21. Juli 2019 08:23:57
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28429502
5983 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Kan i hjælpe mig??
Stine S
Hej piger.
Jeg er stadig ret ny både med PCOS og herinde og suger alle jeres gode råd og svar til mig! Jeg har dog lige en lille ting som jeg håber i kan hjælpe med.

For ca. 3 uger siden havde jeg besøg af Stine Lønbæk og startede herefter op på hendes 10-ugers forløb.
Jeg har dog, efterfølgende, læst en masse kritik af hendes vejledning!

Jeg er selv ved at blive i tvivl om det er den rigtige vej for mig, da jeg nu snart går ind i fjerde uge uden kulhydrater OVERHOVEDET og det overstiger alligevel min sunde fornuftFrown
Stine sagde at hun ville tilpasse forløbet så det passede mig bedst muligt.....Jeg har fortalt hende at jeg dyrker meget motion og alligevel må jeg ikke få nogen former for kulhydrat.....er det ikke farligt i længden???

Jeg overvejer at følge hendes forløb og bruge de råd jeg kan og ellers køre mit eget løb ved siden af.....altså begynde på nogen af de gode kulhydrater.....men hvor ville i starte??

Jeg er ærlig talt MEGET skuffet og syntes, indtil videre, at det er spild af 1500kr.....Jeg kan se at der er en del der har prøvet hendes kursus.....er der nogen af jer der har snakket med hende om det eller har i udelukkende gode erfaringer???

På forhånd mange tak for jeres svar og god dagSmile

hult
Hej Stine S

Jeg må starte med at sige at tidligere emner omkring Stine Lønbæks vejledning har afstedkommet megen diskussion og turbulens på PCO Forum og det ønskes ikke igen, da det var en ret ubehagelig tid. Dermed ikke sagt at der ikke må tales om Stine Lønbæks vejledning, men jeg beder om at det foregår stille og roligt – vi er her for at dele vores erfaringer og det skal der være plads til.

Læs her: http://pcoforum.d...ad_id=2083

Som dér er beskrevet i det indlæg anbefales vejledning af Stine Lønbæk ikke af PCO Forum, da denne anses for mangelfuld og Stine Lønbæk ikke er uddannet diætist. Stine Lønbæk laver ikke individuel kostvejledning – alle vejledes ens uden hensyntagen til hvor meget eller hvor lidt motion der dyrkes. Der udregnes ikke kalorieindhold og alle vejledes direkte efter Dr. Atkins principperne.

Jeg selv har modtaget hendes vejledning i en periode, men da jeg er allergiker også og meget insulinresistens passede jeg ikke ind i den for alle ens vejledning og endte med at indtage næsten 4000 kcal dagligt efter hendes råd, hvilket gav en vægtøgning på 8 kilo, i dag er jeg overbevist om at denne vægtøgning gav det sidste skub til at min diabetes brød ud og det har været en kamp at komme tilbage på rette spor og jeg er der ikke helt endnu desværre og er nu i behandling for diabetes.

Jeg vil råde dig til at starte på KISS kosten, (fra bogen ’Spis dig gravid’) hvor der indtages både kulhydrat, protein og fedt – dér får din krop hvad den har brug for og der er muligheder for vejledning af denne kost hos uddannede og autoriserede diætister.

Held og lykke med det hele.
I hope you never fear those mountains in the distance
Never settle for the path of least resistance
Living might mean taking chances - But they're worth taking
And when you get the choice to sit it out or dance
I hope you dance

www.hultshome.dk

http://www.hultshome.dk
JustMe
Om det er direkte farligt, ved jeg ikke, men du kan nok sikkert som amen i kirke regne med, at både dine resultater og din udholdenhed vil få et kraftigt dyk. Jeg fortår ikke alle de non-carbo kure, da kulhydrat jo er kroppens energikilde, og vi SKAL bruge energi for at opretholde velværet.

Hvis du dyrker meget motion, synes jeg bestemt, du skal indføre noget kulhydrat i form af eks. klidkiks eller fiberkike, grove grøntsager og eks. lidt perlebyg eller perlerug til aften. Alt i alt kulhydrater, der ikke påvirker blodsukkeret i nævneværdig grad og dermed heller ikke fremprovokerer den store insulinrespons...og så maks. 30-35% kulhydrat energiprocent pr. dag . Så er du godt fra start Smile Kulhydrat er ikke fjenden. De FORKERTE kulhydrater og for store mængder kulhydrat, er fjenden!

Forresten...en diæt helt uden kulhydrater er en Atkinsdiæt, ikke en PCO-diæt. Den virker måske fint på PCO, men at leve helt uden kulhydrater i nogen form, tror jeg næppe er særligt smart i længden Smile Det skal lige siges her på falderebet, at jeg intet kender til Stine Lønbæk og hendes metoder, ej heller har læst de omtalte diskussioner, så min kommentar er alene baseret på hvad jeg personligt ved og føler Wink
Fik konstateret PCO(S) d. 5. juli 2010 og venter nu den dejligste lille pige. Rose .

JustMe
Mht, om det kan skade kroppen at leve længere tid uden kulhydrater, skulle amerikanske forskningsresultater fra 2004 have påvirst, at Atkins-kuren (som din kur faktisk i bund og grund lyder til at være) på sigt kan føre til bivirkninger i form af diarre eller forstoppelse, hudproblemer, hovedpine, svimmelhed og muligvis også problemer med nyrer og lever, da de bliver belastet ekstra af den meget fetd og protein,
Fik konstateret PCO(S) d. 5. juli 2010 og venter nu den dejligste lille pige. Rose .

isa
For det første vil jeg lige opklare en lille ting: grønsager er kulhydrater!
Atkins-diæten og lign. er altså ikke kure UDEN kulhydrater, men med meget få og kun langsomme kulhydrater.
Jeg er ikke tilhænger af Atkins og lign. OVERHOVEDET, men jeg mener også at debatten omkring det må være fornuftig og rigtig. Så man får altså kulhydrater med Atkins, Stines kost osv.

Når det er sagt, må jeg også tilføje at min erfaring med Stines kost er lidt blandet. Det virkede godt i starten, da den meget lille mængde kulhydrater gør at kroppen "går i ketose" (ved ikke hvad det hedder på fagsprog), en tilstand hvor kroppen ret effektivt forbrænder fedt. Jeg smed 6-8 kg på meget kort tid (tror det var 6-7 uger de første 4 på de første 14 dage), og herefter gik det bare ned ad bakke. Jeg fik konstateret spiserørskatar, som muligvis har været der hele tiden, men aldrig har generet mig så meget som i den periode, og siden har jeg haft problemer med det, og tager receptligtig medicin.
Min mave blev SMADRET af al det salt, kød og forarbejdet mad. Av, av, av!!
Jeg var svimmel og træt hele tiden, på grund af den lille mængde kulhydrat, og kunne knap passe mit arbejde og studie. Jeg blev på et tidspunkt så forstoppet, at det gjorde ondt i min lunge når jeg trak vejret...
Desuden cravede jeg stadig alle de gale ting, og bare jeg SÅ på noget "almindelig" mad, tog jeg 2 kg på.

Nu er jeg skiftet til en PCO-venlig diæt på (lidt under) 1400 kcal om dagen. Jeg bliver mæt, jeg er glad og har energi, og har tabt 9 kg på 9 uger. Hvis jeg holder en "fridag" og spiser noget udenfor kostplanen, tager jeg ikke på, men vægttabet går bare lidt langsommere de næste dage. Jeg craver ikke længere de hurtige kulhydrater, men spiser chokolade, is, nutella eller andre lækkerier HVER ENESTE DAG! OG TABER MIG! Hurra for det.

Bottom line: min erfaring med Stines kost er ikke god! Men min erfaring med en kostplan lagt af en diætist: BONUS!
Redigeret af isa d. 10-09-2010 13:38

Stine S
Hej piger.
Tusind tak for jeres svar! Jeg har været væk fra forum nogle dage og blev rigtig glad for at se jeres svar.

Jeg vidste ikke at der tidligere har været div diskutioner omkring Stine Lønbæks kost og det var bestemt ikke min mening at "rode" op i gamle sager. Jeg er glad for at i alligevel ville svare på mit indlæg.

Hult: Tak for rådet med bogen, den er hermed på ønskesedlen sammen med "Spis maven flad" som jeg også kan se at mange anbefaler.

JustMe: Puha...det er netop nogle af de symptomer du beskriver som jeg trækkes med for tiden....forstoppelse, hovedpine, svimmelhed og hudproblemerSad
Jeg gør vist klogt i at skifte kurs med det samme!
Hvor kan jeg købe perlerug og perbyg??

Isa: Du har selvfølgelig helt ret i det med kulhydrat fra grove grønsager....det måtte jeg bare ikke spise i starten.
Jeg syntes det lyder til at jeg har haft og vil få det på samme måde som dig det næste stykke tid. Jeg havde det super i den første uge og tabte 3kg, havde masser af energi og fik en pæn hud (er ellers ret plaget af uren hud), men efter den første uge begyndte det at gå ned ad bakke. Jeg er utrolig træt, har fået flere bumser, ingen energi, forstoppelse, let hovedpine osv. Da jeg kontaktede Stine mente hun at det var en del af "udviklingen"Frown men jeg har det altså stadig ikke godt og har snart ikke lyst til at fortsætte mere.

Jeg ønsker på ingen måde at skabe en negativ debat omkring Stines kost, men søger bare et råd til hvad jeg skal gøre i denne situation.....
Syntes i jeg skal kontakte hende igen og fortælle hvordan jeg har det? Det lyder jo desværre ikke til at der bliver lavet noget om hvis alle får den samme vejledning (det er jeg meget skuffet over, da hun lovede et individuelt forløCool.
Jeg spurgte hende faktisk om hun vejledte ud fra Adkins da det lød meget i stil med, men det sagde hun at hun ikke gjorde. Hun sagde at grundprincipperne var de samme, men at hun havde lavet en masse omConfused

Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre nu. Jeg føler ikke jeg har fået det jeg har betalt for og vil egentlig gerne kræve nogle af mine penge tilbage (jeg syntes 1500 er mange penge når man ikke får det man bliver lovet), men kan jeg tillade mig det eller må det bare blive en lærestreg?

Jeg ønsker virkelig ikke at skabe ravage herinde, men føler ikke rigtig jeg kan få hjælp til lige dette spørgsmål andre steder end herFrown

Hult: Hvis mit indlæg er upassende er du velkommen til at slette det (hvis du kan).

Tak for jeres hjælp.

Kærligst Stine S

Nuggi
Hej Stine,

det med Stines kost blander jeg mig ikke i, men jeg vil bare lige nævne at jeg selv har købr perlebyg i min lokale superbrugsen og også har set det i Føtex.

Held og lykke med detSmile

Hilsner fra
Nuggi

hult
Stine S skrev:
Jeg ønsker virkelig ikke at skabe ravage herinde, men føler ikke rigtig jeg kan få hjælp til lige dette spørgsmål andre steder end herFrown

Hult: Hvis mit indlæg er upassende er du velkommen til at slette det (hvis du kan).

Nej du skal bare spørge og andre er velkomne til at dele deres meninger og erfaringer med dig og andre - det var tonen i den tidligere debat, der var til tider voldsom og grim, så så længe det foregår på denne måde som nu, er det helt fint Smile

Jeg håber du finder den bedste vej frem, KISS kosten er den de fleste herinde spiser efter og har det godt med. Det handler jo om at få det bedre og ikke værre. Hug

http://www.hultshome.dk
isa
Jeg har aldrig selv "gjort op" med hende, da jeg stoppede. Jeg lod bare være med at kontakte hende igen, og nogle måneder senere valgte jeg så at gå i en helt anden retning.
Altså jeg var selvfølgelig ikke tilfreds med det forløb jeg var igennem, men på den anden side havde jeg ikke brug for at brokke mig eller andet. Egentlig tror jeg at hun ønsker alle det bedste, og vejleder folk i den bedste tro, nemlig den tro at hun har fundet den hellige gral af PCO-diæter. Og i forhold til det hun selv har oplevet med kosten, er der vel ikke noget at klandre hende for der. Derudover vil hun vist bare gerne videregive sine gode oplevelser til andre der kæmper PCO.

Når det så er sagt, så kan jeg også godt forstå hvis du føler dig snydt i den situation du er i lige nu...
Havde det været en hvilken som helst anden situation hvor man betaler for et produkt eller en service, og undervejs bliver i tvivl om dets virkning eller hvad vi nu skal kalde det, så ville jeg da også brokke mig. Men på den anden side, kan du bevise overfor hende at det ikke har virket som ønsket? Så længe hun kan sige at det er en del af udviklingen, vil det nok være svært for dig at kræve dine penge tilbage. Og da du ikke har købt servicen i en butik eller andet der er underlagt service-lovgivningen, kan du ikke gøre så meget hvis hun er uenig med dig, og ikke vil give dig pengene igen.

Så måske er det mest fair for alle parter, hvis du kontakter hende og fortæller hvordan du har det, og at du føler dig usikker på hvilken retning du skal gå i. Men igen, vær forberedt på at det ikke nødvendigvis betyder at du får dine penge igen.

Som noget sidste i forhold til din tvivl om hvorvidt du gør det rigtige.

Jeg har prøvet en del "kure", diæter og kostplaner efterhånden (stort set alt undtagen pulverkure og dem der hvor man kun drikker citronvand og sådan). Mine råd til dig, bygger altså ikke særligt på at jeg har prøvet Stines kur, men på at jeg har prøvet en del over en lang årrække.
Min erfaring er, det skal ikke føles decideret ubehageligt at slanke sig, eller få styr på sin PCO. Selvfølgelig er det en hård kamp ind i mellem, men hvis det føles forkert i kroppen, så er det sikkert også forkert. Og hvis du hele tiden spekulerer på om dette nu kan være rigtigt, så er man mere tilbøjelig til at falde direkte tilbage i den helt forkerte livsstil.
Den madplan jeg følger nu, føles rigtig. Selvfølgelig har jeg indimellem lyst til en portion pasta eller et stykke kage, men det er en lyst jeg kan styre og rette mod PCO venlig kost i stedet.
Jeg har mere energi, jeg er mindre syg, jeg har pænere hud, pænere hår, pænere negle, jeg taber mig, og vigtigst af alt, jeg er i kontakt med min krop igen, og "vi" er enige om at dette er det rigtige.

Min pointe er, vi andre kan ikke fortælle dig hvad der er det rigtige at gøre for din krop, det er noget du må afgøre alt efter om tingene føles rigtige eller ej.

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Har du lyst til at hjælpe med at sætte mere fokus på PCOS og PCO? Artikler, medier og undersøgelser 2 27-11-2013 21:37
Fedme og vægttab, ny viden der kan hjælpe Artikler, medier og undersøgelser 3 20-05-2013 18:20
PCO-kost kan også hjælpe på mænd Prøver at blive gravid 1 14-01-2013 14:22
nogen der kan hjælpe... Artikler, medier og undersøgelser 1 29-11-2011 19:15
nogen der kan hjælpe ? Uren hud og Akne 12 08-09-2011 00:11
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1