05. Marts 2021 12:07:51
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 31242879
5846 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Metformin og folinsyre
SD
Hej Alle

Jeg er lige startet på metformin og fik af min gynækolog anbefalet at tage 400mg folinsyre dagligt, sideløbende. Gynækologen fortalte ikke hvorfor, og jeg tænkte i øjeblikket ikke over at spørge om hvorfor.

Det eneste jeg ved om folinsyre er, at "man plejer" at tage det i begyndelsen af en graviditet, for at nedsætte risikoen for foster-misdannelser. Men eftersom jeg ikke er gravid, kan dette vel næppe være gynækologens grund til at anbefale det(?) Jeg vil derfor bare spørge om der er nogen herinde, der ved mere om folinsyre sammen med Metformin end jeg gør, og i så fald hvad I ved? :-)
Fik dignosticeret PCOS som 24årig i maj 2010. Er i den lave ende af normalvægt-skalaen. Er startet op på Metformin og har forsøgt graviditet siden juni 2009.

White Bird
Folinsyre-tilskud anbefales som BKL skriver allerede før en graviditet, for at få fyldt depoterne op.
Men Metformin kan faktisk også have en hæmmende virkning på optagelsen af især B12-vitamin, folinsyre og Q10.
Jeg har læst et sted, at op mod 10-30% af brugere af Metformin kan få mangel på B12. Hvilket også er en risiko for vegetarer.
Så et tilskud af folinsyre uanset graviditetsønske er måske meget godt, hvis man tager Metformin.
Jo højere dosis Metformin, jo større er risikoen for mangel selvfølgelig.

SD
Tak for jeres svar - så blev jeg da så meget klogere. Det lyder lidt til at jeg må i gang med folinsyre så hurtigt som muligt :-)
Fik dignosticeret PCOS som 24årig i maj 2010. Er i den lave ende af normalvægt-skalaen. Er startet op på Metformin og har forsøgt graviditet siden juni 2009.

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Metformin?? Er blevet gravid 4 21-10-2014 20:30
Kan det passe at Metformin øger chancen for at få drenge børn? Metformin eller anden medicin 5 21-10-2014 12:42
Svær start med Metformin... Metformin eller anden medicin 1 21-10-2014 12:38
Skal man have Metformin Metformin eller anden medicin 2 25-09-2014 20:33
Metformin uden graviditetsønske? Metformin eller anden medicin 7 05-06-2014 13:39
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke