01. December 2020 09:08:16
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 30592557
5827 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Hvorfor kan jeg ikke mærke på mig selv hvis jeg spiser noget "no go"
Akela
Hej Alle
Nu har jeg haft konstateret PCO i næsten 2 mdr, gik straks i krig med at omlægge min kost efter hvad jeg kunne finde ud af her igennem forum og med hjælp fra spis maven flad og spis dig gravid.

Fik at vide ud fra blodprøver (ingen scanning) at jeg nok havde PCO syntes ikke selv jeg har de store symptomer men ja de er der bare ikke så slemt som jeg kan læse at andre af jer desværre har.
Men nu er det spørgsmålene begynder at komme fordi jeg jo kan læse at i får ondt mm. når i spiser noget man ikke må, jeg gør det jo ind i mellem pga mit job der skal jeg deltage i pædagogiske måltider med beboer på en institution og bliver så nød til at spise feks kartofler, ris og pasta, og jeg mærker ingen forskel. Men hvorfor gør jeg ikke det hvis jeg har PCO. Jeg spiser jo godt nok ikke så meget af det, da jeg aldrig har spist ret meget, og ikke lider af sult. Burde jeg ikke kunne mærke noget ?
Så min forandring ved at følge kostråd er da helt sikkert positivt da jeg har tabt mig ca 9 kg og dermed er kommet på en BMI på ca 24, hvilket er super fedt, men min mand har ski også tabt sig meget pga kostomlægningen som har er så sød at følge med mig og han fejler jo ingen ting.
Så det store spørgsmål er jo har jeg overhovedet PCO, kan nogen give en forklaring, ved godt i ikke er læger men jeg er ikke i tvivl om flere af jer har mere styr på det end mig.

Lisette
Du føler ikke engang ekstra sult, når du spiser no-go ting? Så er du ret heldig, og din pco er forhåbentlig ikke er så slem så. Du kan nok klare at spise lidt mindre strikst end nogle andre pco'ere. Måske giver din pco mere kønshormonelle symptomer end insulinresistens sympt. Wink
Redigeret af Lisette d. 23-07-2010 13:13
Store muskelsmerter siden maj 05, men først efter 3 år blev pco opdaget. Kan ikke tåle Metformin og skal tabe mig ca. 20 kg.

Skildepigen
Jeg bemærkede det ikke, da jeg spiste det dagligt (før jeg fandt ud af, hvilke ting, jeg ikke måtte spise).
nu spiser jeg kun tingene ind i mellem og min mave bliver meget hurtigt pustet op som en ballon og jeg får ondt i maven...
Fik konstateret PCO i november 2009. Har tabt 15 kg og vejer nu 63 kg.
Prøver at blive gravid.
Startede kostændring i januar og metformin i marts 2010

SA 4+1 i april og 4+6 i Juli.
Ovitrelle i september.

Akela
Måske giver din pco mere kønshormonelle symptomer end insulinresistens sympt....
Det var jeg så slet ikke klar over at der kunne være den forskel Lisette, men ja måske det er der det ligger begravet... hmmm håber jeg kan få nogle svar her i August når jeg skal have tjekket mine tal efter ca 3 mdr på metformin. Ski ikke en nem sygdom at forstå.

Lisette
Nej, den er ret så kompliceret! Held og lykke med det. Wink
Store muskelsmerter siden maj 05, men først efter 3 år blev pco opdaget. Kan ikke tåle Metformin og skal tabe mig ca. 20 kg.

JustMe
Jeg har ikke "syndet med mere end samlet 10 vingummier og en lille håndfuld chips i løbet af mine 3 uger på KISS-kost, og jeg har ingen forskel gjort. Til gengæld kan jeg mærke, at alt det protein og fedt, der nu er blevet integreret giver mig store problemer med fordøjelsen pt. Jeg er EKSTREMT oppustet og har vanvittigt meget luft i maven.

Så jeg kan desværre ikke hjælpe dig. Mht. mangel på symptomer, skelner man jo mellem PCO og PCOS, hvor PCOS så vidt jeg forstår bare er polycystiske ovarier med symptomer på sygdommen, hvor PCO er uden symptomer. Så bare fordi din krop ikke reagerer, er det ikke ensbetydende med, at du ikke lider af sygdommen. Kroppen er en kompleks mekanisme, og dit fordøjelsessystem er måske bare ikke så følsomt over for uvante fødevarer, som andres Smile

LykkeDC
Jeg har aldrig før lagt mærke til at jeg fik det dårligt når jeg spiste no-go-ting! Men efter jeg er startet på Metformin, er jeg ikke i tvivl om hvad min krop kan tåle og ikke tåle.
Jeg har kvalme og dårlig mave.

Mine symptomer var ikke ret tydelige. - Jeg tror der er stor forskel på ''hvor slemt det er'' om man så må sige. Har desværre ikke så meget forstand på det, men kender nogle piger som også har PCO/PCOS. Nogle af dem lider rigtig kraftigt under det, og andre mærker det overhovedet ikke. SÅ jeg tror der er stor forskel.
Fik konstateret PCOS i Juni 2010 + celleforandringer. Er lige startet på Metformin 2x850mg. i døgnet.

Akela
Tak for svarene alle sammen det er så dejligt at høre fra nogen andre omkring hvordan de har det med lige det der fylder i en selv. Nu fik jeg taget blodprøver igår og får svar på prøverne på tirsdag, uha tror jeg går amok hvis der ikke er ændringer, tror ski jeg går direkte ud og køber franskbrød cola og leverpostej... grin ej det gør jeg nok ikke. Men så kommer jeg nok også videre med selve behandlingen for barnløshed, uha håber så meget det lykkedes, det er snart ikke til at tage flere nederlag efter 7 års forsøg.

LykkeDC
Jeg håber det er bedring i blodprøverne. Jeg krydser fingre for dig! Smile
Fik konstateret PCOS i Juni 2010 + celleforandringer. Er lige startet på Metformin 2x850mg. i døgnet.

Akela
Tak skal du have LykkeDC , kan se du har fået det konstateret samme tid som mig ca. Så du skal måske også snart have tjekket dine tal ( hvis man gør det nogenlunde enes, det ved jeg ikke helt) så krydser også fingre for dig, men må lige spørge selvom jeg ikke ved om det er et dumt spørgsmål, men kan det evt også hjælpe på din celleforandring at komme på metformin og evt spise pco kost ? Det håber jeg da meget for dig.

LykkeDC
Jeg skal tjekkes igen i september.. Så nu må vi se hvad de siger dernede.
Jeg ved det faktisk ikke. Jeg tror det. Mange gange hjælper det jo at spise sundt.
Men jeg er lidt på bar bund, med alt det hele. Skal bare have snakket med min egen læge, så jeg kan finde en løsning på alt det hele.
Det eneste mad jeg kan spise, uden at føle at min mave vender på hovedet, er salat og yougurt. Og der skal være i meget meget små mængder.

Hvornår skal du ind og have taget blodprøver igen ?

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Gravid? Fortvivlet, spændt -ved ikke Prøver at blive gravid 21 10-10-2014 18:59
PCO uden syndrom - hvorfor? PCO Brevkasse 2 11-05-2014 13:28
"Vis bare arme" PCO Brevkasse 2 07-05-2014 22:36
Gynækolog "forudsiger" kommende mens Læge - Gynækolog 5 14-03-2014 16:23
Kan ikke tåle sødestoffer PCO Brevkasse 3 04-03-2014 08:39
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?