27. Maj 2019 07:22:19
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28233414
6012 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Stop på mit vægttab?
Kyria
I princippet hele mit voksne liv, har jeg vejet ca. 51 kg (jeg er 161 cm). Jeg spiste p-piller i ca. 10 år, og da jeg stoppede med dem for 1,5 år siden, så gik jeg op 2 kg, som satte sig lige på maven. Jeg har PCO symptomer i form af øget behåring og meget uregelmæssige menstruationer.

Jeg fik PCO konstateret i starten på efteråret, og begyndte fra oktober at spise mere sundt, og fra november spise i følge "Spis dig gravid", for at se om det kunne give mig ægløsning.

Jeg gik ret hurtigt ned til 51 kg, og det er naturligvis fint, at de 2 kg på maven er væk igen, på trods af at det ikke var formålet med kostomlægningen.

Dog opdagede jeg for nylig, at jeg nu vejer kun 49 kg, og det må jo være alt for lidt. Jeg begynder at blive meget bange for, at mine hormoner nu bliver forstyrret af, at jeg simpelthen vejer alt for lidt (mine menstruationer er stadigvæk meget uregelmæssige på trods af kostomlægningen).

Jeg overvejer stærkt at holde op med "spis dig gravid", for ikke at gå ned mere i vægt...

Er det nogen som har været i en lignende situation, og hvad gjorde I i så fald? Jeg har svært for at bare spise større mængder, da jeg let får mavepine, hvis jeg spiser alt for meget. Jeg prøver at spise ekstra måltider i løbet af dagen, og spiser også en masse nødder, men jeg ved ikke, om det vil være tilstrækkeligt for at få styr på min vægt igen, eller om jeg simpelthen skal gå i gang og spise flere kulhydrater igen...

he05
Det er pudsigt. Jeg står lidt i samme problematik nu. Efter kostomlægning er jeg kommet ned på 59 kg (jeg er 1,73 m høj og har tidligere ligget meget stabilt på 62 kg), og nu syntes jeg heller ikke, at en lavere vægt harmonerer med en fertil eller sund krop. Jeg ved faktisk ikke helt hvad jeg vil gøre, for jeg kan ikke få mig selv til at fråde i alt det forbudte for pco Sad
Måske spise nogle flere avokadoer, mandler og andre sunde ting, der er fyldt med energi og sundt fedt. Og måske unde sig noget mere mørk chokolade Wink
Som jeg har forstået det, så taber man også en del væske, når man skærer mange eller næsten alle kulhydrater ud af kosten, så måske er din fedtprocent helt okay?

Kyria
Tak for jeres svar! Godt at høre, at andre har haft det samme problem... Majoriteten af dem med PCO har nok den omvendte problem med vægtopgang i stedet for vægtnedgang, og nogle gange bliver jeg lidt bange for at anbefalingerne til hvad man skal spise passer udmærket, hvis man prøver at tabe sig... Jeg er ikke bekendt med min fedtprocent, men det skulle jeg måske spørge min læge om i næste uge!

Jeg tror også, at jeg har haft en tilbøjelighed til bare at ekskludere ikke PCO-venlige ting fra mine måltider uden at spise tilstrækkeligt meget ekstra kød, fisk etc. som kompensation. Det prøver jeg at lave om på i øjeblikket. Jeg vil også sætte min konsumtion af mørk chokolade op, det er i hvert fald meget simpelt Smile

Lisette
På et tidspunkt var mit BMI lige på vippen til at være undervægtig, og utroligt nok kunne jeg intet gøre for at få den op! Det var faktisk dér mine værste pco-symptomer opstod! Der er jo ubalance i hormonerne ved pco, og både over-og undervægt påvirker kønshormonerne meget - jeg klarede min undervægt ved at spise mere fedt og mere i det hele taget og langsomt komme længere op i vægt - men hold da op, hvor var min pco slem på det tidspunkt! Wink
Store muskelsmerter siden maj 05, men først efter 3 år blev pco opdaget. Kan ikke tåle Metformin og skal tabe mig ca. 20 kg.

Lisette
Men kyria - du skal ikke stoppe med spis dig gravid og spise usundt - så får du det virkelig slemt! Det skal gå langsomt så du ikke får det for dårligt, men jeg tror en del mere fedt (af det sunde) vil være godt - så påvirker du ikke dit blodsukker negativt, men går alligevel op i vægt? Held og lykke, du må gerne skrive, hvordan det går. Smile
Store muskelsmerter siden maj 05, men først efter 3 år blev pco opdaget. Kan ikke tåle Metformin og skal tabe mig ca. 20 kg.

Lisette
krisB - du mener, kyria ikke skal spise de hurtige kulhydrater, ikke?

Og jeg spiser altså mørk chokolade hver dag, hehe... Wink

Happel
Ideer til at tage på med pco-venlig kost:

Den mørke chokolade er du jo selv inde på. Evt. kan man smelte den og blande nødder i, så får man sin egen nøddechokolade (for os, der stadig savner rittersport med nødder)

Hjemmelavet is med æggeblommer og fløde.

Chokolademousse

Masser af sundt fedt som advokado, nødder og olier. Et godt mellemmåltid kunne være en halv advocado fyldt med kød i tern og en god klat mayonaise + lidt nødder.
Et andet kunne være en dl byggryn kogt til grød med 2 dl mælk eller 1 dl mælk og 1 dl fløde. dertil en ordentlig smørklat, birkesød og kanel.

Varm kakao med flødeskum

muffins eller kage på nødder, tørret frugt og andet guf

Mere fedt i maden. Godt med olie i salaten, flødestuvede grøntsager, grøntsagsmos med smør og lidt fløde, rigeligt med æg osv.

God fed ost i bjælker

Hold da fest jeg bliver selv helt småsulten, men her er problemet nu også mere, at jeg laver for god mad, så der ryger lidt for meget indenbords..hehe
Redigeret af Happel d. 27-01-2010 14:26
Normalvægtig pco'er. Har været i behandling hos CFC.
Termin 4. maj 2011
4 gange hjemmerul med pergotime og puregon
1. IUI med puregon - negativt
Gravid på naturlig vis i en pause i behandlingenYes
Alexander 2 maj 2011Smile
Termin 6. Dec. 2012

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Victoza og vægttab Metformin eller anden medicin 5 13-04-2014 15:48
vægttab Overvægtig med PCO 3 09-06-2013 16:58
VÆGTTAB..... Super god bog Overvægtig med PCO 4 09-06-2013 16:57
Fedme og vægttab, ny viden der kan hjælpe Artikler, medier og undersøgelser 3 20-05-2013 18:20
Kerner/frø i kosten mhp. vægttab PCO Brevkasse 4 08-04-2013 20:18
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176