24. August 2019 13:50:11
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28527796
5961 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Må man spise frugt og grønt?
Skildepigen
Hej,

Jeg fik at vide af min læge, at jeg hverken må spise frugt eller grønt. Kan det virkelig være rigtigt? Er der andre, der har fået samme besked?

Det eneste jeg må spise, er lidt havregryn m/skummetmælk til morgen. en skive groft brød eller rugbrød med dobbelt lag fedtfattig kødpålæg til frokost og noget kød med minimale kulhydrater (hvis jeg før spiste 2, må jeg nu kun spise 1).

Jeg har prøvet at holde planen, men det er meget svært. Jeg er sulten hele tiden og får hele tiden lyst til et stk frugt, 1 gulerod og oftere og oftere slik/sodavand.

Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig

Jeg lider af PCOs og er insulinresistent.

Cille30
Heeej, hmm det er ikke rigtig det din læge har sagt. Man må godt spise frugt, dog max 1-2 stykker om dagen, plus grønsager må du godt få. Nogen har fået afvide at man ikke må spise kogte gulerødder, men kun rå, men jeg har fået afvide at man godt må spise kogte gulerødder, bare ikke for mange af dem..

Rodfrugter spiser jeg også få af, men ikke alle, da man også har fået afvide at der ikke er nogen som siger man ikke må få det, hvor jeg også igen har fået afvide at man må, men spiser det engang imellem.

Men spis du bare frugt og grønsager og rodfrugter.. Det vil jeg da i hvertfald anbefale dig. Men ikke for meget kogte gulerødder, frugt og rodfrugter..
Får nu laserbehandling. har fået 1 gang, håber at det hjælper Grin hvis ikke, har jeg altid prøvet Smile

Har ikke fået barn endnu, men har sagt at jeg giver det 5 år mere.. Ellers har jeg en dejlig bonus søn på 13 år og min mand som jeg nu har været sammen med i næsten 10 år .. Vi har dog indstillet os på at hvis vi ikke får et barn, men vi håber stadigvæk.. efter laserbehandling, skal jeg have metformin igen og så hormon piller så jeg kan få min mens hver 2 måned Grin

Skildepigen
Ok.. Er min læge virkelig helt fra den?

Før jeg gik til lægen, spise eg sundt og varieret med lidt frugt og mange grove grøntsager samt salat. Dog spiste jeg lidt slik og drak nogle dage ½ liter cola.

Lægen sagde derefter, at jeg skulle undgå alt frugt og grønt, da det var ligesom at spise sukker. Jeg må spise en lille smule ris, pasta eller kartofler til kødet om aftenen.
ingen mellem måltider. Kun morgenmad, frokost og aftensmad...

Skildepigen
Ok, jeg har ikke læst bogen endnu, men jeg bestilte den i går på biblioteket, så jeg kunne hente den i dag... Blot for at finde ud af, at der var lukket i dag pga 1. maj. Så jeg må ud og hente den på mandag. Jeg håber virkelig den kan hjælpe.

Hver gang jeg spørger lægen om mad,eller fortller at jeg har læs at PCO'er skal spise mellemmåltider, frugt/grønt osv. Siger han at det er helt forkert, og at vitaminpiller er nok til at dække vitaminbehovet.

Jeg synes selv han lyder til at tage fejl, men på den anden side, er det første gang, jeg har tabt mig på trods af sund levestil

Tinam
Jeg vil klart anbefale dig at tage fat i diætist f.eks. går jeg selv hos kostklinikken Immanuel. Valgte dem, da jeg skulle finde en diætist der ved noget om PCO. Nu har jeg fået en plan for det jeg må spise. Og det er meget rart. Mens du venter på at få en tid kan du passende læse bogen "spis dig gravid" for du skal vist have styr på nogle principper når nu din læge ingen viden har på det.Smile
Slut med IUI og IVF efter 6 IUI og 5 IVF og en MA. Var i Grækenland til ægdonation. Fik 3 æg med hjem. Dejligt med testdag 11.11.11 - den var positivYes
Har haft en hård graviditet. Forværret astma og har fået graviditetssukkersyge. Termin 14.07.12 - men planlagt kejsersnit 02.07.12. Så nu kommer vores lille dreng ud til osYes

Skildepigen
Kan man få henvisning til diætist/eller få tilskud? Jeg er på SU, så synes 1000-1500 er lidt mange penge...

Tinam
Jeg har på et tidspunkt været til diætist og havde en henvisning med. Prøv at ringe og spørge hos din læge, for det kan jo være blevet lavet om.

Bare til info fik jeg at vide hos diætisten, at rodfrugter er no go. Det gælder dem alle bortset fra en - jordskokker.

Pasta er no go, med mindre du køber noget med et fiberindhold over 8,5
Ris er no go med mindre du køber vilde ris
Kartofler er no go. Jeg har nu prøvet det nogle gange i påsken, hvor jeg ikke fik ondt af det. Men som udgangspunkt er det totalt forbudt.

Men tortilla er helt i orden. Hun sagde, at man ikke vidste hvorfor det var ok, men de står på listen over lovlige ting.
Til morgenmad var det super godt at spise skyr eller fromage frais, men med protein indhold over 8,5. Det mætter noget mere. I superbest kan man købe noget drys der smager ok, og så er helt lovligt. Det hedder Fiberstrø.

Det er i orden at spise frugt, men undlad ananas og melon. Håber du kan bruge nogle af de ting jeg fik at vide for et par uger siden- Og det er da billigtGrin
Slut med IUI og IVF efter 6 IUI og 5 IVF og en MA. Var i Grækenland til ægdonation. Fik 3 æg med hjem. Dejligt med testdag 11.11.11 - den var positivYes
Har haft en hård graviditet. Forværret astma og har fået graviditetssukkersyge. Termin 14.07.12 - men planlagt kejsersnit 02.07.12. Så nu kommer vores lille dreng ud til osYes

Happel
Din læge er da helt fra den!

Du må gerne spise masser af grønt undtaget tilberedte rodfrugter. Frugt er begrænset til 1-2 styks pr. dag pga. sukkerindholdet.
Tænk masser af protein og sundt fedt og et minimum af raffinerede kulhydrater(pasta, ris, brød).

Man skal sørme høre meget, før ørerne falder afHuh
Normalvægtig pco'er. Har været i behandling hos CFC.
Termin 4. maj 2011
4 gange hjemmerul med pergotime og puregon
1. IUI med puregon - negativt
Gravid på naturlig vis i en pause i behandlingenYes
Alexander 2 maj 2011Smile
Termin 6. Dec. 2012

moffe
Du kan få tilskud fra sygesikringen danmark uanset om du er overvægtig eller ej. De har godt nok et max-beløb pr. år - kan ikke helt huske om det er 400 eller 600 kr., men begge dele da værd at tage med.

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Hvad skal man spise? Normalvægtig med PCO 5 12-01-2015 22:11
Skal du spise som en diabetiker når du har fået PCO? - NY artikel Artikler, medier og undersøgelser 1 13-11-2013 17:29
Konsekvenser af at spise forkert Kost og motion 8 29-07-2013 22:09
Grillet laks og grønt med tzatziki - Ny opskrift! Opskrifter 1 21-07-2013 21:42
Er dette ok at spise. Ny pco'er! Kost og motion 4 24-02-2013 10:46
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1