23. Oktober 2019 15:37:59
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28720252
5927 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
DR Dokumentar om PCO
Bambi86
Denne dokumentar er godt nok fra 2006, men det kan være der er andre som mig der ikke har set den. Jeg fik linkene tilsendt fra en veninde. Læge Svend Lindenberg er bl.a. med. Den er meget god at vise til fx familie og venner der har svært ved at forstå hvad pcos egentlig er og hvorfor vi pco-kvinder har det som vi har. Blev meget rørt af at høre om hårvækst, fedtpuden på maven og især den uendelige træthed som folk ofte forstår som "dovenskab"Sad

Vildt skræmmende at høre om i gamle dage hvor kvinderne fik skåret halvdelen af æggestokkene af for at dæmpe de mandlige hormoner!Shock Fik det også helt skidt af at høre om alle de følgesygdomme vi har risiko forCry Er dog glad for vi har lidt håb forude i dag, med solskinshistorierne fra pigerne herinde i pcoforum.dk om succes vha. kostomlægning og livsstilsændring.

Jeg uenig med den kvindelige læge der afslutter med at sige man bl.a. skal spise "mindre" fedt, men tilgiver hende med at dokumentaren er fra 5 år siden og kost-rådene (til insulinresistente patienter) har ændret sig siden bl.a. takket være "Spis dig gravid" bogen her i DK.

Beskrivelse: "Man tager en kvinde...": Dokumentar om hormonsygdommen PCO, der rammer hver 7. danske kvinde. Sygdommen kan resultere i fedme, uønsket hårvækst og barnløshed. Produceret af Jens Panduro og Maiken Frederiksen (tidl. Poulsen) og sendt i DRs Lægens Bord i 2006.

Del 1:
http://www.youtub...pq51lPZo10

Del 2:
http://www.youtub...2IwQnr4-HA

Del 3:
http://www.youtub...5ANg59M2q0

hult
Bambi86 skrev:
Vildt skræmmende at høre om i gamle dage hvor kvinderne fik skåret halvdelen af æggestokkene af for at dæmpe de mandlige hormoner!Shock Fik det også helt skidt af at høre om alle de følgesygdomme vi har risiko forCry

Puha, føler mig lige pludselig ældgammel! Wink Jeg var en af dem der fik foretaget denne operation da jeg var lige ved at fylde 30 år. Det var netop metoden man brugte den gang og jeg havde pragtfulde 6-7 måneder, så kom alle symptomerne igen og flere til desværre. Sad

Ja der er mange følgesygdomme, faktisk er PCO en rigtigt led sygdom med meget skidt i "gaveposen" - netop derfor det er så skønt at der er kommet meget mere viden omkring PCO og at man kan afhjælpe meget mere.

Det var en rigtigt god og oplysende dokumentar, der burde genudsendes i TV..... sammen med alle de andre genudsendelser! "For fed til at få børn" (hader den titel!) har netop været genudsendt.

http://www.hultshome.dk
chrissie
Hmm kan I ikek nævne nogle af følgesygdommene?

Hovgaard
F.eks. sukkersyge og hjerte-kar sygdomme :-(

chrissie
Fedt... Hvor er vi heldige!

MissHaerup
Jeg så den igår på facebook, da jeg trykkede "synes godt om" PCO foreningen derinde.

Blev så rørt at jeg sad med tårer i øjnene og måtte simpelthen lægge den ud på min egen side. Der er flere der har kommenteret at de synes det var god forklaring på hvad det er for noget.

Så jeg har overvejet at hver gang der er nogen der spørger mig, bliver de sat til at se de 3 klip. Smile

Hult: ja jeg kom også til at tænke på din historie, da de fortalte hvad man gjorde før i tiden. Sad Det er simpelthen forfærdeligt. Men heldigvis er de blevet meget klogere idag og vi er alle ved hjælp af denne fantastiske hjemmeside, med til at oplyse omverdenen om PCO. Tusind tak igen for denne fantastiske side. Yes
Har fået konstateret PCO d. 24-8-10

Havde testedag d. 21/12-10, hvor jeg kunne teste positiv. Yes

Nakkefoldscanning var positiv. Thumbsup
Misdannelsesscanning var positiv.
Moderkageplacering d. 4/7-11.
Ellers alt er som det skal være. Grin

Kejsersnit d. 9/8-11: fik en SKØN dreng, Julius.

Startvægt -d. 24-8-10: 92,4 kg Huh
Vægt d. 1-2-11: 77,6 kg. Yes
Så har smidt 14,8 kg og 53 cm på 5 måneder. Grin
Spiser dog ikke PCO venligt mere.... Ups!

becca14
Meget oplysende udsendelse og ja den burde genudsendes, eller endnu bedre burde der laves en ny udsendelse med de nye ting man ved om pco..Smile
Aug. 2011 diagnosticeret pco pige, sat i metformin behandling primært for at hjælpe til vægttab

hult
Dokumetaren er nu også at finde her på PCO Forum, nyt link i menuen til venstre: 'Dokumentar om PCO'

hult
MissHaerup skrev:
Hult: ja jeg kom også til at tænke på din historie, da de fortalte hvad man gjorde før i tiden. Sad Det er simpelthen forfærdeligt. Men heldigvis er de blevet meget klogere idag og vi er alle ved hjælp af denne fantastiske hjemmeside, med til at oplyse omverdenen om PCO. Tusind tak igen for denne fantastiske side. Yes

Tak for dine ord Hug
Ja det var en sej omgang og min operation startede endda som en kikkertoperation men endte ud i en operation med det såkaldte bikinisnit. Resultatet var som at tisse i bukserne, først varmt og så ubehageligt koldt, da virkningen jo ikke holdt ret længe.

Bambi86
hult skrev:
Puha, føler mig lige pludselig ældgammel! Wink Jeg var en af dem der fik foretaget denne operation da jeg var lige ved at fylde 30 år. Det var netop metoden man brugte den gang og jeg havde pragtfulde 6-7 måneder, så kom alle symptomerne igen og flere til desværre. Sad ..

Hovsa Hult, du må endelig ikke lægge så meget i ordene, jeg tog dem direkte fra udsendelsen hvor de siger "i gamle dage.." og tænkte ikke mere over hvornår de mente. Men kan på din profil se at du overhovedet IKKE er noget nær gammelCool Som de siger skete det stadig nogen steder i 2006Shock Men uanset hvad ændrer det ikke den psykiske og fysiske rutsjetur du har været igennem. Du er virkelig en stærk person som rejser dig op, og vi kan alle se op til digHug

BKL skrev:
Mon man kunne få dem til at genudsende den evt med et ekstra klip om, hvordan situationen er idag - hvis vi er flere, der opfordrer DR til det?! Som det bliver nævnt i udsendelsen, kan den rette behandling og den rette viden hos de 'fagfolk' vi møder, gøre en kæmpe forskel også for hele samfundet på sigt!

Har selv tænkt på det BKL. Lagde mærke til at det er Jens Panduro som har lagt klippene ud på youtube (produceren) og måske kunne man også kontakte ham med henblik på en "update" og finjustering af dokumentaren. Der er jo alligevel sket meget siden men der mangler stadig oplysning til fagfolk og den alm. befolkning. Oplever stadig folk måbende bryde ud: "Øh hvad pokker er det der pcos for noget???" D
Det kræver selvfølgelig så at DR vil vise den, men mon ikke de vil.

hult
Bambi86 skrev:
Hovsa Hult, du må endelig ikke lægge så meget i ordene, jeg tog dem direkte fra udsendelsen hvor de siger "i gamle dage.." og tænkte ikke mere over hvornår de mente. Men kan på din profil se at du overhovedet IKKE er noget nær gammelCool Som de siger skete det stadig nogen steder i 2006Shock Men uanset hvad ændrer det ikke den psykiske og fysiske rutsjetur du har været igennem. Du er virkelig en stærk person som rejser dig op, og vi kan alle se op til digHug

Nej nej, Bambi86, gjorde jeg heller ikke, hørte det jo også i udsendelsen, men tænkte bare tilbage og tænkte at så længe siden er det heller ikke siden man stadig anvendte den metode. Næ nej, jeg er da i min bedste alder, 29 plus en smule moms og så nogle renter Grin

Tak for dine ord, de varmer meget, det har været en hård og sej tid, men man kommer videre selvom man stadig er midt i PCO helvedet, takket være nogle skønne, kærlige mennesker i mit liv og et par læger, der har set personen/mennesket og ikke kun et person- eller journalnummer - og så har jeg jo også alle Jer piger herinde. Hug

Nogle har opfordret mig til at skrive mine oplevelser i en bog, men er slet ikke sikker på at jeg ville kunne huske det hele, man får en evne til at blokere meget af det der er sket for at beskytte sig selv vel - og frygter faktisk også at skulle gennemleve det hele igen ved at skulle skrive det ned, måske man så ville knække?
I hope you never fear those mountains in the distance
Never settle for the path of least resistance
Living might mean taking chances - But they're worth taking
And when you get the choice to sit it out or dance
I hope you dance

www.hultshome.dk

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Medvirkende i dokumentar om barnløshed? Artikler, medier og undersøgelser 1 08-09-2011 10:48
Dokumentar i TV2. Artikler, medier og undersøgelser 5 23-06-2009 16:35
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176