09. August 2020 21:49:40
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 30022566
5845 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Forskellige madvarer-ok eller no-go?
Louise A
Hej allesammen

Jeg er ny her på forum og har med hjælp herfra prøvet at spise pco-venligt i omkring 3 uger. Men der er nogle madvarer som jeg ikke umiddelbart kan finde ud af om er gode eller ej Confused

Det drejer sig om:
Hvid hvede?
Pomelo?
Kokosmælk?
Jordskokker eller generelt rodfrugter-dem er der vist lidt delte meninger om?

Og hvordan er det lige med f.eks rugmel-er det "næsten" ligemeget hvor meget man spiser af det eller skal man moderere sit indtag?

Det var mange spørgsmål, håber I vil tage jer tid til at hjælpe mig Smile
Ihvertfald på forhånd tak fra migGrin

Bellemus
hej

Tror det er lidt forskelligt hvad man kan tåle alt efter hvor slem pco man har Smile

Hvid hvede skal du holde snitterne laaangt fra, det er no go.

Pomelo er vist noget grape frugt og jeg tror det er en ok frugt da den er sur/syrlig! nogen siger at man skal vælge frugter fra vores kant og citrusfrugter... Må tilstå jeg ik vil undvære min frugt, men en lidt for moden kiwi, en appelsin og et æble kan godt bringe mit blodsukker i sving og jeg for sygt trang til sukker.... Så spiser kun frugt sent om aftenen så jeg kan gå i seng når jeg er lige ved at flå køkkenskabene ned af væggen.... Men det er noget man skal mærke på sin egen krop, hvad man kan...

Kokosmælk kan jeg ik se noget galt i, så længe der ikke er tilsat sukker.

Jordskokker er vist ok, men ellers så ingenting fra under jorden, på nær porrer... en anelse løg!
Jeg prutter ufatteligt meget af jordskokker, så gider dem ikke mere Smile
Rugmel er et bedre valg end hvedemel, men det har næsten lige mange kulhydrater, men dog er sukkermolekylerne viklet bedre ind og derfor langsommere at optage, men nej du kan ikke bare spise løs Sad
Det er selvfølgelig forskelligt fra person til person, men jeg spiser ikke mere end 1 skive om dagen, kan mærke jeg bliver sulten for mere!!
Så ud med brød og generelt kulhydrat, det er det nemmeste at kigge efter på madvarerne....

Vi lærer hele tiden, jeg har været igang siden oktober og jeg har slet ikke lært alt endnu...........
Vi vil gerne have 3 børn, så er vores lykke gjort Hug skulle dog have tabt 30 kg igår!!

Louise A
Tusind tak for jeres svar, I er dælme hurtige herindeGrin
Jeg synes nu det er ret så forvirrende det hele, og har flere gange handlet vildt ind af ting som i min logiske lille verden skulle være sundt men som jeg så har fundet ud af var virkelig slemt (eks. castus frugtstænger, rosiner, mango osv)Sad
I starten prøvede je at følge en diabetes kostplan, men det var bl.a. der jeg fandt Hvid hvede så det er jo tydeligvis ikke optimalt..

Bortset fra det så er det skønt at læse om alle dem herinde, der har fået det meget bedre efter kostomlægningen og er blevet gravide osv. Det er virkelig motiverendeSmile

Louise A
Super, altså de tørrede abrikoser har jeg kastet mig over og svesker har jeg ikke prøvet endnu Wink Men så hvorfor ikke dadler som findes i de der frugtstænger?(læste bare et sted at det eneste tørrede frugt der var ok var abrikoser)

Men sikke en ny verden af spændende mad, smagte broccoli/blomkålsmos idag og det smagte jo GODTShock

Har desuden netop set at der er mel i madlavningsfløde(som vi har brugt i en evighed herhjemme i den tro at det var "sundt"Wink, så nu er det tilbage til alm fløde-det smager jo også bedre Grin

Men tak igen alle 3 og tillykke med maven KrisBRose

Louise A
Jeg prøver at købe noget sojamel og få bagt de boller dér, jeg savner altså lyst brød lidtBlush Min mand er ved at blive sindssyg over alle de sære ting jeg køber, men kan mærke han virkelig PRØVER at være forståendeCool

Og så kunne man jo smøre BKL´s nutella på bollerne forresten, mmmmmmGrin

Bartoline
Hejsa!

jeg er også lidt i tvivl ang. hvid hvede...

Det er en ny kornsort som svarer til fuldkornsmel...

er der nogen som har erfaringer med det??
http://www.finax....hvede.aspx
prøv at se linket her...
-------------------------------------------------------
Fik konstateret PCO i 2005 men har haft symtomer det meste af mit liv.
Overvægtig og skal tabe ca. 50kg.
13 August 2012 (har tabt 11kg)

Louise A
Nå så var det heldigt jeg ikke fandt sojamelet nogle steder(hvor køber I det iøvrigt?) og fik lavet mærkeligt brødWink Men pandekager lyder skam heller ikke dårligtPfft

Jeg har iøvrigt prøvet at bage banankage med rugmel og SØD og den var suuuper god! Hvordan er det så med boghvedemel, må man bruge det(jeg synes jeg er stødt på forskellige meninger omkring det nemlig?

Jeg spørger og spørgerBlush

Louise A
Så er der flere spørgsmål herfraAngel
Jeg har bagt oopsies og ja.. Det er jo ikke rigtigt brød men det smager da meget godt, igår fik vi hjemmelavede burgere og der virkede de fint som burgerbollerSmile Her til morgen har jeg spist dem med nødde nougat creme (uden sukker, men sødet med fructose) og det er NÆSTEN som at få en chokoladecroissant igenBlush
Men er det ok at spise ting sødet med fructose, er der ikke "et eller andet" med nogle af sødemidlerne?

skovbrist
Fruktose er frugtsukker og dermed sukker. Det ville jeg holde mig fra.

Louise A
Tak for svarene Smile Jeg læste nemlig i "Spis dig gravid" at man gerne måtte spise ca. en skefuld nutella på 1/4 stk rugbrød og så tænkte jeg at når det var sødet med fructose, ville være lidt bedre Blush
Redigeret af Louise A d. 30-03-2010 21:20

Louise A
KrisB ja det er jeg også nået frem tilSmile Jeg synes også jeg har læst at nogle sødemidler får blodsukkeret til at stige på lige fod med alm sukker hvor andre sødemidler ikke gørConfused Men har ikke lige kunne finde det igen..

skovbrist
Men der er jo en grund til at det ikke er hensigtsmæssigt for os at spise uanede mængder frugt, og det er netop pga. sukkerindholdet. Det er netop fruktosen i frugt som gør at vi ikke bare kan spise løs af det.
Det er altid farligt med raffineret og tilsat sukker, fordi man har fjernet den sammenhæng (fibre, vitaminer) som det naturligt sidder i (fx i frugt).

Sødemidler holder jeg mig langt fra, idet det er kunstigt fremstillet og ikke til at vide hvilken effekt det har. Så hellere synde med noget honning, dadler eller agavesirup, så man får det søde fra naturlige kilder Smile

Louise A
Hmm det er altså lidt sværtSad Jeg reagerer ikke med det samme når jeg spiser noget der er dårligt for mig, så det er nogle gange svært at vide hvordan min krop har det med de produkter der ligger i gråzonen.
Jeg har stort set ikke haft migræne i de 3 mdr. jeg har spist PCO venligt og jeg er meget mindre træt end jeg var før, men de par gange jeg har syndet har jeg ikke kunne "mærke det".

Men mht. ovenstående så indtager jeg altså en del sødemiddel, både i form af Cola light og i min the, yoghurt osv.. Åh sikke en jungleCry

skovbrist
Hov nej, det skulle ikke menes som en anbefaling til andre om at bruge honning. Det var udtryk for mine personlige overvejelser, hvor jeg har gjort op med mig selv at jeg hellere vil synde med noget ægte sødt, de få gange jeg har lyst, frem for at bruge sødemidler.

Louise A, ofte tager det meget lang tid at lære sin krop at kende og kunne mærke hvad det er man har spist, som ikke er optimalt. Så bare vær tålmodig Smile Tidligere mærkede jeg fx ikke noget til det, hvis jeg spiste hvidt brød, fordi jeg jo var "bedøvet" med alt det crap, jeg spiste. Forleden kom jeg dog til at gå løs på en brødkurv med helt fint, hvidt brød, og dagene efter var min appettit umættelig, jeg faldt i søvn over min bog hele tiden og fungerede slet ikke.

Det bedste ville jo være at lære at nyde sin mad og te uden at tilsætte noget ekstra sødt. Så du kan jo skære ned på det, hvis du selv har lyst til ikke at indtage så mange sødemidler Smile Fx kan du jo spise frugt til din yoghurt i stedet for.

Her er et eksempel på hvorfor jeg foretrækker naturligt sukker frem for sødemidler:

"Er der bivirkninger ved sødemidler?

Nogle sødemidler har fået ry for at være direkte farlige. For aspartams (Nutra Sweet) vedkommende er der lavet en hel del undersøgelser for eventuelle skadevirkninger. Mange af undersøgelserne er uenige om skadevirkningerne af aspartam, hvilket nok hænger sammen med, at det er meget vanskeligt at lave god og sammenlignelig dokumentation. Aspartam bør dog ikke gives til personer med Føllings syge, da det hos disse patienter kan give svære neurologiske skader. Andre sødemidler (acesulfamkalium, saccharin og cyclamat) har i nogle forsøg givet kræft hos laboratoriedyr."

Kilde: http://www.netdok...midler.htm
Redigeret af skovbrist d. 01-04-2010 17:14

hult
BKL skrev:
Men Charlotte Hartvig siger, at Birkesød/xylitol er ok

.......for at gøre forvirringen total: Det har ellers heddet sig at alt sødemiddel der ender på -tol skal vi holde os fra?

Som i artiklen skovbrist henviser til beskrives det at -tol sødemidler delvist omdannes til sukker i kroppen.... pyh, finder da aldrig hoved og hale i det her PCO skidt Huh

http://www.hultshome.dk
Happel
Malitol er ihvertfald på no-go listen over sødemidler...
Normalvægtig pco'er. Har været i behandling hos CFC.
Termin 4. maj 2011
4 gange hjemmerul med pergotime og puregon
1. IUI med puregon - negativt
Gravid på naturlig vis i en pause i behandlingenYes
Alexander 2 maj 2011Smile
Termin 6. Dec. 2012

hult
Diabetesforeningen vejleder med følgende:

Sødestoffer:
http://www.diabet...offer.aspx
og

Sødemidler:
http://www.diabet...idler.aspx

læg mærke til linket produktoversigt over sødemidler

http://www.hultshome.dk
Louise A
ja det var lige præcis det med -ol til sidst jeg var stødt på tidligere Yes
Rigtig gode links Hult, tak for det..
Og Skovbrist, ja jeg må prøve at være tålmodig og se om der ikke dukker nogle tegn op efterhåndenSmile

juhler
Frugtsukker skulle være ok, også ifølge "spis dig gravid" Smile

Det er kun nogle frugter der rent faktisk indeholder frugtsukker, og dem som indeholder frugtsukker er der også glukose i - og det er derfor vi ikke bare kan spise løs af frugter. Frugtsukker optages meget langsomt i systemet og påvirker derfor ikke blodsukkeret synderligt.

Jeg bruger frugtsukker istedetfor sødemidler, da jeg ikke rigtig kan li smagen af sødemidler. Og så er det godt at bruge til kager, da det er li'som normalt sukker at arbejde med.

Det var dog svært for mig at finde det, og har indtil videre kun set det i Metro.

Frk_Fie
Er der nogen af jer der ved om det er i orden at spise ærter? Og så så jeg lige på abgepulveret at der er majsstivelse i, det er jo ikke godt for os PCO'ere vel? Men kan man erstatte bagepulver med natron sådan uden videre? Spændende læsning at følge med i :-)
Fik konstateret metabolisk syndrom og PCOS ifb. med fertilitetsbehandling for 3 år siden. Mor til Lea Annabell på 2 år og 7 mdr.

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Gravid eller ægløsning? Prøver at blive gravid 2 13-08-2014 13:57
forskellige grader af PCO? Diverse - PCO 6 16-04-2014 22:11
33% fordeling eller ej Diætister /Kostvejledere 4 01-04-2014 12:00
Tabel, udregner eller andet til PCO-kost? Overvægtig med PCO 5 20-02-2014 23:16
hvis man glemmer en pille eller to? Metformin eller anden medicin 3 14-11-2013 22:04
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke