20. Juni 2019 06:53:24
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28318215
5999 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Brød?
Dorte H
Jeg er meget i tvivl ang brød. Jeg ved godt at jeg ikke må spise hvedemel, majs mel osv og de eneste alternativer så er rugmel og mandelmel.

Men hvis jeg nu kan bage noget brød eller nogle boller af den slags mel, hvor ofter og hvor meget må man så spise det?

Har tænkt de samme tanker om fuldkorsrugbrød og fuldkornspasta...

he05
Jeg bager knækbrødet, der er under opskrifter herinde og det tror jeg ikke at der nogen begrænsning på. Jeg spiser det dog alligevel ikke hver dag, da der er mange æg i og jeg passer lidt på mht. kolesterol.
Jeg har holdt mig næsten helt væk fra alle former fra brød, da min mave med det samme reagerer på det som en ballon. Det samme gælder med fuldkornspasta som jeg slet ikke spiser. Får jeg lyst til noget pastaligende, så er fibernudler et godt alternativ, da der er forholdsvis meget protein i.
Efter, at det er blevet skrevet herinde, at maltrugbrødet fra Emmerys er ok, så har jeg købt det og har maks spist 2 skiver per dag (men ikke hver dag) uden at min mave har brokket sig - dejligt Grin

Mandelmel og rugmel er okay, så prøv at se om der ikke er en opskrift på boller herinde på siden Smile
Gravid efter en hulens masse hormonbehandlinger! Dejlig dreng født den 3. august 2011 Grin

Dorte H
Tak for svar Smile

Jeg har fundet en opskrift på en laksetærte (portions str)hvor der kun skal bruges 30 g mel og der vil jeg jo så bare bruge rugmel.

Jeg er jo kun en lille uge inde i kostomlægningen, så jeg ved ikke helt hvad min krop reagere godt/dårligt på endnu.

Og vi skal til påskefrokost på torsdag, og jeg aner bare ikke hvad jeg skal gøre ift min familie, for der er ingen af dem der ved at jeg har pco (eller ved hvad det er tror jeg) og de ved heller ikke vi prøver at blive gravide. . .

Og jeg ved der bliver serveret tarteletter med høns i asparges - min livret Shock

he05
Nej, det er ikke nemt mht. at spise ude. Ligesom BKL skriver, så er det nok en god idé at sætte folk ind i dine nye vaner. Det er da lidt træls at der kommer så meget fokus på én og ens madvaner, men i det lange løb så betaler det sig!
Til dem, der ikke ved, at vi prøver at blive gravide siger jeg, at jeg har PCO, der er en hormonforstyrrelse, men kan afhjælpes ved insulinsænkede kost. Til de dem, der ved, at vi prøver at blive gravide siger jeg det samme, men at det helt sikkert er motiveret af ønske om graviditet. Det gør det ofte lidt nemmere for folk at forstå.
Mange aner ikke hvad PCO er, så man skal forvente mange spørgsmål, men jeg har kun oplevet , at folk har været nysgerrige og syntes, at det er godt gået af mig, at jeg tager min diagnose alvorligt.
Du vil ikke kunne spise 100 pct. PCO-venligt til påskefrokosten eller ved andre lejligheder, men hvis du bare gør dit bedste....og så vil én påskefrokost heller ikke ødelægge det hele! Det har jeg i hvert fald selv skulle lære, så nu pakker jeg den dårlige samvittighed pakker ned derhjemme, når jeg går ud Smile
Gravid efter en hulens masse hormonbehandlinger! Dejlig dreng født den 3. august 2011 Grin

Dorte H
Tusind tak for jeres svar Smile

Mht din opskrift BKL, så må vi da ikke spise sojamel? eller er det ikke rigtig forstået Frown?

Og kikærtemel, hvor køber i det henne?

Happel
Du må gerne spise sojamel... men om man så kan lide det, er en anden sag... bum bum. Man kan købe det i helsekosten eller over nettet.

Du kan bage rugbrød, knækbrød eller rugboller med kerner. Der er opskrifter på det meste herinde enten under opskrifter eller i tråde under forum. Man kan tit finde mange gode ideer ved at læse ældre tråde igennem!

Til påskefrokost/julefrokost kan man tage et stykke rugbrød og dele det i kvarte. Så en kvart med godt med sild og æg og evt. et halvt æg med rejer på siden uden brød. På samme måde tager man en kvart med skinke, leverpostej, spegepølse eller, hvad man nu har lyst til. Gerne rigeligt med pålæg og pynt. På den måde kom jeg igennem julefrokoster uden at spise alt for meget brød, og så gik jeg udenom rødkål og lignende, der indeholder store mængder sukker.
Men jeg kan godt se, at høns i asparges uden tarteletter bliver svært. jeg ville nok vælge at spise en enkelt, når det nu er påske, og man er inviteret ud. Men jeg er generelt også lidt gelinde med kostplanen, når jeg er ude. Jeg har spist efter principperne i "Spis dig gravid" siden august, og hvis jeg ikke skal blive tosset/skal kunne leve sådan resten af mit liv, så skal dr også være plads til en ups'er ind i mellem. Men det er jo meget forskelligt, hvordan man ser på det.

he05...ja, maltrugbrødet fra Emmerys er ret godt, og så bliver det ikke tørt lige med det første.
Normalvægtig pco'er. Har været i behandling hos CFC.
Termin 4. maj 2011
4 gange hjemmerul med pergotime og puregon
1. IUI med puregon - negativt
Gravid på naturlig vis i en pause i behandlingenYes
Alexander 2 maj 2011Smile
Termin 6. Dec. 2012

Dorte H
Tak for dit svar Happel.

Jeg har læst et par af de gamle tråde og er også blevet inspereret.

Har åbenbart bare misforstået det med sojamel, hmm.

Jeg synes det er rigtig svært det her kostomlægning, og specielt fordi jeg også er kræsen Sad

Men jeg må jo prøve at udvide min horisont lidt.

Happel
Dorte: Ja, det er sk... svært, og det synes vi allesammen. Det hjælper dog lidt på det, når man er "inde" i systemet.

For mig er det værste det med afsavn... jeg synes virkelig, at jeg lider afsavn ved ikke at få kage, pandekager, vafler og lækkert hjemmebagt brød. snøft snøft. Og nej, sojapandekager og rugmelsboller bliver altså aldrig det samme i min mundCry. Samtidig har jeg altid bagt meget, lavet meget mad og elsker at være i køkkenet. Jeg bager også kæmpe kager med sugarpaste og marcipan til brylupper, fødselsdage og lign. og det er svært ikke at smage på varerneCool. Men sådan er det jo, og vi gør det fordi vi har et mål. Graviditet, at tabe sig, bedre helbred etc. Så det er bare med klemme ballerne sammen og kæmpe derud af.
Termin 4. maj 2011
Termin 6. Dec. 2012

Dorte H
Hihi, ja, det var nu heller ikke for at sige at det var/er nemt for jer, men når jeg er kræsen, så er det svært fordi mange af de ting jeg godt må spise, ak ja, dem kan jeg ikke li... Huh

Happel
Jeg opfattede det skam heller ikke sådanWink og fx sojamel bliver nok aldrig min favorit...
Termin 4. maj 2011
Termin 6. Dec. 2012

Dorte H
Jer der ikke så godt kan tåle rugbrød, hvad sker der med jer når i spiser det??

Jeg er jo som sagt kun en uges tid inde i kostomlægningen, og ved ikke helt hvad min krop reagere på eller hvordan.

Jeg har spist rugbrød hver dag, ved simpelthen ikke hvad jeg ellers skal spise til morgen og middag. Self spiser jeg ikke kun brød, jeg spiser lidt brød og ekstra meget pålæg (ift hvad jeg plejer)

frkpia
Jeg får meget oppustet og smertefuld mave hvis jeg spiser for meget rugbrød, men en enkelt skive går det fint med.
Hov, så var jeg pludselig gravid! Stor overraskelse og et eller andet sted mellem 4 og 10 uger henne!! Crazy crazy!!

Dorte H
Ok, jamen så må jeg nok heller ikke spise for meget brød, jeg har i mange år døjet med oppustet mave og mave onde efter jeg har spist. Men egentlig ikke den sidste uges tid, efter hvad jeg kan huske....

Dorte H
Har her til aften spist det lækreste måltid og så skulle jeg alligevel liiige spise 10-15 m&m's uden peanuts og det resulterede så i hovedpine - ARGH!Angry

Dorte H
Jeg har spist m&m's med peanuts uden noget gener, men dem her var uden peanuts og gav altså hovedpine ret hurtigt.

Jeg elsker mandler, så jeg vil da kigge på dem du foreslår Smile

Bellemus
vil læige give mit besyv med på hvad der sker når jeg spiser "dumme" ting, jeg spiser aaaaalt for meget og bliver vold sulten.
hvis jeg spiser en gang tunsalat med grønt salat så er det overstået og jeg bliver ikke vildt mæt men tilgengæld lidt ligeglad følelese.
Hvis jeg spiser en skive rugbrød med tunsalat bliver det til 3 skiver og en enorm oppustet mave og en ja en rigtig rar følelese af ar være rigtigt grundigt mæt, men men en halv til en hel time efter er jeg monster sulten og min hjerne spiller på alle tangenter så jeg ser chokoladebarer og vingummier mm og MÅ bare have et sukkerfiks Smile det samme sker med kartofler, jeg fatter ikke hvordan nogle kan nøjes med 3 halve, jeg kan snildt spise 10-12 stykker Smile >jeg var lykkelig da jeg fandt det med m&m med peanuts, men jeg fik spist en 1 kilos pose på 2 dage Sad
Jeg falder stadig i konstant og hele tiden, selvom jeg nøjagtigt ved hvad jeg bør spise. Jeg leder efter en måde jeg kan snyde min hjerne på jeg kan stadig svine hele min familie til og blive så krop umulig at de ikke orker mig med mindre jeg får min vilje og mit sukkerfiks Sad os selvom det bliver i de mest salte chips der findes Sad
men men det lykkes vel nok en dag.....
Vi vil gerne have 3 børn, så er vores lykke gjort Hug skulle dog have tabt 30 kg igår!!

Sukkermus
Til jer der elsker mandler med mørk chokolade:
Hæld en pose mandler ud på en bageplade, varm dem ved 180 grader i ca 10 minutter, tag dem ud og afkøl. Smelt en plade mørk chokolade (min 70 %) over vandbad, kom mandlerne i chokoladen lidt ad gangen, fisk dem op med en teske og læg dem til tørre på bagepapir. Kom de færdige chokolademandler i en dåse og vupti, har du lidt lækkert til rigtig mange kopper kaffe/teYes

Her i påsken var jeg til frokost hos min søde moster, og hun havde taget alle de hensyn til min PCO, som hun overhovedet kunne.
Hun havde bl.a. lavet en dejlig dessert, som bestod af mandelbunde lavet af mandler, æggehvide og sukkererstatning, herpå en skum af fløde, ferskner, appelsin og et drys ristede mandler - smagte rigtig lækkert...
Fik konstateret PCO i september 2008, startede på Metformin oktober 2008. Har ikke haft menstruation siden januar 2006, var tidligere overvægtig, men er nu normalvægtig - dog med "mave", kæmper stadig med en MEGET sød tand, dyrker en del motion, har nogle meget urimelige humørsvingninger, og er glad for mit lyse hår, da "skægget" så ikke er så tydeligt;o)

Dorte H
Sukker mus, kan vi ikke få den opskrift på mandel dessert? Den lyder lækker! Både min kæreste og jeg har snart fødselsdag og jeg vil jo stadig gerne indvitere familien på boller og lagkage, men noget skal der være til sådan en som mig Smile

Sukkermus
Ja, det er så dejligt, når der er nogle, som gør deres bedste for at efterleve "reglerne" for vores kostYes

Jeg prøver at få fat i opskriften, og ja, den var rigtig lækker og kan sagtens bruges som fødselsdagsdessert...
Fik konstateret PCO i september 2008, startede på Metformin oktober 2008. Har ikke haft menstruation siden januar 2006, var tidligere overvægtig, men er nu normalvægtig - dog med "mave", kæmper stadig med en MEGET sød tand, dyrker en del motion, har nogle meget urimelige humørsvingninger, og er glad for mit lyse hår, da "skægget" så ikke er så tydeligt;o)

Dorte H
Det lyder godt Sukkermus, jeg venter spændt Grin

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
brød mix fra funksionel mad Kan jeg godt spise...? 3 13-12-2011 20:46
Pcoliv's brød. Hvilke mængder? Kan jeg godt spise...? 4 16-11-2011 22:27
Brød bagning.. Kan jeg godt spise...? 2 06-05-2011 16:23
de der oppsie-brød... Kost og motion 6 08-02-2011 20:34
Alternativer til brød???? Kan jeg godt spise...? 3 19-05-2010 08:13
Log ind
Brugernavn