20. Juli 2018 16:50:35
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 26496021
6042 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
ingen kulhydrater kuren vs alm kost råd
Anne85
Hej Jeg har netop været til diætist i dag, hvilket var en fin oplevelse, jeg går på skejby og var til min første diætist samtale.

Her blev jeg opmræksom på at der er to retninger indenfor hvordan man behandler PCOS kostmæssigt. hvor den ene skole følger de 8 kostråd og den generelle kostvejledning ud fra devisen at det der skaber resultater er et varigt vægttab på ca 5-10 % af ens kropsvægt. Herved vil kroppen selv sætte gang i en balancering af hormonerne suppleret med metformin.

Den anden skole, går meget på at kostomlægningen er fra en alm kost til en langt mere proteinrig kost- begrundet med at man ved at undgå kulhydraterne undgår insulin poblematikken. Jeg forstår at det er det der bliver vejledt i i spis dig gravid.

Min Diætist siger dog at der er størst videnskabeligt bevis for at følge den første mulighed, med success, da man ved hvor vigtig alle elementerne er i ens kost for et velbefindende også kulhydrater. Jeg vil derfor gå efter den vejledning. Og se hvad der sker over den næste tid bla a når jeg også begynder på metformin om 14 dage.

Jeg ved ikke om det er et spørgsmål, men jeg er nysgerrig på i andres erfaringer og holdninger til disse to retninger indenfor kost vejledning- Jeg blev lidt overrasket over at det 'bare' var de 8 kost råd jeg skulle følge.

Mange af jer næsvner også at i får det dårligt eller ondt i maven, når i spiser kulhydrater eller sukker. Jeg tror ikke at jeg er så fintfølende overfor mine kostvaner, men jeg er heller ikke særligt meget i balance for tiden.

Hilsen Anne
24år lidt overvægtig og netop fået diagnosen PCOS, efter mange år uden svar på hvad symptomerne kom fra. Begynder på Medformin og p-piller om en måned.

nyo
Hej Anne! Jeg er overbevist om, at det er bedst at begrænse kulhydraterne og spise mere fedt og protein. Jeg har i hvert fald tabt mig af det - og der er også en god forklaring på, hvorfor man skal spise lidt anderledes end andre mennesker, når man har pco og insulinresistens. Har du læst "Spis dig gravid"? Der er en god og letforståelig beskrivelse af, hvorfor det er hensigtsmæssigt at spise sådan. Men det er rigtigt nok at man skal følge kostrådene om at spise en masse grønt, fisk, drikke vand, dyrke motion osv. Sådan set også det med de med grove kulhydrater - vi skal bare ikke have lige så mange af dem:-)

Anne85
Tusind tak for jeres svar, det lyder jo egentligt heller ikke som om der er den store forskel på spis dig gravid rådene og så den vejledning jeg har fået. Jeg har fået lagt en kostplan der følger kostrådene og som ikke indeholder de hurtige kulhydrater, men noget grov pasta hist og her. Jeg har ikke selv læst bogen spis dig gravid, men det kan være at jeg skal gøre det siden så mange af jer refererer til den.

Jeg vil prøve at følge kostrådene og skrue ned for energi indtaget og se om ikke det bringer noget balance med sig- et vægttab og velbefindende. skulle det ikke hjælpe kan jeg prøve at undgå kulhydrater helt.

Selvom jeg ikke har omlagt min kost helt har jeg forsøgt at nedsætte mit energi indtag, hvilket har resulteret i at jeg har tabt mig 2 kg på de første 14 dage af min behandling. Det er vel ok, så jeg vil prøve at gå i den retning.

24år lidt overvægtig og netop fået diagnosen PCOS, efter mange år uden svar på hvad symptomerne kom fra. Begynder på Medformin og p-piller om en måned.

Happel
Bare en hurtigt note...

Ifølge "spis dig gravid" handler det ikke om at undgå kulhydrater. Så vil du faktisk få det rigtig dårligt, og din hjerne kan ikke fungere. Det handler om en tredeling af kosten...dvs. at du skal have 33 % af din energi fra kulhydrat, 33% fra fedt og 33 % fra protein. Samtidig skal de kulhydrater du vælger være nogle med et lavt glykæmisk indeks.

Den gængse energifordeling er derimod 60% fra kulhydrat, 15% fra protein og max 30% fra fedt.
Normalvægtig pco'er. Har været i behandling hos CFC.
Termin 4. maj 2011
4 gange hjemmerul med pergotime og puregon
1. IUI med puregon - negativt
Gravid på naturlig vis i en pause i behandlingenYes
Alexander 2 maj 2011Smile
Termin 6. Dec. 2012

hult
De 8 kostråd anbefaler bla. ris, kartofler, pasta m.m. hvilket ikke er det bedste hvis man har PCO og er insulinresistens.

Du skal være opmærksom på at med kulhydrater menes også stivelse, som omdannes til sukker i kroppen, dvs. netop det der er i ris og kartofler, pasta, rodfrugter, majs, kogte gulerødder (må gerne spise rå) m.m. - så selvom du følger de 8 kostråd med mindre kulhydrat indtag, så kan du risikere stadig at indtage en hel del stivelse, som ikke er godt for dig. Og selvom du oplever et vægttab i starten kan du faktisk gøre vejen til rigtigt bedring længere og sværere for dig selv ved at indtage stivelse.

Så overvej det nøje - fordi en diætist mener om "at der er to retninger indenfor hvordan man behandler PCOS kostmæssigt" (hvilket jeg aldrig har hørt om før) så skulle du måske overveje at lytte mere til diætister der har stor viden om PCO og andre PCO piger. Så gør dig selv den tjeneste at fx. låne 'Spis dig gravid' hvis du ikke lige ønsker at købe den nu, deri er nemlig også beskrevet hvad det lige er der sker i din krop når du indtager sukker og stivelse.

Ikke for at være grov mod dig ved at sige dette, men lyt til dem der ved noget om PCO og også kæmper kampen.
I hope you never fear those mountains in the distance
Never settle for the path of least resistance
Living might mean taking chances - But they're worth taking
And when you get the choice to sit it out or dance
I hope you dance

www.hultshome.dk

http://www.hultshome.dk
Lone1979
Hej Anne85.

Jeg kan kun tale om mine egne erfaringer, og jeg har været på alverdens slankekure, inden de fandt ud af jeg har PCO for lidt over 3 måneder siden, og jeg har aldrig kunnet tabe mig, men på de slankekure skulle jeg også spise ris, pasta, kartofler o.s.v.

Men nu spiser jeg så vidt muligt efter PCO-kost, hvor jeg prøver at undgå sukker, hvedemel, kartofler, ris, pasta o.s.v. og samtidig med får jeg også metformin, og på de lidt over 3 måneder har jeg tabt mig 8,5 kg. så man må sige at det er absolut det der virker for mig.
Og hvis jeg en sjælden gang synder Blush og spiser bl.a. sukker får jeg helt vild hjertebanken, og spiser jeg f.eks. lyst brød får jeg bare så ondt i min mave og akut diarré og kan ikke være nogen steder, så det kommer helt af sig selv, min krop siger simpelthen fra over for alle "fy-tingene"
Så jeg ved godt hvad jeg skal spise efter, det er absolut den PCO-venlige kostWink

Held og lykke med det Smile

Anne85
Ingen tak for jeres svar.

Og Hult det er bestemt ikke groft sagt, jeg ventede vel en eller anden form for reaktion, eller en tilbagemelding, da det jo er en slags kritik af den vej i går for at modvirker Pco. Det har jeg fuldt ud respekt for- og hvis det virker for jer er det jo det rette. Jeg kan også forstå at 'spis din mave flad' arbejder ud fra nogle af de samme prncipper. I og med at man reducererer mavefedtet øger man insulinfølsomheden, da det ofte er denne mave der er reduceret insulinfølsom. Og ved helt at undgå de søde stoffer undgår man "insulin fejlen"

Jeg har også set de almindelige 8 kostråd igennem og kan se at der selv for almindeligt fungerende mennesker er et alt for stor indhold af ris pasta kartofler og den slags i anbefalingen- hvilket en anden diætist også har påpeget for mig.

Jeg tror at jeg vil gå frem med den plan jeg har fået lagt indtil videre, der stort set ikke indeholder sukker, men en anelse kulhydrater i form af groft pasta og lidt rugbrød.

Og Lone, jeg kan virkeligt genj´kende den hjertebanken du taler om,men jeg troede faktisk at det var noget de fleste oplevede, hvis de spiste for meget slik eller kage. men der er sikkert også stor forskel på i hvor høj grad man oplever det.

Hav en dejlig weekend- Anne

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Graviditet og kost?? Kosttilskud m.m. 3 13-10-2014 13:35
5:2 kuren Kost og motion 3 27-02-2014 14:59
Træning/Kost PCO Brevkasse 3 24-02-2014 22:39
KISS kost-Hvordan? Kost og motion 3 22-02-2014 20:48
Tabel, udregner eller andet til PCO-kost? Overvægtig med PCO 5 20-02-2014 23:16
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?