24. September 2017 10:31:32
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 23884512
5845 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Kartoflen er fredet!
Kirsten84
Kære piger
Nogle kostplaner sidestiller hvidt brød, pasta og ris med kartofler - alt er skidt for os. Men men men: Lad kartoflen blive kold, og så går det glykæmiske indeks for kartoflen drastisk ned! Kulhydratet i kartoflen omdannes til såkaldt resistent stivelse, der virker som kostfibre i fordøjelsessystemet. Derfor optages kulhydraterne fra kartoflen langsomt! Desuden indeholder kartofler specielle fedtsyrer, som virker mættende i hjernen.
Så - hvem sagde kartoffelsalat?
Velbekomme!

Kh Kirsten

Prinsesse
Genialt Kirsten....
Tak for det Smile
Så skal der bare køres noget kartoffelsalat indenbords, når grilltiden kommer igen!

hult
Diætisten tilknyttet PCO foreningen fortalte at det var helt okay at spise 40 g kartofler, ris eller pasta, hvis man har de lyster.

Hvor har du hørt om kolde kartofler? Altid spændende med noget nyt!
I hope you never fear those mountains in the distance
Never settle for the path of least resistance
Living might mean taking chances - But they're worth taking
And when you get the choice to sit it out or dance
I hope you dance

www.hultshome.dk

http://www.hultshome.dk
Kirsten84
Hej Hult
Jeg har læst det i bogen "Blodsukkerblues" af Frederik Paulun, som anbefales på pcoinfo.dk, og læst det flere steder, hvor jeg har søgt informationer om glykæmisk indeks - men var i tvivl. Så betalte jeg mig for et par råd via mail af Jerk Langer, og spurgte ham også om kartoflen - og han bekræftede, at kartofler er bedre end ris, brød og pasta, fordi stivelsen omdannes under afkøling!
Kh Kirsten

annatut
Godt vi kan holde på en kartoffel, jeg elsker kartofler er vist den eneste her hjemme, men pyt og især da om sommeren med kartoffelsalat.ummWink

polle84
http://www.mendos...tatoes.htm

I dette link kan du læse lidt om hvordan stivelsen ændrer sig i kartoflen. De anbefaler også at lave en olie-eddike kartoffelsalat og stile den "i blød" natten over. Syren i eddiken/citronsaften skulle gøre den endnu mere blodsukkervenlig..
26 årig kvinde. Fik konstateret PCO som 20-årig. Har pt ikke ønske om graviditett. Normalvægtig men søger sparingspartnere ang kosten.

tanjaholmjensen
hmmm.. Det lyder sgu næsten for godt til at være sandt...!!
Har spise pco-venligt siden August 2010 (og ikke røget). Og Januar 2011 var der 2 streger på testen...Grin Har termin d. 9/9-2011.

D.3/3-11 Nf: Gik som det skulle:-D
D. 28/3-11 Jordemoder: Hørte hjertelyd, alt perfekt.
D.20/4-11 Ms: Alt var helt perfekt som det skulle være og vi valgte ikke at vide til kønnet.:-D
Spiser ikke pco-venligt mere.
D. 6/6-11 Jordemoder: Alt var som det skulle. Smile
D.8/8-11 Jordemoder: Baby har ikke vendt sig med hoved nedad endnu, men ellers var alt meget fint.
D.10/8-11 Egen læge: Nu 20kilo tunger, men alt er fint.
D.22/8-11 Jordemoder: Baby ligger med numsen nedad, og jeg skal derfor sædeføde...!!!
D. 5/9: Jordemoder
D. 7/9: Vægt scanning
D. 8/9: Lægesamtale
D. 9/9-11: Fenja kom til verden ved planlagt kejsersnit fordi hun var blevet for stor til at sædeføde.

Tvillingemor
Kan lige tilføje at det også blev sagt i et kost program der var i tv den anden aftenSmile så den er god nokSmile

Hanne123
Jeg har eksperimenteret med kold kartoffelsalat af nye kartofler denne sommer, og jeg er kommet frem til 2 variationer, som jeg godt kan spise:
1) blandet med rå løg, olie og eddike
2) blandet med citronsaft, skyr og mayo

Jeg har spist det 1-2 gange om ugen, sammen med kød og masser af grønsager.

-Hanne

http://www.GreveAlternativ.dk
JustMe
Ifølge Pauluns bog forbliver kartoflernes stivelse vist i den nye form under genopvarmning, så afkølede, genopvarmede kartofler burde da også være ok så?

Dog er Pauluns bog en del år gammel efterhånden, så jeg er glad for, at der er andre undersøgelser, der bekræfter det Grin

Jeg er dog stadig skeptisk, må jeg indrømme. Selvom GI bliver lavere ved nedkøling, er det jo stadig ikke sikkert, at det er lavt nok, til at det er PCO-venligt Frown
Redigeret af JustMe d. 06-09-2010 23:25
Fik konstateret PCO(S) d. 5. juli 2010 og venter nu den dejligste lille pige. Rose .

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
"Kartoflen" vi må spise.... Opskrifter 14 02-02-2010 11:01
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende