13. November 2018 17:13:08
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 27119833
6025 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
rodfrugter(gulerødder)?
Ellie
Kan det være rigtigt at man ikke må spise rodfrugter, hvis man har PCO?
Gælder det også gulerødder?
Redigeret af Ellie d. 12-11-2010 16:18

Vicky
Ja, det kan desværre være rigtigtSad
Rodfrugter har et højt glykæmisk indeks og derfor bør vi holde os fra dem.
Heldigvis er der nogle undtagelserSmile, vi må nemlig gerne spise jordskokker i alle afstøbninger, samt rå gulerødder. Varmebehandlede gulerødder er desværre no-go, da de ændre glykæmisk indeks ved at blive varmet op.
K: 27 (normalvægtig PCO)
M: 28 (lettere nedsat sædkvalitet)

Aug. '10: diagnosticeret med PCOS
sep.-dec. '10: metformin og KISS kost i håbet
om at få menstruationerne tilbage (dog forgæves)
Jan. '11: 1. hjemmerul - negativ
Feb. '11: 2. hjemmrul - negativ
Marts '11: 3. hjemmerul - negativ
April/maj ´11: Pause i behandlingen
juni '11: 1 IUI-h - POSITIV d. 18/6Smile

Cille30
Hmm, jeg troede også at jeg måtte spise rodfrugter og kogte gulerødder... Det har jeg da fået afvide at jeg godt måtte af fertilitetsklinkken Sad ØV ØV.
Får nu laserbehandling. har fået 1 gang, håber at det hjælper Grin hvis ikke, har jeg altid prøvet Smile

Har ikke fået barn endnu, men har sagt at jeg giver det 5 år mere.. Ellers har jeg en dejlig bonus søn på 13 år og min mand som jeg nu har været sammen med i næsten 10 år .. Vi har dog indstillet os på at hvis vi ikke får et barn, men vi håber stadigvæk.. efter laserbehandling, skal jeg have metformin igen og så hormon piller så jeg kan få min mens hver 2 måned Grin

Cille30
KrisB : For hverken mens af mig selv og har svært ved at tabe mig.. Men har så tabt 14 kg over ca 1 års tid må det være.. Mangler 7 kg men må gerne være mere, min vægt har stået helt stille siden juni/juli måned, har hverken taget på eller tabt mig Sad Holder mig kun på det den siger nu og det er så træls Sad Må jeg så godt spise rodfrugter? eller hvad skal jeg dog gøre for at få mens og så jeg kan tabe mig noget mere?

For ca 5-6 år siden, da jeg fik afvide at jeg skulle tabe mig, spiste jeg bare alm mad men mindre måltider, som de anbefaler og løb hver dag og styrke trænede 2 gange ugen, der tabte jeg mig 20 kg på 4 mdr og de sidste 5 kg tog så 2-4 mdr mere bare for at tabe dem. Men der kendte jeg ikke til pco mad, måske jeg skal spise alm mad igen, så jeg kan tabe mig? men det tror jeg bare ikke at det er en god ide Confused
Får nu laserbehandling. har fået 1 gang, håber at det hjælper Grin hvis ikke, har jeg altid prøvet Smile

Har ikke fået barn endnu, men har sagt at jeg giver det 5 år mere.. Ellers har jeg en dejlig bonus søn på 13 år og min mand som jeg nu har været sammen med i næsten 10 år .. Vi har dog indstillet os på at hvis vi ikke får et barn, men vi håber stadigvæk.. efter laserbehandling, skal jeg have metformin igen og så hormon piller så jeg kan få min mens hver 2 måned Grin

Vicky
Cille25: Synes bestemt du skal holde dig til KISS-kosten. Uanset om du er insulin resistent eller ej er det jo sundt at spise lav-glykæmisk kost....
Så vidt jeg kan læse mig frem til er rodfrugter NO-GO, så dem ville jeg også holde mig fra, det gør jeg i hvert fald, men husk rå gulerødder helt ok og det samme er jordskokker. Og de smager skide godt bagte og som fritter, der er en opskrift i Spis dig gravid - man får lidt fornemmelsen af at spise hjemmelavede pommes frites, namPfft
K: 27 (normalvægtig PCO)
M: 28 (lettere nedsat sædkvalitet)

Aug. '10: diagnosticeret med PCOS
sep.-dec. '10: metformin og KISS kost i håbet
om at få menstruationerne tilbage (dog forgæves)
Jan. '11: 1. hjemmerul - negativ
Feb. '11: 2. hjemmrul - negativ
Marts '11: 3. hjemmerul - negativ
April/maj ´11: Pause i behandlingen
juni '11: 1 IUI-h - POSITIV d. 18/6Smile

Cille30
KISS kosten er det den i bogen spis maven flad? Blush

For i den bog jeg har, står den skrappe diæt. Den er jeg på lige nu.. Men så så KrisB´side som hun har lavet, tror vist nok at det er KISS kosten, det vil jeg så snart påbegynde med Grin

Cille30
KrisB : Nu er det kun ca 1 gang hver 4 måned at jeg for rodfrugter, men jeg fik dem varmt anbefalet at det må jeg gerne spise og det var så godt for mig Confused hmmm, tænker jeg så, det passer så åbenbart ikke alligevel Blush men skidt pyt så undværer jeg også bare dem.. Men tror ikke lige at det er pga derfor jeg så ikke taber de sidste 7 kg, når det er så sjælden at jeg for det og jeg drikker heller ikke alkohol, for hvis jeg drikker det, for jeg det skidt pga alt det sukker. så holder mig fra det.. Men nu kommer nytårsaften jo snart Grin Hvad gør i der, hvis i skal have enkelt drink? ville da gerne have en drink, behøver ikke at være alkohol i.

JustMe
Cille25 skrev:
KrisB : Nu er det kun ca 1 gang hver 4 måned at jeg for rodfrugter, men jeg fik dem varmt anbefalet at det må jeg gerne spise og det var så godt for mig Confused hmmm, tænker jeg så, det passer så åbenbart ikke alligevel Blush men skidt pyt så undværer jeg også bare dem.. Men tror ikke lige at det er pga derfor jeg så ikke taber de sidste 7 kg, når det er så sjælden at jeg for det og jeg drikker heller ikke alkohol, for hvis jeg drikker det, for jeg det skidt pga alt det sukker. så holder mig fra det.. Men nu kommer nytårsaften jo snart Grin Hvad gør i der, hvis i skal have enkelt drink? ville da gerne have en drink, behøver ikke at være alkohol i.

Rodfrugter indeholder en masse stivelse i form af celluloseindpakkede celler. Gulerødder påvirker af en eller anden grund ikke blodsukkeret i nævneværdig grad i rå form, så det må vi godt få. Resten er dog for fyldt med stivelse...andre er slet ikke relevante at måle i rå form. Men ved varmebehandling sprænges cellerne, hvorved stivelsen bliver frit tilgængeligt for kroppens enzymer, så det bliver hurtigt nedbrudt og transporteret ud i blodet.

Mht. drink, kan man nogle steder få æblejuice med brus (jeg fik smag for det i London Pfft); og det kan altså klart anbefales, hvis man gerne vil have et enkelt glas med lidt smag i, men uden tilsat sukker eller alkohol Grin
Fik konstateret PCO(S) d. 5. juli 2010 og venter nu den dejligste lille pige. Rose .

Cille30
KrisB : Tak for dit svar. Ja så ved jeg det, så er jeg da på rette spor Grin .. Jeg spiser KUN det som står på den skrappe diæt som er i bogen spis maven flad, så derfor undre jeg mig meget at min vægt står stille Confused .. Men som du selv skriver for meget motion, så må skære ned på motion og se om det kan hjælpe mig med at tabe det sidste, krydser jeg finger for..

Hehehe Grin Ja da, men det er faktisk utrolig sjælden at jeg drikker, det siger mig ikke noget, men en drink skader jo ikke Smile Ja håber også at jeg er gravid inden nytår, men nu må vi se, tror bare ikke rigtig på det, desværre Blush ikke i nu, selvom jeg ønsker mig brændene et barn med min forlovede.

Cille30
KrisB : Tak skal du have.. Håber jeg også selv at der snart er gevinst for os Grin

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Gulerødder?? Kan jeg godt spise...? 4 12-03-2011 19:56
Rodfrugter Kan jeg godt spise...? 1 06-03-2011 21:17
Gulerødder Kan jeg godt spise...? 2 28-08-2009 21:01
Er gulerødder ok? Kost og motion 2 21-04-2009 21:01
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.