23. Oktober 2019 14:42:41
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28720216
5927 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Skal på metformin ????
Emsen
Hej alle..

Jeg er ny herinde. Så lige kort; Fik diagnosen for en uge siden, men har dog kendt lidt til det, da min søster også er ramt...

Har prøvet at blive gravid i ca. 1 år nu. Har nogenlunde regelmæssigt mens (forsinkelser på 5-8 dage og ind i mellem helt udeblevet mens). Havde en meget kort konsultation hos gyn. (skuffet big time over den) (ind og ud på 10mn.) Fik besked på at jeg skal på metformin, hvis jeg vil blive gravid. Og ikke andet. Ingen info om farer ved medicinen eller noget som helst. Fik blot besked på, at jeg skal læse om det på nettet. Angry Kan stadig grine over, hvor dårligt det besøg egentlig gik. Simpelthen skandale at hun kan være praktiserende, men det er så et helt andet emne.

Jeg er ikke overvægtig 162cm/58kg, spiser ikke meget, men er besat af sødt (ligesom alle andre m PCO). Og så er jeg ryger (vil dog gerne stoppe).
Min plan er at spise sundere og PCO-venligt (har bestilt bogen fra "Barnløs til frugtbar"Wink.

Spørgsmålet er ; Skal jeg bare begynde på metformin - måske jeg skal prøve noget andet først. Er lidt urolig for, om det kan skade? Confused
Fingerscrossed

misssmile
Metformin kan ikke skade, men vil hjælpe dig med at få styr på din insulin og hermed dine hormoner. Mit testosterontal er igen normalt efter 3 måneder på metformin, men de andre tal tager længere tid at få stabiliseret Sad
Metformin kan hjælpe med at få en stabil cyklus, men hjælper dog ikke alle. Jeg har kun haft mens 1 gang på de 4½ måned jeg har taget dem, så jeg skal have en ny tid ved lægen og se, hvad der så skal ske nu..
Elsk dagen i dag - den kommer aldrig tilbage
Normalvægtig med PCO konstateret maj 2010. Jeg er mor til en fræk gut på 3 år. Havde en missed abort i uge 13 d. 2.8.14. Venter stadig på mens efter aborten så vi kan gå igang igen....

misssmile
Er du blevet pålagt dosis på 3x500 mg? I så fald skal du trappe langsomt op.. dvs. 1 tab. om dagen i fx. en uge, så 2 i en uge og til sidst 3 om dagen for at mindske bivirkningerne.. De mest normale bivirkninger er kvalme, mavekneb og diarre..
Elsk dagen i dag - den kommer aldrig tilbage
Normalvægtig med PCO konstateret maj 2010. Jeg er mor til en fræk gut på 3 år. Havde en missed abort i uge 13 d. 2.8.14. Venter stadig på mens efter aborten så vi kan gå igang igen....

Emsen
Ok.. Jeg satser også på at det bliver løsningen.

Øv at du ikke får din mens. Jeg tror mit problem nærmere er, at mine æg ikke udvikler sig, for har fået vist positv test, som blev negativ efterfølgende. Så jeg kan nok blive gravid, men der sker bare noget som gør, at det ikke får lov til at udvikle sig.
Fingerscrossed

Emsen
Jeg er sat på dosis til 2x500mg i 3 mdr, og derefter skal den forhøjes. Og ja, hun nåede lige hurtigt at fortælle, at jeg skal vurdere, alt efter om jeg har bivirkninger eller ej, hvor hurtigt jeg vil sætte dosis op..
Fingerscrossed

Vicky
Puha, det lyder sgu som min gynækologSad Sidst jeg var der, nægtede jeg bare at rejse mig inden jeg havde fået svar på mine spørgsmål og det virkedeGrin Jeg har tænkt mig at skifte gynækolog, synes du skulle gøre det samme!

Mht. metformin er der rigtig mange gode grunde til at tage metformin, ikke nok med at det kan få styr på insulinbalancen (sammen med kostomlægning) og give regelmæssige menstruationer (virker dog ikke på mig endnu, har taget dem i 1½ mdr. og stadig ingen mens.), er der også rigtig mange fordele ved at tage metformin, hvis man er så heldig at blive gravid. Er du på metformin mindskes risikoen for abort, svangerskabsforgiftning og graviditetssukkersyge.
Længere tids brug af metformin kan dog give B12 vitamin mangel (tænker at man bare kan tage B12 vitamin tilskud).

Det eneste der er vigtigt ved opstart på metformin er, at du får tjekket din nyrefunktion, da det er nyren, der skal udskille metforminen fra kroppen igen, hvis nyren ikke er i stand til dette, kan man få metforminforgiftning (men sådan er det jo med alt medicin). Alt dette står der meget mere om i bogen "Spis dig gravid", som jeg virkelig vil anbefale dig. Bogen "Fra barnløs til frugtbar" er efter min mening lidt forældet og nogle af kostrådene er ikke korrekte.
Håber dette er til lidt hjælp, jeg er selv ret ny i PCO-verdenen og ved hvor frustrende og forvirrende det hele kan være.

K: 27 (normalvægtig PCO)
M: 28 (lettere nedsat sædkvalitet)

Aug. '10: diagnosticeret med PCOS
sep.-dec. '10: metformin og KISS kost i håbet
om at få menstruationerne tilbage (dog forgæves)
Jan. '11: 1. hjemmerul - negativ
Feb. '11: 2. hjemmrul - negativ
Marts '11: 3. hjemmerul - negativ
April/maj ´11: Pause i behandlingen
juni '11: 1 IUI-h - POSITIV d. 18/6Smile

Emsen
Ok. Undersøger lige mere omkring progesteron...

Og tak tak Smile)))
Fingerscrossed

Emsen
Vicky:

Mange tak for info ... Jeg forsøger at få mest muligt info omkring emnet. Der er bare så meget at holde styr på.

Tror jeg er mest frustreret over, at vejledning hos gyn har været ringe, så bliver urolig, for kan se at der er mange herinde som har haft gode oplevelser med metformin.
Fingerscrossed

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Hvad skal man spise? Normalvægtig med PCO 5 12-01-2015 22:11
Metformin?? Er blevet gravid 4 21-10-2014 20:30
Kan det passe at Metformin øger chancen for at få drenge børn? Metformin eller anden medicin 5 21-10-2014 12:42
Svær start med Metformin... Metformin eller anden medicin 1 21-10-2014 12:38
Skal man have Metformin Metformin eller anden medicin 2 25-09-2014 20:33
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0