13. November 2018 16:34:42
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere





Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 27119751
6025 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
PCO og ½marathon
Stine S
Hej piger!
Jeg har lige et spørsmål til jer omkring løb og pco-kost. Jeg elsker at løbe og har for længe siden tilmeldt mig HCA ½marathon for kvinder i Odense. Løbet er om tre uger og min træning er derfor ret intens nu (jeg løber 40-45km om ugen fordelt på 3 gange) , men da jeg prøver at spise 100% pco venlig kost får jeg jo ingen af de hurtige kulhydrater som kroppen ellers meget gerne vil ha til at klare de lange løbeture.

Jeg har ikke, indtil igår, haft problemer med kost/løb, men på løbeturen igår måtte jeg stoppe og gå fordi jeg fik så ondt i min maveShock(

Jeg brænder helt vildt for begge dele (løb og pco-kost) og vil SÅ GERNE klare mig gennem de næste tre uger til mit løb er "overstået" og så kan jeg trappe meget ned eller eventuelt helt holde pause (eller finde andne motion).

Jeg spiser pt ingen kuldrater overhovedt og vil høre jer hvad der er det mindst "skånsomme" at starte med??
Rugbrød uden hvede og sukker, bønner, lincer...???

Håber i vil hjælpe.

Knus
 
Happel
Kære Stine

Hvis du har planer om at gennemføre halvmarathon og løbetræner meget, så vil jeg anbefale, at du indtager noget kulhydrat - ellers mangler dine muskler brændstof, og du vil gå helt død.

Du behøver ikke at spise hurtige kulhydrater(hvide og stivelse), de grove kan sagtens fylde depoterne op i musklerne - og du skal have dine kulhydratdepoter i musklerne fyldt op, hvis du skal løbe 21 kmWink
Jeg vil anbefale rugbrød, grovpasta/rugpasta, perlebyg/rug og lignende grove produkter.
En kost uden kulhydrat og store mængder motion spiller desværre ikke super godt sammen. Men kulhydraterne er heller ikke så slemme, hvis de bare bliver brugt ved fx motion.
Normalvægtig pco'er. Har været i behandling hos CFC.
Termin 4. maj 2011
4 gange hjemmerul med pergotime og puregon
1. IUI med puregon - negativt
Gravid på naturlig vis i en pause i behandlingenYes
Alexander 2 maj 2011Smile
Termin 6. Dec. 2012
 
JustMe
Helt enig med Happel, og nu ligger landet jo sådan, at kroppen behøver kulhydrat som brændstof til mange af de basale processer også, så du SKAL have bare noget kulhydrat. Kunsten er at holde det under et indtag på 30-35% og kun indtage de langsommeste af slagsen.

Bare fordi du har PCO, skal du ikke bandlyse kulhydrater (får du så slet ikke frugt eller grønt heller?). Du må bare ikke få for meget af det, og slet ikke noget af de hurtigt optagelige, og så skal du gerne have protein og fedt til HVERT måltid Smile

Hvis din krop skal have en chance for at gennemgå 3 ugentlige løbeture på 15 km OG et halvmarathon, er du ganske enkelt nødt til at give den noget at arbejde med i form af grønt, bønner, linser osv., for at du ikke skal få det skidt. Smile Nogle kan tåle mere end andre, og det er derfor ikke alle, der kan tåle eks. frugt, rugbrød og rugpasta mv.
Fik konstateret PCO(S) d. 5. juli 2010 og venter nu den dejligste lille pige. Rose .
 
he05
Hej Stine

Jeg kunne ikke være mere enig med Happel og JustMe. Kroppen har stadig brug for kulhydrat, men det gælder om at fylde den med de langsomme af slagsen. På den måde får du også et mere stabilt blodsukkerniveau.
Jeg løber selv en del og skal snart også løbe halvmaraton. Nu ved du sikkert selv en masse om det, men mht. kosten på selve dagen og dagen før, så syntes jeg godt, at du må spise flere kulhydrater end anbefalet i følge PCO-kosten, også de hurtige. F.eks. fibernudler/pasta, juice, banan, bær, frugtyogurt eller en smoothie om morgenen. Jeg vil ikke anbefale rugbrød dagen inden eller på selve dagen, da det godt kan give en noget løbsk mave, når du samtidig presser kroppen Huh Heller ikke helt hvidt brød, da det blot lægger sig som en sten i maven. Snakker af erfaring Blush

God træning og halvmaraton - sejt gået!! Smile
Gravid efter en hulens masse hormonbehandlinger! Dejlig dreng født den 3. august 2011 Grin
 
Stine S
Hej piger!
Tak for jeres gode svar! Som du skriver, he05, så ved jeg en masse om kost/lange løb da jeg to har løbet marathon to gange tidligere (dog ikke på PCO-kost). Jeg er helt med på at min krop ikke kan fungere uden kylhydrater (og slet ikke når jeg dyrker motion), men jeg er i gang med 0-stilling (heldigvis færdig om 3 dage) og har det ikke super godt.....min krop skriger efter noget kylhydrat eftersom jeg har levet af kød og fedtkilder i snart to uger!

Jeg har læst meget i bogen "spis dig gravid", "spis maven flad" og herinde og jeg er ved at ha et ret godt billede af kostens sammensætning.

Jeg valgte dog at "få renset ud i systemet" inden jeg for alvor skal i gang med alle de spændende opskrifter jeg efterhånden har fundet. Var det mon et dumt valg (for hårdt for kroppen)???

Tusind tak for svar!

he05 : God træning og mega held og lykke med dit løb!!
 
JustMe
Nu er det jo et spørgsmål om smag og behag, men jeg personligt synes ikke, det er så smart at gå i gang med en nulstilling, hvis man løber så meget. Primært fordi kroppen jo i forvejen er i ubalance pga PCO'en. Men igen det afhænger jo af øjnene, der ser Wink Smile
Fik konstateret PCO(S) d. 5. juli 2010 og venter nu den dejligste lille pige. Rose .
 
Stine S
Hej JustMe!
Jeg er desværre helt enig med dig!! Jeg skulle helt bestemt ha ventet til efter mit løb og så bare spist med min sunde fornuft indtil da....men jeg kunne bare ikke vente med at komme igangSad

Jeg tror desværre ikke det afhænger af øjnene der ser, men om sund fornuft...det kan jeg jo mærke nuBlush

Jeg håber det bliver bedre fra mandag, hvor jeg er færdig med 0-stilling og ellers må jeg vist lige tage det op til kraftig overvejelseCool

 
Happel
Det er sikkert en diskussion værd om 0-stilling er god for nogen som helst? Jeg må indrømme, at jeg ikke giver meget for den teori...kroppen kan skam sagtens selv rense ud, uden at det skal være så ekstremt.
Normalvægtig pco'er. Har været i behandling hos CFC.
Termin 4. maj 2011
4 gange hjemmerul med pergotime og puregon
1. IUI med puregon - negativt
Gravid på naturlig vis i en pause i behandlingenYes
Alexander 2 maj 2011Smile
Termin 6. Dec. 2012
 
he05
Det er på ingen måde en personlig kritik, Stine, men jeg er meget enig med Happel. Jeg tror ikke på, at noget ekstremt er godt (for kroppen), men hvis det har fået dig til at starte på en mere kulhydratfattig kost, så var 0-stillingskuren vejen for dig! Du er jo desuden også færdig med den snart og din krop vil sagtens kunne nå at komme op på dupperne igen med fordelingen 1/3 kulhydrat, 1/3 fedt og 1/3 protein, men den har nok været en anelse stresset den sidste tid Huh

God vind og alligevel ret standhaftigt gået med kombinationen af 0-stilling og løbetræning Smile
Redigeret af he05 d. 03-09-2010 19:10
Gravid efter en hulens masse hormonbehandlinger! Dejlig dreng født den 3. august 2011 Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke
PCO Forum på Facebook
Kort og godt - PCO kosten
Artikel om PCO
Din gæst har PCO

PCOS awareness ribbon