30. Oktober 2020 14:05:43
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 30452307
5836 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Alkohol - hvor meget?
Ditte87
Hej.
Jeg er en 22-årig tynd pco'er, som får 4 x metformin dagligt og spiser efter Kiss-kosten. Jeg fik konstateret pco i september sidste år og lagde derefter hurtigt min kost om. Jeg løber fast hver 2. dag, men selvom jeg virkelig synes, at jeg lever efter alle reglerne har jeg ikke haft menstruation siden februar.
Jeg står og skal til at starte på nyt studie og i den forbindelse vil der være rigtig meget alkohol involveret samt ikke pco-venlig kost. Jeg har tænkt, at jeg selv vil medbringe mad, men egentlig give mig selv lov til at drikke lige så meget som alle andre de 4 rus-dage som vi har. Jeg vil let kunne komme op på en ca. 10-15 genstande de dage, hvor man drikker hele dagen. Er det helt uansvarligt i forhold til min pco?? Skal man give sig selv lov til at skeje ud engang imellem også selvom man ved, at det ikke ligefrem er helt godt? Jeg vil nemlig heller ikke have mulighed for at løbe eller dyrke motion i de fire dage.
Jeg håber, at der er nogle der kan hjælpe mig let med, hvor meget det vil være okay at drikke i fire sammenhængende dage uden motion?

Nuggi
Hej Ditte87,

personligt ville jeg ikke have nogle skrupler over at ligge i druk i 4 dage i dit tilfælde.....nej, det er ikke PCO-venligt, men det lyder til at du til hverdag lever meget fornuftigt og så kan jeg ikke forestille mig at det vil være så afgørende at du giver din gas i 4 dage.

Det kommer meget an på hvordan du bliver påvirket af det når du "synder" - jeg selv er normalvægtig, lever PCO-venligt (98% af tiden vil jeg tro), men jeg kan ikke mærke når jeg har syndet.....

God fornøjelse og husk at medbringe panodil og alminox til de værste tømmermændWink

Du kan jo evt. gøre dine drinks lidt mere pco-venlige ved at bruge sukkerfri sodavand.

Newt
Jeg var selv usikker på, om jeg overhovedet måtte drikke et glas rødvin en gang imellem, når jeg tog Metformin, så det spurgte jeg min gynækolog om. Han sagde, at et enkelt glas i ny og næ var ok, men jeg skulle bestemt ikke drikke mig fuld. Jeg har også læst om andre, der er blevet meget skidt tilpas af at drikke og tage Metformin samtidig, så personligt ville jeg nok drikke meget med måde, men det er selvfølgelig helt op til dig, hvad du tør og har lyst til.
Under alle omstændigheder håber jeg, du får en god rus-tur.
Nu mor til Ludvig som er født i november 2010.

Nuggi
Ja, lige det med metformin det har jeg ingen forstand på, men som sagt ift. PCO tror jeg ikke det har den store betydning. Hvis jeg var dig, ville jeg tjekke med den læge der har givet dig metformin. - der er ingen grund til at risikere noget.

Ditte87
Tak for alle svarene - det er dejligt, at I har givet at tage jer tid til det. Jeg må nok hellere drikke lidt med måde. Jeg synes bare det er træls både at skulle være speciel mht. kost og alkohol - men man må vel bare lære at acceptere ens situation. Nogle gange er det svært at vide, om man simpelthen lever for fanatisk og om det ikke ville være sundere bare at give slip engang imellem. Desværre for mig kommer jeg tit til at miste grebet, hvis jeg ikke lever meget kontrolleret iforhold til det med mad.

JustMe
Ditte87 skrev:
Hej.
Jeg er en 22-årig tynd pco'er, som får 4 x metformin dagligt og spiser efter Kiss-kosten. Jeg fik konstateret pco i september sidste år og lagde derefter hurtigt min kost om. Jeg løber fast hver 2. dag, men selvom jeg virkelig synes, at jeg lever efter alle reglerne har jeg ikke haft menstruation siden februar.J

Lidt off topic, men kunne din manglende menstruation ikke være forårsaget af løb hver 2. dag kombineret med undervægt, snarere end din PCO? Jeg ved godt, at mange spiser PCO-venligt ned til punkt og prikke og stadig ikke har menstruation, men jeg tænkte bare, at det kunne være, din vægt også spillede ind i dit tilfælde Smile
Fik konstateret PCO(S) d. 5. juli 2010 og venter nu den dejligste lille pige. Rose .

Ditte87
Jeg tror ikke det er pga. løb eller min vægt. Jeg er nu heller ikke som sådan rigtig undervægtig. Jeg fik afvide, at jeg skulle løbe hver 2. dag pga. pco'en, men det gjorde jeg allerde inden. Jeg fik menstration efter jeg startede på metformin efter knap 1,5 år uden menstruation (efter jeg stoppede på p-piller) - det fik jeg 3 gange ca. hver 2 måned indtil det så stoppede i februar uden at jeg synes jeg ændrede noget nævneværdigt ved min kost eller motionsvaner. Så fik jeg provera for at sætte gang i cyklus igen, men det hjalp ikke og det prøvede jeg så igen uden held.
Men du mener at man kan dyrke for meget motion? For jeg synes hele tiden jeg hører at det er meget meget vigtigt at få dyrket motion og jeg synes også, at det er noget af det der virkelig virker på min spisetrang, mit humør og min energi. Hvis jeg virkelig virkelig har sukkertrang/spisetrang kan den nogle gange gå væk, hvis jeg kommer ud og gå en rask tur, inden jeg begynder at putte noget i munden (for så er det for sent - så bliver jeg ligeglad og kan sidde de næste timer i mit eget lille univers og gumle - fornuften forsvinder fuldstændig).

Nuggi
KrisB: det lyder som om vi to skulle tage på drukWink

JustMe
[quote]Ditte87 skrev:
Men du mener at man kan dyrke for meget motion? For jeg synes hele tiden jeg hører at det er meget meget vigtigt at få dyrket motion (...)quote]

Ja, man kan godt dyrke for meget motion, men løb hver 2. dag skulle så ikke høre til den kategori Smile Jeg har også læst, at for meget motion direkte kan bidrage til insulinresistens, hvorimod moderat motion nedbringer insulinresistens. Kompliceret Grin
Fik konstateret PCO(S) d. 5. juli 2010 og venter nu den dejligste lille pige. Rose .

Signe
Jeg ville også klart have drukket de fire dage, det drejer sig om... Men som et par stykker af de andre nævner, så kan det være, at du direkte får det dårligt af at blande metformin og alkohol..

Er der mulighed for at droppe pillerne i de fire dage??

Normalvægtig. Fik konstateret PCOS i nov. '09.

Den 8.dec 2010 blev jeg mor til den mest vidunderlige lille pigeSmile

Nærmest symptomfri idag - regelmæssig mens og ÆL.

Ditte87
Jeg snakkede med min praktiserende læge omkring kombinationen af metformin og alkohol, og man risikerer at få meget lavt blodsukker og blive dårlig - så man skulle lade være med at blande metformin og alkohol.
Jeg overvejer at droppe mine metformin-tabletter - er der nogle der ved, om det er okay at gøre det 4 aftener i træk (dvs for mit vedkommede vil jeg komme til at droppe 8 piller og så kun tage to hver morgen de fire dage, hvor jeg skal drikke).
Jeg vil bare så gerne kunne drikke som de andre uden at skulle tage hensyn til min pco.

isa
Ditte, hvis jeg var dig ville jeg helt droppe metforminen i de dage du skal drikke, skeje fuldstændig ud, og så komme igang med metforminen igen bagefter.

Jeg blev virkelig mærkelig af metformin-alkohol kombinationen. Jeg tog kun to om dagen, og bare to øl, så opførte jeg mig som om jeg nærmere havde røget en kæmpe fed!! Mit blodsukker styrtdykker bare jeg drikker alkohol, så metformin oveni var altså virkelig ikke sundt for mig.
Nogen gange tror jeg det er bedre at give helt slip nogle få dage, og så tage kampen bagefter med at komme op igen, end at prøve halvt og så have svært ved at gøre det helt bagefter. Det er i hvert fald min erfaring.
Desuden, selvom det er lidt kikset, så er det lidt sådan i Danmark at alkohol betyder meget, særligt i nye, sociale situationer. Så det bliver sikkkert sjovere og nemmere hvis du ikke lægger bånd på dig selv, men gør som du ellers ville have gjort. Når det kun er nogle få dage, kan det ikke gøre så slem skade.
Jeg havde feber og ondt i halsen da jeg tog på studietur i sin tid. Vi sov 4 dage i en fugtig, kold hytte, og jeg drak gajol-shots som hostesaft hele natten. Da jeg kom hjem vågnede jeg den første morgen med feber, og havde fået bihulebetændelse. Jeg var SÅ ynkelig, men det var det HELE VÆRD!!!

Håber du får en god tur, uanset hvordan du gør.

Nuggi
Isa: jeg sidder lige nu og er helt ødelagt af grin over dit indlæg og kunne virkelig godt tænke mig at opleve dig efter to ølGrin

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Hvor det uretfærdigt.. babystøv til mig Prøver at blive gravid 3 19-12-2013 22:10
meget syg af metformin:/ Metformin eller anden medicin 4 27-11-2013 20:53
Hvor meget påvirker kaffe huden(urenhud) og fertiliteten når man har pco PCO Brevkasse 4 31-10-2013 14:38
Hvor får jeg hjælp?! Læge - Gynækolog 5 29-10-2013 18:45
Hvor ofte spiser i godkendt slik? Kan jeg godt spise...? 11 24-10-2013 20:12
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0