13. December 2018 21:46:19
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 27329545
6031 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Ko- eller soyamælk?
he05
Hejsa!
Har længe tænkt på, om det er bedre at drikke soyamælk end komælk i forhold til PCO-kost?? Jeg kan ikke helt regne ud, hvordan at soyamælk skulle være bedre med mindre, at man er laktoseintolerant, men det er jo blevet mere og mere moderne med soyaprodukter...og måske at der er en grund til dette??
Gravid efter en hulens masse hormonbehandlinger! Dejlig dreng født den 3. august 2011 Grin

Nuggi
Jeg ved faktisk ikke om det er bedre med soya end komælk hvis man ikke er allergisk. Jeg har valgt at holde mig fra soya, da jeg tilfældigvis læste om nogle forsøg med soya som afskrækkede mig lidt (man kan sikkert finde noget lignende om komælkSmile). Men da man decideret nævnte manglende ægløsning i forbindelse med soya holder jeg mig til komælk indtil videre.

skovbrist
Komælk provokerer immunsystemet og virker inflammatorisk hos mange mennesker, og det er faktisk årsagen til at jeg er gået over til soya- og rismælk. Jeg har døjet meget med psoriasis i hårbunden, men det har hjulpet gevaldigt efter jeg er stoppet med mælkeprodukter.

I forhold til PCO ved jeg ikke, hvad der er bedst. Der er jo mælkesukker (laktose) i mælkeprodukter, men jeg mener også at GI for soyamælk er rimeligt højt.

he05
Hmm...har siddet og forsøgt at finde et nogenlunde entydigt svar på nettet, men der er lige så mange, der snakker imod soyamælk som der snakker for det Confused Og ligeledes med komælk.
Jeg fandt også et sted, der hævder at soyaøstrogener (isoflavoner - ved slet ikke hvad det er??) skulle kunne forhindre ægløsning, men ved ikke hvor meget man kan stole på det, da det er fra en hjemmeside, der ikke virker speciel videnskabelig...
Nuggi, kan du huske, hvor du læste det med soyamælk og påvirkning af ægløsning?

Skovbrist: Hvor må det være dejligt, at fraværet af komælk har hjulpet på din psoriasis!! Der er nok noget om, at komælk, når man er voksen, skal indtages i begrænsede mængder.
Gravid efter en hulens masse hormonbehandlinger! Dejlig dreng født den 3. august 2011 Grin

he05
KrisB: Ja, man skal nok mærke efter i kroppen. Jeg kan umiddelbart ikke mærke noget ubehag i forbindelse med komælk, men man hører efterhånden mere og mere om, at soyamælk skulle være bedre...
Sammenlagt med ymer, mælk og kaffefløde i saucen så kommer mit forbrug i hvert fald over 0,4 liter per dag...du mener liter, ikke?

he05
BKL: Så bliver det komælk i kaffen og soyamadlavningsfløde i saucen Pfft

Tytteas
Ja jeg ved det sørme ikke... mon ikke det er ligesom med sukker og sødestoffer... er det ene bedre end det andet eller er de lige slemme, men på forskellige måder? Jeg spiser a38, kvark, græsk yoghurt, valleprotein, skummetmælkspulver og sådan noget, men hvis jeg skal bruge mælk er jeg efterhånden mellere eller mindre gået over til sojamælk, eller evt rismælk/havremælk... mest i smoothies, men også til fx bagning.... men der har jeg så også brugt noget skummetmælkspulver... men jeg drikker ikke meget komælk mere fordi jeg opdagede at det faktisk havde en dårlig effekt på min slim i halsen og andet (kan huske der er mere, men ikke helt hvad hehe), nøjagtig som man havde læst sig til... men i forhold til PCO så ved intet om det Blush

Nuggi
he05: jeg kan ikke huske hvor jeg læste det med ægløsning - det var en artikel i et blad.

Jeg mener at soya anbefales i "kernesund familie" men jeg ved ikke om det anbefales fordi det rent faktisk har en god effekt eller om det var det bedste alternativ til komælk ift. den livsstil de anbefaler.

Men jeg kan da huske at jeg også læste om en engelsk undersøgelse hvor man havde påvist at en del drengefostre (dyr) havde misdannelser på kønsorganerne når moderen havde indtaget soya. (denne undersøgelse blev bl.a. refereret i Søndagsavisen og i Alt for Damerne). Men nu skal man jo lige huske på at der er forskel på hvordan kroppen reagerer på kosten bl.a. afhængig af i hvor store mængder man indtager det.....jeg tror på "alting med måde" - både i forhold til almindelig mælk og soya.

Jeg får det hverken værre eller bedre af komælk og mit ugentlige indtag er på lidt over en liter, så det er jo ikke så voldsomt.

he05
Nej, det er ikke helt til at blive klog på, Tytteas Confused Men jeg er enig med Nuggi: Alt med måde!
Jeg fandt en del om Kernesund familie, der jo klart snakker imod komælk, men hele den bøjle er lige en anelse for "storbysmart" og fanatisk til mig...håber ikke, at jeg har trådt nogen over tæerne nu Blush

Tak for alle jeres inputs!

Bellemus
er den heldige vinder af laktoseintolerence, så sidder på toilet og har "influenza" symptomer ved kontakt med komælk.... sojamælk smager af bvdr men arla har heldigvis lavet en laktosefri letmælk på rigtig komælk....

vores maver er ikke designet til at nedbryde komælk efter 3 års alderen, men de fleste i norden kan heldigvis alligevel, det må jo være en udvikling som alt andet, vi kan jo også gå oprejst nu !!!
Hvis man skal snakke om hvad der ville være sundest ville det jo nok være mælk fra vores egen "art" men ærlig talt er det nok lidt vulgært at gå hjem og spørge mor om man lige må få en tår... gg
Hvis man ikke overdriver mælkeindtag kan det vel ik skade hvis man kan tåle det.
Men kan du forestille dig at leve uden mælk, smør, fløde, yughurt, creme fraice, smøreoste, ost og alle færdigkøbte produkter, leverpostej, brød der er rigtig meget og mælk er osse i e-numre, ligger gemt som valle eller skummetmælkspulver Shock)
hvis alternativet er soja, så vælger jeg altid den økologiske så kan det vel ikke være helt skidt Shock) men hvis man kan tåle det kan jeg ik se grunden til ikke at bruge det...
der er dog lavet forsøg med børn der har damp og autister der har gavn af ikke at få komælk, men igen hvis man kan tåle det...... man må jo kunne mærke det på sin krop ligesom man tester alt andet Smile
men vil tilslutte mig den med alt med måde... hvis jeg holder mig fra mælk i 1 mdr.s tid kan jeg indtage mælk uden de helt store symptomer og astma allergi har lavet forsøg med hvis man holder sig fra en bestemt fødevare 1-2 år kan man nogle gange med succes indføre det i moderate mængder igen Smile
Vi vil gerne have 3 børn, så er vores lykke gjort Hug skulle dog have tabt 30 kg igår!!

Nuggi
Nu vil jeg lige skynde mig at nævne at mit indlæg på ingen måde skulle tages som en anbefaling af "kernesund familie" - det håber jeg fremgik lidt pga. det faktum at jeg selv ikke vil indtage soya men gerne komælk som er meget imod principperne i "kernesund familie".

Jeg synes bogen virker lidt fanatisk og da jeg selv stor-trives bortset fra cyster på æggestokkene har jeg aldrig haft behov for at eksperimentere med det.

Bellemus
Har bøgerne, og bruger dem som guidelines for opskrifter mere fordi det er svært at finde stivelsesfrie kogebøger... og ja altså så er det jo inspiration må lige tilstå at jeg godt kan lave deres opskrifter med ikke økologiske varer Smile og deres vitaminer mm kan jeg nu ik overskue, kan bare godt lide at se på opskrifter gg
Vi vil gerne have 3 børn, så er vores lykke gjort Hug skulle dog have tabt 30 kg igår!!

he05
Bellemus: Uh ha, laktoseintolerance lyder bestemt ikke som noget man skal ønske sig! Havde da slet ikke overvejet at der skulle være laktose i leverpostej!!! Shock Havde også godt hørt det om, at maven egentlig ikke er "bygget" til komælk efter en vis alder, men også, at vi har mere hårdføre maver her i norden!

KrisB: He he, pyh ha, godt at det ikke kun var 0,4 dl!

Mht. Kernesund Familie, så var det bestemt heller ikke for at rakke nogen ned! Man skal helt sikkert finde ud af, hvad der fungerer bedst for en selv eller hvad der kan inspirere en. Og igen: Alt med måde! Smile

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Gravid eller ægløsning? Prøver at blive gravid 2 13-08-2014 13:57
33% fordeling eller ej Diætister /Kostvejledere 4 01-04-2014 12:00
Tabel, udregner eller andet til PCO-kost? Overvægtig med PCO 5 20-02-2014 23:16
hvis man glemmer en pille eller to? Metformin eller anden medicin 3 14-11-2013 22:04
Tålmodighed er en dyd eller?? PCO Brevkasse 4 24-09-2013 12:55
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176