 30 kg igår!!

AA
Men jeg kan virkelig ikke forstå jeg kan spise alt det fedt og stadig tabe mig!!! Puha, jeg sys det er svært!! min motivation er heeeeeeeeeelt i bund lige nu!!!!!Sad

isa
Kære AA,

jeg synes det lyder som om du har gjort dit bedste for at sætte dig ind i den PCO-venlige kost, men alligevel er gået glip af nogle pointer.

Jeg går til kostvejledning (eller hvad du vil kalde det) hos Stine Lønbæk. Dét kan virkelig anbefales. Hun forklarer alting fra Adam og Eva, således at du ikke bare forstår hvilken mad der er god, men også hvorfor.

Det du skal huske på, er at det ikke handler om at tabe sig på en hvilken som helst måde (selvom nogle læger forklarer det sådan), men det handler om at stabilisere dit blodsukker, og så kommer vægttabet af sig selv, men i anden række.

Hvis du synes kostvejledning er lidt for dyrt, kan du evt. købe en af bøgerne af Niels Ehlers. Han spiser efter det koncept han kalder omega-metoden, og det er rimelig okay for PCO'ere. Bag i hans bøger er der en laaaaang forklaring på hvorfor din krop reagerer som den gør, og hvorfor vi som mennesker og samfund, tror at fedt feder!!
Hvis du også synes bogen er lidt dyr, kan den højst sandsynligt lånes på biblioteket.

Jeg synes, lige som flere af de andre, at det lyder som om du spiser for meget frugt og grønt og for lidt gode proteiner. Hvis du retter op på dette, vil din sult helt sikkert forsvinde. Jeg ved at det lyder usandsynligt og som noget helligt pis. Men jeg har været dronningen af småspisning, renden på tanken om aftenen, natten endda, osv. Og jeg har slet ikke de lyster nu, hvor min kost er lagt om!!

Jeg håber du finder en løsning.

Kh
Isa
Redigeret af isa d. 30-11-2009 12:40

AA
Ja jeg prøver virkelig at sætte min ind i det så godt jeg kan, og tager os det i siger til mig, men hvordan kan man spise for meget grønt??

jeg vil virkelig gerne begynde til noget kostvejledning hos stine, for har virkelig brug for at få det hele helt på plads! og har os meldt familien at det er det eneste jeg ønsker mig til min fødselsdag Pfft

er det okay at komme mel i frikadeller?

må jeg godt spise mysli og havregryn??

isa
Ja...det er virkelig en indviklet sygdom vi alle har fået os her. Og den vender op og ned på det vi tror vi ved om sund kost og slankning.

Man skal passe på med at give andre råd, da man ikke ved alt om deres kroppe og madvaner, og det er også svært at forklare alting godt nok. Men jeg synes alligevel at man må prøve det bedste man kan, så vi kan hjælpe hinanden herinde.

Grønsager består af kulhydrater, og kulhydrater er sukker. Når du har PCO kan din krop ikke længere finde ud af at behandle sukkeret korrekt inde i kroppen (det er den ultrakorte meget firkantede version). Derfor er grønsager ikke det bedste for dig.

Det vi andre skriver om, at flæskesvær, fløde osv er godt, er helt sandt. Men man skal forstå at det skal sættes ind i en sammenhæng. For nogen med PCO bliver kosten nødt til at være meget strengt sammensat for at virke rigtigt.
Dvs. at fede madvarer; kød, ost, fløde etc, og få grønsager kan være rigtig sundt, men KUN hvis du fjerner de hurtige kulhydrater; pasta, ris, kartofler, rodfrugter, hvidt brød, sukker osv, og skærer ned på andre kulhydratrige ting som rugbrød u. sukker, frugt, grønsager etc.
Alt det vil man få forklaret hvis man følger Stines kostvejledning. Men du vil også kunne læse om det i Niels Ehlers bog, og jeg tror også det er forklaret i 'Spis dig gravid' (som ikke kun er for folk der vil være gravide nu...).

Det kan altså være lidt kompliceret af finde frem til hvilken mad der generelt er godt, og hvilken mad der specifikt er godt for dig.

Du kan selvfølgelig læse dig til meget her på forummet, men det er meget forskelligt hvad de forskellige PCO-piger og -kvinder kan tåle, så man kan derfor blive lidt vildledt af at læse om hvad der virker for andre.

Jeg synes selv jeg forstår PCO rimelig godt, og har også en rimelig forståelse af madens sammensætning osv., men jeg har også været meget forvirret over det her, og har først følt mig rigtig godt tilpas efter jeg lagde min kost om efter Stines råd.

Men jeg vil heller ikke sige til dig at det ikke kan lykkes uden Stine - det kan det helt sikkert, men du skal nok overveje at læse nogle af de bøger der foreslås herinde.

Mht. de madvarer du nævner: Nej, det er ikke en god idé at putte mel i frikadellerne. Køb hellere kødet med høj fedt procent, bland finthakkede løg i, og så kan de formes og holde formen uden mel.
Müesli og havregryn er heller ikke godt. Alle tre ting er kulhydrat=sukker, og kan derfor have en meget negativ virkning på dig.
Nogle kan spise havregryn, men jeg tror det er godt at holde sig fra det, indtil man har det så godt med sin krop, at man kan mærke efter om man kan tåle det.

Jeg ved godt, det er noget af en smøre det her, men jeg håber det hjælper lidt. Stil alle de spørgsmål du kan, for vi er her alle for at hjælpe hinanden.

AA
Det er så skøn at i er så søde til at hjælpe. Blush
men tror virkelig den bedste vej for mig er kostvejledning. jeg er typen der skal have det med ske Pfft

når jeg fortæller mine omgivelser hvad jeg har læst og hørt er godt at spise og hvad er forkert når man har pco, ryster de på hoved, og siger at man os kan være ALT for fanatisk og at jeg bare skal løbe en tur og spise sundt!! det er såååå irriterende og håbløst, at "normale" mennesker ikke bare kan sætte sig ind i vores sitioation!!

AA
Ja lige præcis Smile

Happel
Ud over alle de andre råd, der allerede er kommet... Får du noget ordentligt at spise? Altså et ordentligt aftenmåltid med masser af protein og fedtstoffer og grove grøntsager?
I perioder falder jeg selv i en fælde, hvor jeg ikke får lavet ordentlig mad (ofte når manden ikke er hjemme) og så er jeg også pludselig sulten som en ulv om aftenen - eller som minimum lækkersulten og gennemroder alle skabe i flere omgange...

Jeg kan også anbefale BKLs brunkager - de mætter og smagerSmile Eller ostebjælker eller grøntsagstave dyppet i peanutbutterdip....
Normalvægtig pco'er. Har været i behandling hos CFC.
Termin 4. maj 2011
4 gange hjemmerul med pergotime og puregon
1. IUI med puregon - negativt
Gravid på naturlig vis i en pause i behandlingenYes
Alexander 2 maj 2011Smile
Termin 6. Dec. 2012

pernille b
Har du vist dem den artikel der ligger ude på forsiden?

Den om Stine og pco, det kunne være at de fik lidt forståelse for din sygdom.

eller den folder omkring pco eller et link til pco foreningen...bare et forslag Smile

Håber det kan give dem lidt forståelse! Wink

AA
Altså jeg spiser en skive rugbrød med ost eller en omelet til morgenmad og en banan. til frokost spiser jeg en stor skål salat med tun eller kylling og bacon og til aften spiser jeg kød men grønsager. eller kødsovs og så istedet for pasta spiser jeg hvid eller rødkål!

Jeg har bare lyst til at skrige HØJT!!!! det føles så håbløst!
jeg er så forvrret, og har dårlig somvittighed hver gang jeg putter noget i munden selvom det er et salatblad.
men jeg har det ikke som jeg plejer når jeg prøver at ændre min kost, for der plejer jeg normalt at æde en masse chokolade når jeg falder i og så tænker jeg at nu kan det jo være lige meget, for har alligevel ødelagt det. men nu har jeg det omvent, har mest lyst til slet ikke at spise for så kan jeg da ikke komme til at putte noget forkert i munden!!! ved godet det er en helt forkert indstilling at have, men det er nu engang sådan jeg har det. ikke fordi jeg tror jeg gør det, for det vil jo heller ikke hjælpe mig!!

Puha, havde lige brug for at komme ud med det!!!!

Cherrylady
Kære AA

Jeg syntes også det var meget forvirrende og jeg har været lang tid om at komme dertil hvor jeg er i dag. jeg startede med Ehlers for 5 år siden og er komme det sidste stykke med hjælp fra Stine.

Jeg véd jo ikke om du kan bruge det til noget men her er en typisk dagskost for mig - måske kan det inspirere Smile

morgenmad: Steger en pakke bacon i panden og laver røræg med fedtstoffet bagefter.

mellemmåltid: ostestænger af fuldfed ost - hvis jeg er sulten - det er efterhånden sjældent

frokost: rester af aftensmaden - fx. koteletter i fad eller den hurtige : makrel i tomat

Mellemmåltid - det samme - evt lidt 86% chokolade hvis kollegaerne får kage - men jeg savner ikke kage når jeg ikke er sukkerafhængig

Aftensmad: millionbøf med ét løg og jævnet med chicken thin og drueagurk til

efter aftensmaden: min PMS krop kræver 86% chokolade og flødeskum Grin Angry ellers tit ingenting - måske en frikadelle, ostestænger, flæskesvær eller oopsier. Et ekstra aftensmåltid kunne måske være en god ide indtil du ikke er sulten mere

held og lykke med kosten - den har gjort hele forskellen for mig GrinGrin

Tytteas
Oh... har samme problem... eller lige for tiden er jeg sulten hele tiden... og ved snart ikke hvad jeg skal spise eller ej... elsker frugt og grønt! Synes mad uden en af delene er enorm kedelig... suk... og synes godt nok det er noget øv at æg, bacon, ost og diverse ting man ellers får at vide man ikke bør overdrive med er super godt for os... eller i hvert fald vores blodsukker... og da især når jeg ikke spise bacon, flæskesværd, oskekød eller svinekød... oh... alt det sunde jeg har lyst til at spise skal man pludselig være liiidt påpasselig med og spise noget alt ens fornuf ikke rigtig synes godt om... øv altså... men angående grøntsager og frugt, så kommer det vel oss lidt an på hvilke man spiser? Nogle af dem er vel ok? Confused men, jo har accepteret at man skal spise mere fedt, men kun angående de sunde... problemet er bare at jeg ikke kan indtage særlig mange kcal om dagen hvis jeg skal tabe mig, og så løber det altså ekstremt hurtigt op med de fedtstoffer... men de mætter jo ikke dobbelt så godt som alt det andet... så ihh... Sad

Anjela
Hej!

Lige en kommentar til den søde Bellemus: cola light gør en sulten Grin Væk med det. Drak selv rigtigt meget cola light førhen, og var sulten som en ulv, men prøv (selvom det er kanon hårdt i begyndelsen) at skifte det ud med vand. Kroppen tror den får sukker når du drikker "søde" drikke, selv uden sukker i, og så bliver ens sukkerbehov større.

Knus fra Anjela
Nu med Lillepus i maven <3 Termin 6. oktober 2010.

Bellemus
hehe min mor siger det samme, og jeg fik et hysterisk anfald!!! jeg vil forsvare cola light til det sidste gggg kan seriøst overhovedet ikke undvære det, men har nok måske indset lidt at det er der kampen skal tages.... vil høre om der er et colastophold i nærheden Grin
Tror virkelig ikke jeg vil kunne overkomme at undvære min cola er dybt dybt afhængig af den, men slap nogenlunde fra at gå over til light, så det er vel lidt en start Smile
Vi vil gerne have 3 børn, så er vores lykke gjort Hug skulle dog have tabt 30 kg igår!!

Anjela
Grin det kan jeg altså godt forstå!! Kæææmpe svært!
Nu med Lillepus i maven <3 Termin 6. oktober 2010.

davs
Jeg ved godt at det er et stykke tid siden der sidst er nogen der har skrevet på denne besked, men hvem er hende der Stine som i alle taler om? Har hun skrevet en bog hvor i har alt jeres info fra? Lyder nemlig ret interesant og jeg kunne godt bruge nogle nye ideer for jeg er gået i stå.

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
HJÆLP !!! PCO Brevkasse 3 01-12-2014 13:37
Hjælp med kiss kost ??? Kost og motion 6 17-01-2014 11:45
PCOS- Ingen hjælp:( PCO Brevkasse 2 13-01-2014 07:53
Hjælp til gode råd Prøver at blive gravid 1 22-11-2013 00:48
Hvor får jeg hjælp?! Læge - Gynækolog 5 29-10-2013 18:45
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?