12. December 2019 17:23:07
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere





Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28893335
5902 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Bogen: Kernesund
Prinsesse
Hej,
Jeg har lige læst lidt på nettet om bogen kernesund... Er der nogle af jer der har nogle erfaringer med det? Jeg synes min hud er blevet mærkbart pænere efter jeg har ændret min kost, så jeg er lidt nysgerrig omkring hvorvidt kosten kan gøre en forskel... Smile
 
CharlotteH
Hej Prinsesse.

Er det den bog, der hedder Kernesund familie - sådan?? Eller hvad hedder den??

Jeg tror da helt klart, at kosten spiller utrolig meget ind.

Hilsen

Charlotte.
 
hyc
Ja, den er blevet en bibel i mange hjem.
Det man lige skal have i baghovedet er, at den ikke skrevet af en person med en ernæringsmæssig uddannelse, men derimod en journalist med to børn.

Der bliver advaret mod at leve slavisk efter bogen på bla. Rigshospitalet (hvor den sammenlignes med Atkons kuren), da du kan risikere at få gluten allergi, og derudover få frataget kosten nogle vigtige næringsstoffer.
Det er i dén grad et spørgsmål om religion.
 
Prinsesse
Ej hvor spændende med den kritik af bogen; har du et link? Jeg kan kun finde et link til en artikel i kristlig dagblad.
De principper jeg godt kan lide fra bogen er at man skærer sukker og mælk fra. Det har hjulpet mig meget med min irritable tyktarm, hvor jeg også har fundet ud af gluten spiller en rolle.
Hvordan får man gluten allergi ved at undgå det? Og hvilke vigtige næringsstoffer bliver man frataget?
Jeg har læst en anden ernæringsbog om PCO hvor der står at det er en god idé at undgå sukker samt spise økologisk; dette matcher principperne i Kernesund bogen. Men igen synes jeg heller ikke man skal være fanatisk, jeg selv kan bare godt lide idéerne og har fået det godt ved at leve efter de principper Smile Så religion synes jeg er et stort ord at bruge Wink
Derudover må jeg tilføje at det jeg kender til Atkins kuren drejer den sig om at indtage store mængder fedt, især animalsk fedt, hvor der i Kernesund lægges vægt på at fedtet skal være vegetabilsk Smile
 
hyc
Den sammenlignes ikke med Atkinskuren pga. det man indtager, men fordi det er en fanatisk måde at leve på (hvis man lever efter bogen), og det kan være skadeligt på lang sigt.

Problemet med, at udelukke gluten er, at du giver dig selv gluten allergi, da din krop vil reagere når den så pkudelig får gluten som den jo ikke er vant til. Dette gælder primært for børn, der aldrig lærer sin krop hvad gluten er. Det vil så ikke være muligt at købe en pizza, spise en burger eller andet i den retning, og det er altså synd, at give sig selv og sine børn det 'handicap' at leve med, når de ikke var allergikere til at begynde med.

Jeg skal nok prøve at finde et link til dig, jeg læste om Rigshospitalets advarsler i en avis et sted, men mon ikke også, at det er på nettet.

Som PCO pige ved jeg godt, hvor vigtigt det er, at skære sukker fra kosten, men igen vil jeg altid sige alt med måde. Kroppen har brug for visse stoffer til, at kunne holde sig igang, det gælder om, at bruge sin sunde fornuft.
 
lis1
Hej

Jeg har lige været til foredrag med Ninka fra Kerne sund familie. Jeg vil give Hyc ret i at men skal have for øje at hun ikke er ernæringseksper. Jeg følte lidt at hun havde svært ved at forklare sig ud af nogle kritiske spørgsmål den aften. Jeg ved godt at hun har haft sundhedsrevolutionen (www.sundhedsrevolutionen.dk) med på råd da hun skrev bogen men alligevel manglede hun for mit vedkommende noget dokumentation for hvad hun sagde. Hun bruger meget det at "se på mig jeg har det meget bedre end før jeg lagde min kost om" men det er jo ikke sikkert at helt det samme gælder for alle andre som gælder for hende. Den med at undlade sukker og hvidt brød/hurtige kulhydrater tror jeg alle kan have stor gav af, men hvad med mælkeprodukter og gluten er det til glæde for alle at droppe det? Det vil jeg da gerne høre alle jer andres holdning til.

mange hilsner fra

Lis1
 
hla72
Jeg mener personligt, at det vigtigste er først og fremmest at lytte til ens egen krop, mærke efter hvad den reagerer på osv. og så ikke hænge sig så meget i hvad diverse bøger fra læger, fagfolk, helsefreaks osv. mener vi absolut skal. Skulle vi leve efter alle de bøger var vi jo ikke nået nogle vejne, de modsiger jo hinanden. Og ernæringeksperterne, tja... de laver også ged i den fra tid til anden... og modsiger sig selv Wink

Jeg ser alle de bøger, artikler osv som et tilbud, som noget hvor jeg selv kan vælge og vrage og pille ud hvad der passer til mig og min krop. For min krop reagerer jo ikke nødvendigvis på samme måde som naboens.

Jeg tror vi skal passe på med at blive for fanatiske og for "religiøse" omkring de forskellige metoder, for vi er alle forskellige, vores kroppe reagerer forskelligt.

Omkring mælk og gluten, der synes jeg det er lidt for hysterisk. Hvis man ikke er direkte intolerant eller reagerer på mælk og gluten, så drik/spis det dog. Vi skal jo ikke opfinde dårligdomme vel?

Jeg er fx heller ikke enig med Ninka omkring det med depression hun skriver i hendes bog, for det virker sgu ikke på mig. Men derfor har hun da rigtig mange gode ting i bogen alligevel og så vidt jeg husker rigtigt - ejer ikke selv bogen - så skriver hun vist også, at vi kan følge den som vi vil.

:-)

Heidi
Mod tåber kæmper selv guderne forgæves

www.heidi-l.dk
 
http://heidi-l.dk
Prinsesse
Hej,
Ja, hun påpeger faktisk også at man ikke skal være fanatisk Smile
Nu lider jeg af irritabel tyktarm, så jeg har haft meget stor glæde af at skære gluten og mælk væk - men det kan så igen skyldes at jeg har den lidelse. For jeg ved ikke hvordan det ville være hvis jeg ikke havde den.
Jeg bruger lidt forskellige kostråd:
Mia Damhus bragte mig på sporet med det økologiske
PCO foreningen gav mig forståelse for vigtigheden af gode fedtstoffer samt at skære sukker væk
Kernesund gav mig en mulighed for at mindske voldsomme mavesmerter med at skære gluten og mælk væk
Igen, tror jeg at det er vigtigt at man selv finder sig egen balance og måde at leve på. Jeg har oplevet at få det bedre og så er jeg glad for de gode opskrifter i hendes bog samt i Umahros køkkenrevolution på høje hæle. Der er mange opskrifter der virker fint på mit blodsukker og det gør mig super glad at kunne bage noget kage og andet lækkert som ikke er usundt for mig Smile
Jeg tænker at man skal skære det fra man ikke får det godt af og der er også en del kernesunde der spiser gluten Smile Men jeg vil stadig vildt gerne læse dokumentation for at man bliver gluten allergiker af IKKE at spise gluten, for det forstå jeg ikke Blush

/Camilla.
 
hyc
Nå, denne tråd havde jeg glemt.
Camilla, forestil dig, at du levede et klinsk rent sted. Et sted uden støv, bakterier og allergener. Den første dag ude i den virkelige verden ville din krop reagere voldsomt på alle de nye indtryk og du ville danne antistoffer og udvilke allergi for mange af disse ting. Det er det samme som, at skære f.eks. gluten 100% ud af kosten, mange børn vil få glutenallergi senere i livet, når de selv vælger at smutte på McD. Jeg siger hermed ikke, at al kosten skal være gluten, men at det vil være fornuftigt at have gluten med i små portioner.

Der er da sikkert mange der har godt de ting hun skriver, men det er altså kun ca. 5% af den danske befolkning der ikke kan fordøje mælk, det gør jo ikke mælken farlig som hun ellers får udlagt det i sin bog.
Jeg holder fast i, at det er et trosspørgsmål. For mange PCO piger vil det her virke kortvaigt, men er for ensformigt til, at et vægttab kan holdes, da vi har brug for kulhydrater i vores kost for at stille vores kroppe tilfredse og få den ekstra energi vi har brug for.

men som næsten alle er inde på, så kan man jo bruge de ting der hjælper en, og smide resten væk. Som f.eks. hendes påstand om, at hvis man undlader, at give sine børn slik, så vil de sikkert ikke blive narkomaner når de er ældre..... galematias!
 
Prinsesse
Hmm... hvad så hvis man ikke spiste f.eks. tomater, fordi man ikke kunne lide dem, ville man så også blive allergisk over for dem? Smile
Jeg kan ikke helt se hvad der er ensformigt ved kosten, men skidt med det. Jeg tror det vigtigste bare er at man finder de kostvaner man selv synes virker godt for én.
/Camilla.
 
Cherrylady
Nedenfor lidt af af det Kernesund familie siger om gluten taget fra deres hjemmeside www.kernesund.dk undskyld det lange citat - syntes det var forkert at ændre i teksten.

"Vi udelukker gluten

I hvedearter, også emmer og spelt, rug, havre og byg i hvert fald i seks uger og ofte for altid for adfærdsforstyrrede, følsomme mennesker og mennesker med mave-tarmlidelser. Herefter kan alle andre prøve at introducere fuldkornsspelt, rugbrød og havre i små doser. Hvis maven forbliver flad, og der ikke kommer nogen af de symptomer, der er nævnt nedenfor, så fortsæt i beherskede mængder.

Hvorfor?

Flere og flere reagerer på spelt, rug, havre, byg og især hvede. Det kan hænge sammen med, at små børn på moderne kost bliver udsat for denne allergene kornsort for tidligt i livet. Og ifølge www.sundhedsrevol... spiser børn og voksne ekstreme mængder hvede i meget dårlig kvalitet. I Sverige viste det sig, at en fordobling i antallet af mennesker med tarmsygdommen cøliaki hang sammen med, at svenske børn fik babymad med hvede i. Det skønnes, at der i Danmark er mange mennesker med udiagnosticeret cøliaki (permanent intolerance over for gluten). Cøliaki linkes til alt fra diabetes og skizofreni til Downs syndrom og forskellige ”kroniske” tarmlidelser. Prøv at søge på cøliaki på www.google.dk. Fordøjelsesproblemer som diarre, forstoppelse og oppustet mave skyldes ofte gluten. Autistiske børn eller andre adfærdsudfordrede med for eksempel koncentrationsbesvær, damp, ADHD, NLD og skizofreni kan få forstærket tilstanden ved at spise glutenproteiner – på samme måde som de reagerer på mælk (se afsnittet: Hvem har godt af at prøve mælkefri kost. Irritabel tyktarm, mave- og tarmkatar kan ofte bedres ved glutenfri kost. Så forskellige symptomer som angst, panik, migræne, kløe i huden, selvmordstanker og eksem er i den funktionelle medicin linket til gluten. Det kan aldrig skade at prøve en måned eller tre uden gluten og se, om du får det bedre. Som en af landets mest erfarne kostvejledere Jonna Deibjerg siger: ”Det kan være svært at fatte, at noget så simpelt som en kostomlægning kan hjælpe på så komplicerede problemer, som lægen ikke aner, hvad han skal stille op med.” Det kan være, at du ikke kan tåle mælk og gluten, fordi du har spist junkfood og for meget sukker igennem længere tid, og tarmfloraen er usund. Så kan man ikke nedbryde gluten. Det tager et barn tre år at udvikle en sund tarmflora. Hvis barnet får pulvermad, mælkeerstatning med komælk og babymad med raffinerede kulhydrater, mælk og sukker i de første leveår, er det for meget forlangt, at det også skal kunne nedbryde en hardcore fødevare som gluten, når det bliver større."

citat fra http://www.kernes...k/autisme/

altså - prøv det en måned hvis du har lystSmile

cherrylady
 
hult
Har siddet og læst tråden om bogen Kernesund..

Jeg mener at man skal passe på med at leve 100% som andre mener man bør for "ellers sker der det og det og det"

Vi ved som PCO'er at der er visse ting vi skal undgå fordi det forstyrrer vores krop netop pga. vores PCO, som er videnskabeligt bevist forværrer vores sygdom og at vi også kan mærke at vi får det dårligere hvis vi ikke følger dem. Og derfor bør de følges.

Jeg mener også man skal passe på ikke at "blive fanatisk" - husk på vi skal også leve - og leve længe uden at livet bliver for surt. Livet kan meget hurtigt blive for surt hvis man undgår alt for mange ting.

Man skal undgå de ting man ved man ikke har det godt med. Man skal undgå dem fordi man har prøvet dem og ved at de ikke føles rart - ikke fordi andre siger at man skal undgå dem.

Jeg har allergi, overfor visse fødevarer, skimmelsvamp, dyr, nogle dufte osv. Jeg er blevet testet, jeg kender også min krops reaktioner overfor flere af disse allergener og holder mig derfor fra disse ting. Jeg valgte for mange år siden at gøre mit hjem til en sikker base, så hvis jeg reagerer på noget ved jeg at jeg kan gå hjem og få det godt igen. Jeg spiser ikke de fødevarer jeg ved jeg ikke tåler. MEN det er fordi disse fødevarer skaber en allergisk reaktion hos mig, ikke fordi andre siger at det vil være bedst for mig at spise dem eller ikke spise dem.

Føl i din krop hvad du har det godt med, hvad din krop siger okay for og hvad den ikke vil have.

Mange har slået sig "ned som eksperter" om hvad vi alle bør og ikke bør uden at de har en baggrund der berettiger dem til at råde om dette - vi skal også passe på at vi ikke gør os selv til ofre der skal undvære alt for meget her i livet.
Redigeret af hult d. 25-04-2008 10:02
I hope you never fear those mountains in the distance
Never settle for the path of least resistance
Living might mean taking chances - But they're worth taking
And when you get the choice to sit it out or dance
I hope you dance


www.hultshome.dk
 
http://www.hultshome.dk
Trine83
Har siddet og læst hvad der er skrevet, og tænker jeg lige vil komme med mit syn på sagen.

Ang. Ernæringseksperter der giver forskellige råd til os med PCOs - ja så er der den simple grund at der endnu ingen faste spilleregler ligger på områder. Betydende at man endnu ikke klart ved hvorfor vi udvikler PCOs og det derfor er svært at fastsætte enstydige retningslinjer for kost og behandling, da hvert syggdomsforløb er forskelligt.
Jeg vil også her tilføje at jeg læser til dagligt på Suhr's og sidder og er ved at skrive mit afsluttende BA projekt om Ernæring og PCOs. Et projekt jeg har skulle kæmpe meget for at skrive da vi på suhr's endnu ikke bliver undervist i dette emne. Kan sige at ca. 9 ud af 10 af mine medstuderende ikke har hørt om det. Så får i en mangelfuld behandling hos en diætist, så har i forklaringen der. Jeg er kun anden studerende der skriver BA projekt på dette emne.

Ang. Kernesund familie - så er jeg da kun enig i hvad der bliver sagt at man ikke skal leve fanatisk.
Men jeg må indrømme at jeg personligt er glad for det arbejde og det fokus der bliver lagt. I dag handler det meget om mængden af energi der bliver indtaget og ikke om kvaliteten af den energi vi indtager - og jeg synes det er en skam. Jeg tror fuldt ud på at kvaliten af de fødevare vi spiser har en afgørende rolle.

Mht. til det hyc siger om man udvikler gluten allergi ved ikke at spise det, kunne jeg også rigtig godt tænke mig at se kilden. Det er ikke noget jeg har hørt før - jeg mener ikke man kan sammenligne mikrobiologien så simpelt med fødevare indtag.

Men det er jo en vurderingssag, hvad man føler virker bedst for ens krop. Men jeg må sige jeg kender mange der som jeg begir sig i den naturvidenskabelige verden i det daglige, og udføre alt studierelateret med en naturvidenskabelig vinkel. Men som ALDRIG i det private ville se væk fra den alternative verden.

Jeg kender de første 8 der har fået et betydeligt bedre liv efter at være skiftet over til "Ninkas filosofi". Men selvfølgelig på et niveau der passer ind hos dem.

Og Princesse det er det helt rigtige at skære gluten ud, og især hveden er vigtig, når du har problemer med tarmene - der skal flere fibre til Smile

Forresten til dem der ikke hvad Suhr's er så er en skolen i kbh hvor man tager uddannelsen professions bechelore i Ernæring og Sundhed med specialerne Human ernæring(diætist, men må vi ikke hedde pga. de kliniske diætisters stærke fagforening) eller klinisk diætist plus 5 andre på sundhedsområdet.Wink
 
lis1
Som jeg tidligere har skrevet i denne tråd har jeg været meget itvivl om mælk/mejeriprodukter er godt i forhold til PCO. I den forbindelse har jeg haft skrevet til Mia Damhus som er ernæringteapuet og har skrevet "Harmoniske hormoner" som bla. beskriver noget om kost og insulinresistens, der udover har jeg funde indlæg på nettet om kost og PCO beskrevt af hende.

Her er der svar hun gav da jeg spurgte til om mælk/mejeriprodukter var godt i firbindelse med PCO:

"Mælkeproteinet casein virker stimulerende på dannelsen af insulin, og ved PCO gør vi jo alt for at dæmpe insulinproduktionen. Det er den ene grund.
Set fra min side af bordet er der også den vinkel, at rigtig mange har godt af en pause, idet tarmens immunsystem faktisk opfatter mælkeprotein som en stressor (pga et livslangt for stort indtag), og stressorer også hæver insulin.
Dertil kommer mælkens slimdannende virkning, som i forbindelse med graviditet er uønsket.


Du kan som tommelfingerregel tænke i afveksling - der er ikke nogen fødevarer, vi skal spise hver dag. Kroppen har brug for variation. Hvis du bibeholder mælkeprodukter i kosten, vil jeg foreslå dig, at du har mælkedage hver 3. eller 4. dag, hvor du så kan spise løs, men holde pause ind i mellem. Men altså, hvis du har en konstateret PCO og vil være gravid, vil jeg foreslå at du holder helt pause indtil efter du har ammet færdig."

Efter dette svar er jeg nu begyndt med at have mælkedage hver 3-4 dag.

mvh.

Lis1
 
Marlene
Hvad så med Soyamælk? Frown
Jeg er lige gået over til Økologisk Soyamælk uden sukker, er det ikke ok, eller?

Knus
Marlene

-------------------------
•Sidste p-pille i maj 07 •SA Sep./Okt. 2007 (uge 10) •Derefter ingen mens i ca. 4 måneder •Startede på en 10 dages hormonkur d. 18. jan. 08 •Herefter 1 mens og derefterigen mens igen ;O( •Startede ved Aagaard i Århus d. 30/4 •Startede på Metformin d. 1/5
 
lis1
Ja, soyamælk må bestemt også være ok, da det mælkeproteinet casein, som ikke findes i soyamælke, der er problemet.
 
Kirsten84
Kære Marlene
Ja, soyamælk er rigtig godt, da det indeholder masser af protein og sunde fedtstoffer. Desuden har soyaprodukter en østrogen-lignende effekt. Det har jeg skrevet om her:
http://pcoforum.d...#post_2185

Godt du er opmærksom på at vælge den sukkerfri variant!
Kh Kirsten
 
jeanetha
Hej alle

lever selv efter kernesund, men som der også bliver sagt, skal man passe på, med ikke at blive fanatisk.
Har selv været fanatisk gennem flere år og har efterhånden så mange ting jeg "tror" at jeg ikke kan tåle, at jeg til tider ikke aner hvad jeg tør spisse.
Tror bla. ikke at jeg kan tåle soja, hvilket gør livet rigtigt besværligt og leder efter en kostvejleder der for alvor kan hjælpe mig.
kender i nogen?
Har været hos mia damhus kolega som testede mig kinosologisk og jeg kunne tåle mindre og mindre for hver gang.
Så det blev hurtigt meget ensformigt og nu ved jeg efterhånden ikke hvad der er godt og skidt.
udover de gengse ting som sukker, hvede og mælkeprodukter.

hilsen jeanetha
 
Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Vind bogen: 'Graviditetskogebogen' Konkurrencer på PCOforum 21 03-11-2013 16:03
Vind bogen: Vis bare arme Konkurrencer på PCOforum 39 20-06-2013 16:58
bogen spis dig gravid Kost og motion 2 30-03-2011 18:36
Sund base bogen ??? Opskrifter 11 10-02-2011 06:28
ananasjuice?? i bogen 'Spis dig gravid' Kan jeg godt spise...? 1 12-05-2010 13:13
Log ind
Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke
PCO Forum på Facebook
Kort og godt - PCO kosten
Artikel om PCO
Din gæst har PCO

PCOS awareness ribbon