24. Maj 2018 15:54:45
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 26129145
6037 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Hvordan gør I?
Mulse-mor
Hej Allesammen,

Suk jeg synes det er hårdt at starte op med ny mad. Jeg har længe vidst at jeg nok har PCOS, men det er først efter at jeg har forsøgt at blive gravid siden i sommers sat mig ind i hva det egentlig går ud på og her i julen købte jeg "Spis dig gravid". Jeg prøver at spise efter bogen, men synes også at det er svært. Jeg kommet til at "snyde" lidt en gang imellem, da jeg har svært ved at sige nej sommetiderBlush Jeg ved godt at jeg ikke burde, men når der er kage eller lign på arbejde, så falder jeg altså nogen gange i, eller hvis jeg er ude hos nogle vil jeg heller ikke virke uhøflig og ikke spise deres mad.
Jeg vil så gerne tabe mig. Føler mig så oppustet og min mave ser helt gravid ud, selvom jeg ikke er gravidFrown Efter jeg stoppede med p-piller i juni har jeg taget 5kg. på og jeg vejede ca 8kg for meget inden. Nu synes jeg det hele virker så uoverskueligt. Jeg er så træt og orker ingen ting. Derudover havde jeg en tid hos lægen her sidste uge, som jeg har booked for 1½ måned siden, da jeg så kommer derop siger de at jeg ikke har nogen tid, og at de havde sendt mig en mail om at jeg ikke havde fået den tid jeg havde booked (hvilket jeg ikke har!) Så nu må jeg vente yderligere 1½ måned før jeg kan få tid igen. Er bare lidt nede, så hvis I har nogle gode råd eller nogle andre opmuntrende ord, så trænger jeg til detWink
Redigeret af hult d. 28-02-2011 22:00
Blev efter to års kamp endelig mor til den dejligste lille pige d. 17/4-2013 Hug

Nuggi
Jeg tror det drejer sig om at finde motivationen - jeg tog en kold tyrker fra den ene dag til den anden, da jeg fik at vide at jeg ikke fik flere børn så længe mine æggestokke så sådan ud - det var (for mig) meget motiverende i forhold til at overholde kosten...på trods af at det var i december hvor det flyder med julegodter og alverdens søde sager.

Jeg meldte ret hurtigt ud på mit arbejde at jeg havde en hormonforstyrrelse, der gjorde at jeg skulle undgå sukker og hvede m.m. - efter sådan en udmelding ville jeg føle det var direkte pinligt hvis jeg begyndte at sidde og spise kage sammen med de andre, så for mig gik det meget nemtSmile

Mht. søde sager derhjemme blev jeg ret hurtig kreativ for at finde afløsere for de ting jeg plejede at spise - nu blev det så mandler med mørk chokolade, hjemmelavede chokoladekugler, chokolademuffins bagt af sojamel. Bagte æbler drysset med kanel og lidt kunstigt sødemiddel, hindbærsmootihie osv.

Det ER en stor omvæltning, men det bliver en vaneYes

Mulse-mor
Tak for dit indlæg. Ja hvis I andre kan klare det kan jeg jo ogsåSmile Man skal vel bare tænke på hvorfor man gør detThumbsup
Redigeret af hult d. 28-02-2011 22:00
Blev efter to års kamp endelig mor til den dejligste lille pige d. 17/4-2013 Hug

lotchen
Hej Mulse-mor.

jeg troede det var mig selv jeg sad og læste om. jeg har prøvet nøjagtig det samme med lægen. havde også booket en tid på nettet og ventede i 1½mdr og havde så heller ikke nogen tid da jeg kom. SÅ TRÆLS Huh

jeg har det lidt på samme måde, med hensyn til kost... jeg skal dog ikke være gravid men bare tabe mig... for er ca 15 for tung...
jeg har forsøgt i flere omgange men synes også tit at det er svært med kage på arbejde...
jeg er nu startet igen hvor en ernæringsekspert har lavet en plan til mig... det har jeg, ligesom Nuggi, fortalt på mit arbejde. og da en af mine kollegaer skulle give feriebrød, havde hun købt 70% mørk chokolade til mig. og de andre fik at vide at det kun var migder måtte spise det... så det hjælper helt sikkert at sige det højt.

tanker fra mig Wink

Mulse-mor
Hej Lotchen,

Mange tak for dit brev. Hehe, nå det er ikke kun mig der bliver snydt hos lægen. Den nymodens teknologi Wink
Men tak for dit svar. Jeg er også så småt begyndt at melde ud på arbejdet hvordan det er, for ja så bliver det lidt mere pinligt når man så falder i. Blush

Esther
Kære Mulse-mor
Jeg har selv vist at jeg har pco i en 5 års tid nu, men det er først nu jeg er begyndt at spise pco-venligt, og JA det er hårdt at lægge hele sit liv, og sine madvaner om. Det der fungerer for mig, er at jeg har smidt alt ud af mit køkken som ikke er pco-venligt + at jeg har sagt til mig selv at jeg ikke spiser sukker mere, jeg tager én ting af gangen, om et par måneder tid vil jeg opgradere til at sige 'Jeg spiser ikke hvidt brød' osv. osv., én ting af gangen, ellers bliver det for voldsomt. På arbejdet kunne du have nødder, sukkerfri gajoler, lækker the, og måske noget sukkerfrit slik, liggende i en skuffe; på den måde er det måske lettere at sige Nej. Mit råd er kort og godt: stop med sukker, og når du kan overskue det, så gå videre med noget andet pco-uvenligt. Det var bare mit råd Smile Og jeg er heller ikke en engel selv Blush Det ER ikke let, men prisen, en gladerer badevægt og en gravid mave, den er det hele værd Smile
Lad os kæmpe videre sammen Smile Mange hilsner herfra

ps. Jeg er begyndt at tage chrom-piller; jeg er gået fra altid at kunne spise sukker.. Og generelt alt andet, hele tiden! Til at spise som "normale" mennesker, og sukkertrangen er ikke unormalt høj længere, de kan klart anbefales Smile

jahn
Hej
for mig var det eneste at tage en kold tyrker, det der med at tage lidt ad gangen virkede simpelthen ikke for mig.
Prøv at vænne dine negative tanker med "jeg må ikke spise sukker" til "jeg vil være sund og få styr på min pco"
Istedet for begrænsningerne så find alle mulighederne, for der er masser af dem, hvis man åbner øjnene.
Og for mig hjalp det klart at melde ud, at jeg ikke spiser sukker og hurtige kulhydrater, når først det er sagt højt, bliver det meget mere virkeligt.
Held og lykke Hug
kh
Jahn
Mor til en dreng fra 2005, som blev undfanget helt naturligt. Konstateret PCO i 2008, har siden tabt 20 kilo.
Fødte en dejlig pige d. 25/10-11 efter 3. ivf-forsøg

Mulse-mor
Hej Esther og Jahn,

Mange tak for jeres svar. Det er rart at høre fra andre hvordan I klarer den. Den giver mig en større tro på at jeg kan klare det. Her på det sidste er det faktisk gået en del bedre og jeg kan mærke at jeg har haft mere energi. Hvilket er meget mærkeligt, da jeg stort set ikke kan huske at jeg har haft energi før.
Jeg har godt nok ikke rigtig tabt mig endnu, men håber at det kommer og når jeg er kommet lidt mere ind i hva jeg må spise og ikke spise, så må jeg prøve at skære lidt ned på portionerne, selvom jeg nu ikke synes jeg spiser så meget - men det må jeg jo gøre.

Men dejligt at få lidt feedback fra jer andre.

Knus Mulse-morHug

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
KISS kost-Hvordan? Kost og motion 3 22-02-2014 20:48
Hvordan bevarer man håbet? Prøver at blive gravid 2 19-02-2014 13:31
Metformin hvordan? Metformin eller anden medicin 2 21-10-2013 20:40
Hvordan startede I i behandling for PCO? Metformin eller anden medicin 4 17-01-2013 21:30
hvordan har i fået en henvisning til laserbehandlinger Hårvækst og hårtab 3 18-08-2012 23:33
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke