12. November 2019 09:16:26
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere





Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28797767
5919 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Quinoa vs. perlebyg/rug ?
swissy
jeg er lidt lost, har siddet og kigget på mange forskellige, ris,pasta og melttyper.
perlerug og perlebyg er grøn i spis dig gravid og altså tilladt. (GI er 34)
protein omkring 8-9, kulhydrat omkring de 70 og fedt 1-3 g.
det undrer mig at vi må spise noget der har så højt kulhydrattal og næsten ingen proteiner? og de ligger med næsten samme tal som alm. ris???

Quinea står som eks. som rød i spis dig gravid bogen. og altså ikke tilladt.
men der er mere protein 12 g. kulhydraterne er lavere 58 g fedt 5,6 og 10 g. fibre......... GI er her noteret som 71 og rød, på en amerikansk database http://ginews.blo...month.html
står den med GI51 og altså ville den være lidt tilladt....

mit spørgsmål er nu, hvordan finder man ud af hvad der er tilladt/ikke tilladt, når man står ovre i supermarkedet og ikke har sin bog med eller internettet til lige at google GI varer... kan se der feks. er stor uenighed omkring Quinea i dette forum. Nogle siger den er ok, andre siger no-go..
GI tal er sværre at finde på alle varer, jeg kender heller ikke det engelske ord for alle vare. Kan kan jeg se på indholdet af protein/kulhydrat og fedt om et product vil være godt for mig... eller er det kun GI som siger om den er god eller ej?

kærlige hilsner fra en lidt småforvirret nybegynder Huh
*har sat kostomlægning igang den 4/8-2010. Pt. er der tabt 15,6 kg Yes
(BMI nu 26,06)
* 2 x metformin 500 mg(morgen/aften)
 
JustMe
Perlerug og perlebyg er okau trods det store kulhydratindhold, da det er hele kerner med alle skaldele. Cellerne kornet er hyllet ind i cellulose, og kernerne er derfor langsomt nedbrydelige for kroppen og påvirker således blodsukkeret langsomt. Derfor er de okay.

I helkværnet mel, er cellevæggene af cellulose blevet smadret, så cellens næsingsstoffer og dermed kulhydraterne er frit tilgængelige. Overfladearealet er meget større, og derfor kan enzymerne nedbryde det meget hurtigere; derfor sker omdannelsen til glucose og den efterfølgende blodpåvirkning meget hurtigere. Derfor er de fleste typer fint mel af korn no-go for PCO-ere.

Det er også derfor fuldkornspasta er ok trods det høje kulhydratindhold; nogle af skaldelene er med, så kroppen kan ikke nedbryde det lige så hurtigt som normal hvedepasta.

Mht. quinoa, har jeg også fået at vide, at det er ok, mens der står no-go i "Spis Dig Gravid" (godt spottet! Thumbsup). Mit umiddelbare bud på forskellen i GI er, at det varierer efter dyrkningsmetoder, høsttidspunkt, gødning, klima mv. Økologiske varer har f.eks. ofte et anderledes GI end ikke-økovarer. Jeg vil holde mig fra det, efter at have opdaget SDG's røde markering Smile

Mht. varer i supermarkedet, er det nemmere at lære de ting, vi må få. Du kan ikke blot gå efter kulhydratindholdet, da det kommer an på kulhydratets tilgængelighed og nedbrydelighed i mave og tarm, hvorvidt det er okay for os med PCO eller ej Smile
Fik konstateret PCO(S) d. 5. juli 2010 og venter nu den dejligste lille pige. Rose .
 
Nuggi
Æv, æv, æv.....nu har jeg købt Quinoa efter at jeg havde læst herinde at det er okay....det kan jeg så godt smide ud åbenbart.
 
JustMe
Ja, jeg har også hørt flere steder, at det var ok...bl.a. fra min gynækolog, som selv har PCO. Så jeg var helt overbevist om, at det var ok. Det afhænger åbenbart af, hvilke kilder man bruger til at fastslå, hvor stor blodsukkerpåvirkningen er Sad
Fik konstateret PCO(S) d. 5. juli 2010 og venter nu den dejligste lille pige. Rose .
 
swissy
tak for svar til jer alle, det er godt at have nogen at vende sine frustrationer og tanker med. Det er ikke helt så nemt at finde rundt i denne jungle, men kan da mærke jeg stresser knap så meget nu hvor jeg har fået et par gode bøger til at hjælpe lidt med gode forslag på mad.
og ja BLK, hvis den er markeret rød, kan man selvfølgelig altid tage den som værende en ekstra lækker sag, som kun bør nydes i meget små mængder.
Du kan ikke blot gå efter kulhydratindholdet, da det kommer an på kulhydratets tilgængelighed og nedbrydelighed i mave og tarm, hvorvidt det er okay for os med PCO eller ej
suk suk... havde lige håbet man kunne se på posen om ting var bedre end en anden vare Sad
*har sat kostomlægning igang den 4/8-2010. Pt. er der tabt 15,6 kg Yes
(BMI nu 26,06)
* 2 x metformin 500 mg(morgen/aften)
 
Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Perlebyg Kan jeg godt spise...? 9 13-06-2011 17:48
quinoa Kan jeg godt spise...? 3 01-05-2011 20:38
Perlebyg i Fakta Kost og motion 1 21-04-2011 14:36
Perlebyg i Metro :) Kost og motion 3 13-11-2010 15:23
Quinoa GI? Kan jeg godt spise...? 7 24-10-2010 15:41
Log ind
Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke
PCO Forum på Facebook
Kort og godt - PCO kosten
Artikel om PCO
Din gæst har PCO

PCOS awareness ribbon