23. Oktober 2019 15:41:00
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28720256
5927 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Blodtypekost
YoGreve
Er der nogen herinde der har prøvet at spise efter deres blodtype og ikke PCO kost?

Mit problem er nemlig at jeg helst ikke må få mælk, hvedemel og ikke kan lide kød og så er PCO kosten godt nok svær at følge.
Jeg synes desuden der findes mange ting som vi efter PCO kosten tilsyneladende gerne må spise, men som slet ingen mening giver for mig. Og mange ting vi ikke må spise som jeg ikke forstår skulle have speciel indvirkning på vores blodsukker.

Smile
Jeg spiser for at leve - Jeg lever ikke for at spise!

Vejen
Både ja og nej. Da jeg heller ikke kan tåle mælk og heller ikke er særlig vild med kød, har jeg de seneste mange år spist en tilnærmet vegetarisk kost. Da jeg er glad for at bage, har jeg også bagt stort set alt mit bagværk, og det har været meget grove brød/boller. Dog røg der en del slik og kage ned, men grundlæggende spiste jeg temmelig sundt - forstået som groft, varieret og med meget frugt og grønt. MEN alligevel var jeg på trods af denne kost insulinresistent (med et temmlig højt niveau af C-peptid) Huh

Jeg er derfor skiftet til KISS-kosten (dog uden mælkeprodukter). Jeg kan mærke en stor forskel i mit velbefindende, og selv om det var været en stor og hård omgang at skifte kosten ud og pludselig tvinge store mængder kød ned for at få protein nok, har det været det hele værd.

Jeg har været i gang 3 mdr. hardcore og før det ca. 2½ mdr. med 70% KISS-kost, og det er nok til, at man kan se store resultater. Jeg spurgte i øvrigt Bjarne Stigsby, om det var muligt at tillempe KISS-kosten, så jeg kunne indtage flere grøntsager og mindre kød/protein eller evt. gøre den vegetarisk, men det afviste han. Tvært om sagde han, at de af hans klienter, der var vegetarer ofte var dem med den sværeste insulinresistens/PCOS. Det var en bemærkning, jeg virkelig har taget til mig, og derfor forsøger jeg ikke at tillempe KISS-kosten, men kører lige efter bogen. Jeg kan kun anbefale dig at gøre det samme. Smile

Prøv i øvrigt at låne/købe bogen Spis dig gravid - her får du KISS-kosten beskrevet og får gode begrundelser for hvorfor den er sammensat, som den er.

God vind fremover - det kræver altså lidt ekstra af en, når man skal tage hensyn til allergier (specielt mælk) oveni KISS-kosten! Men det kan sagtens lykkes.

Mvh., Vejen
Redigeret af Vejen d. 29-09-2010 00:25

YoGreve
Tusind tak for svaret. Har overvejet at få fat i den bog, i så fald bare for at have den hvis alt andet skulle gå helt galt. Jeg er nu pt. igang med at spise efter min blodtype og har også tabt mig rimelig hurtigt, men har jo stadig ingen ide om hvordan mine tal ser ud. Jeg tror jeg vil se om den fungerer for mig, ellers må jeg jo tvinge kødet i mig.

Og selvom jeg er fast besluttet på at prøve blodtypekost nu her, vil jeg stadig meget gerne høre fra andre Smile
Redigeret af hult d. 01-10-2010 09:38
Jeg spiser for at leve - Jeg lever ikke for at spise!

Vejen
BKL skrev:
Jeg har tænkt på, at når der er uenighed herinde ift hvad vi må spise, handler det nok meget om, om teorien vi hver især har med os kommer fra den alternative verden eller fra en diætist der har sit udspring i sundhedsstyrelsens anbefalinger trods de små forskelle!
Jeg kan se det fornuftige i begge anbefalinger, men hælder alligevel til den ene.

Jeg er enig. Dog tror jeg også det har noget at sige, hvor "følsomme" vores kroppe er. Nogle kan ikke spise selv moderate mængder kulhydrat uden at reagere temmelig voldsomt, andre - som mig selv - kan sagtens. Nogle mærker med det samme, når de spiser noget forkert, og kan derfor lettere selv navigere i kostjunglen, andre mærker ikke det store og har derfor lettere ved at følge en fastlagt slagplan. Jeg tror, at også disse ting har betydning for hvilke kostplaner/teorier, der falder i smag og fungerer for den enkelte i hverdagen.

BKL skrev:
Jeg har netop genlæst Harmoniske hormoner af Mia Damhus. Den var lidt for teoretisk for mig, da jeg først fik konstateret PCOS. Men nu bider jeg mærke i flere ting og synes den er rigtig god. Jeg tror, den er god at læse for en der ikke tåler mælk og hvede og som ikke er meget for kød.
Jeg har besluttet at tage alle hendes råd op til overvejelse og afprøvning... Måske andre også vil få noget godt ud af bogen!

Tak for tippet. Har flere gange stødt på hendes navn, men har endnu ikke fået læst bogen. Det skal jeg da helt sikkert få gjort. (det kunne i øvrigt være fantastisk med dadler! Er helt vild med KUR delights og kager bagt med dadler i stedet for sukker).

@YoGreve: Glemte lige en vigtig detalje: jeg er O-typen, og min optimale kost er derfor ifølge Blodtypeteorien noget, der ligner KISS-kosten temmelig meget (omend knap så restriktivt med hensyn til energiprocentfordelingen). Måske er det derfor det fungerer godt med KISS-kosten? Hvilken blodtype har du?
Redigeret af Vejen d. 02-10-2010 00:07

Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0