27. November 2021 15:11:14
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 32414274
5776 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
"alle andre er da også trætte...."
Louibaby
Hej!
Jeg går meget og tænker over det med netop dette symptom, træthed, på pco(s). Hvordan er det beviseligt? hvordan skelner man mellem at man bare er alm træt og så til at det er udtalt træthed OG skyldes pcos'en?

ja, jeg er dødforvirret... Min mand siger at alle andre jo også blir trætte og ja det er da rigtigt...

jeg syns også det er svært ikke bare at bruge diagnosen som en hovedpude og en undskylding for at æde 80kg slik, have konstant sult og så ligge sig til at sove Wink -forstå mig ret, hihi...

nå, bare lige et par tanker om træthed!

Kh Louise

hyc
Hmm, det er lidt svært at vide hvad normalt træt er, når man har været træt hele livet Grin

men ja, du har ret! Det er let at lade det være en sovepude, og bare sige "Jamen, jeg er jo kronisk syg, så det er okay, at jeg ligger her og skovler jorbærdrøn!". Og det er svært at tage sig selv i nakken og komme igang - det kræver i hvert tilfælde opbakning i stor stil fra familien.

ninie01
Kender godt problemstillingen... for vi med PCO er jo også træt indimellem af "normale" grunde, f.eks. for lidt søvn, en travl weekend eller lign... hvad det nu kan skyldes. Men hvornår er det pga det ene og hvornår er det pga det andet?? Og når det er svært for os selv at skelne, så er det jo nok ikke lettere for andre, heller ikke de nærmeste... man kan ikke sige med sikkerhed "Jamen det er PCO'ens skyld", hvis man har en dag - eller periode - hvor man bare er bombet. Man vil jo også nødigt lyde som om man bare bruger sygdommen som undskyldning... så den ER svær. Men vi har vel generelt lettere ved at blive trætte - og jeg synes f.eks. min kæreste er sød til at være forstående overfor at jeg har PCO ift træthed. Indimellem kan han da godt synes det er lidt svært at forholde sig til, men det er vigtigt... som hyc skriver... med opbakning og forståelse fra de nærmeste. Iiiiiiih den PCO Sad

cc
hvad er det egentlig ved PCO der gør en træt?

jensen
Hej

Der kan være forskellige grunde, og jeg har heller ikke den store viden om det. men noget der bl.a. kan gøre en forfærdeligt træt er, at når blodsukkeret ikke er i balance. Nogle ting man spiser kan få blodsukkeret til at stige hurtigt og bagefter falder det hurtigt igen, og det kan gøre en rigtig træt. Hvis man så slet ikke spiser pcovenligt (hvilket ikke bare svarer til alm. sund kost som det er for andre), så kan man komme ind i en dum cirkel. Det gør at man får det værre, og så er det sværere at gøre noget for at få det bedre, en ond cirkel som skal brydes. Noget andet er også at mange med pco har en forfærdelige masse hormoner som farer rundt i kroppen, og derfor kan kroppen arbejde mere for at prøve at imødekomme dette, hvilket også kan gøre en træt. Nogle af os har også rigtig ondt i musklerne fordi bl.a. sukkeret påvirker os på en anden måde end de fleste andre, og så kan man også blive meget træt af at have ondt. Husk at pco`er kan have forskellige symptomer og i forskellige grader. Et godt råd er, at læse en masse på de forskellige tråde her på siden, der er mange som ved noget om det som har skrevet her. Jeg ved også at man kan skrive til Svend Lindenberg over nettet (kan desværre ikke huske adressen) han ved en masse om pco, og vil kunne svare på det.

Jensen

Lisette
jensen skrev:
Noget andet er også at mange med pco har en forfærdelige masse hormoner som farer rundt i kroppen, og derfor kan kroppen arbejde mere for at prøve at imødekomme dette, hvilket også kan gøre en træt.

Det havde jeg egentlig ikke tænkt på, men det kan vel være en grund!: at kroppen arbejder på højtryk for at normalisere tilstanden! Wink
Store muskelsmerter siden maj 05, men først efter 3 år blev pco opdaget. Kan ikke tåle Metformin og skal tabe mig ca. 20 kg.

vera
Jeg kunne forstille mig det også har noget at gøre med, at nogle PCO'er har insulin resistens i hjernecellerne, og ikke kun i muskelcellerne. Det må jo medføre, at der ikke kommer sukker nok til hjernen, og dermed ikke noget energi.

Men det er bare et gæt.

Lisette
Det er rigtigt, andre også er trætte, jeg opfatter det nærmest som om, der skal meget mindre til, før jeg bliver træt + det kan være forskelligt i perioder, og at jeg egentlig altid går og er træt, bare ikke lige meget hele tiden. Så orker man ikke lige en middag el. fest el. andet, men vil bare ligge og slappe af foran tv'et... Og alle andre farter rundt og har masser af ild i røven hele dagen! Så irriterende... Og hjernen fungerer heller ikke så godt - jeg glemmer og har sværere ved at koncentrere sig: man føler sig jo næsten halvsenil i en alder af 22! Pfft Så du kan bare sige, at du bliver dobbelt så træt som ham - så kan han måske forstå det? Hvis du altså har det sådan? Hug
Nogen der har det anderledes?
Redigeret af Lisette d. 12-07-2009 22:08
Store muskelsmerter siden maj 05, men først efter 3 år blev pco opdaget. Kan ikke tåle Metformin og skal tabe mig ca. 20 kg.

zuzu23
Hey igen lisette og alle jer andre selvfølgelig...:-D

jeg har det på præcis samme måde men havde heller aldrig tænkt at det kunne være pco så efter at have læst denne tråd så tror jeg da pokker jeg er meget træt i perioder, jeg har altid tænkt nååå ja men det kommer man vel over når man har været teenager men det er nu lang tid siden nu...

altså jeg kan dårlgt være på arbejde i 6 timer så sover jeg med det samme jeg kommer hjem igen og kan snilt tage mig 4-5timer på skjoldet hvis jg fik lov til det....
men så kan man ikke sove om natten og så kommer man bare ind i en ond cirkel har været i den alt alt for mange gange at jeg næsten bliver træt af at tænke på den onde cirkel....

men hva gør man??
det kan jo så heller ikke nytte noget man kæmper en rag kamp for at få et barn hvis man så ikke har energi nok til at være der for barnet..

jeg har ihvertfald tænkt mig at gå til min læge som har hjulpet mig godt med behandling osv og så spørge hende til råds..
held og lykke til alle jer andreRoseFingerscrossed

Zuzu

avelle
Hejsa
Ja, den dér hører jeg også, når jeg beklager mig lidt over at jeg er særligt træt for tiden, har jeg dårligt talt ud før en kollega bryder ind og er også åååhh så træt. Jeg synes specielt det er i perioder, vinter og travle perioder kan dræne mig fuldstændig. Jeg arbejder kun 32 timer, inden jeg kom ned i tid har jeg altid kæmpet med mig selv for at overkomme alt det jeg skulle, min mand (nu eksmand!) syntes jeg var doven og kunnen ikke forstå hvordan jeg kunne være så træt, og kommenterede det bl.a. med at jeg sover hele mit liv væk - det passer nu ikke, jeg vil bare gerne have 8 timers nattesøvn! Men nu hvor jeg er kommet ned i tid føler jeg mig mere "normal" og føler jeg nu har den energi jeg har manglet i så mange år. At jeg ikke er doven får jeg bekræftet af andre som af og til lægger øre (uden at afbryde) til hvad jeg sådan går og bruger min tid på, og der er et par stykker der faktisk ikke kan forstå hvordan jeg kan overkomme alt det jeg gør!!!
Så det dér med trætheden, det skal jo måles ud fra om man stiller realistiske forventninger til hvad man kan og ikke kan og ikke så meget til hvad man VIL.
Men bliver jeg særlig træt en dag, så tager jeg mig en powernap - med god samvittighed!!
Mvh. Avelle

Cille30
Hej alle sammen. Grin

Det Jensen skriver, er rigtig,

Jeg har skrevet til Svend Lindenberg omkring træthed & ømme muskler og han skriver det samme som Jensen har skrevet i dette her indlæg Smile

knus Cille.
Får nu laserbehandling. har fået 1 gang, håber at det hjælper Grin hvis ikke, har jeg altid prøvet Smile

Har ikke fået barn endnu, men har sagt at jeg giver det 5 år mere.. Ellers har jeg en dejlig bonus søn på 13 år og min mand som jeg nu har været sammen med i næsten 10 år .. Vi har dog indstillet os på at hvis vi ikke får et barn, men vi håber stadigvæk.. efter laserbehandling, skal jeg have metformin igen og så hormon piller så jeg kan få min mens hver 2 måned Grin

LeNy
Jeg lider selv af til tider ekstrem træthed, men som der selv bliver nævnt, påvirker mine spisevaner søvnen en del. Jeg husker også de gange, hvor jeg skal til fest enten efter arbejde eller skole, hvor jeg flere dage i forvejen kunne være fortvivlet og bekymret for, om jeg ville være i stand til at være frisk nok til en sjov aften. Det er vigtigt for mig, at have tid til at sove et par timer midt på dagen. Ellers går det simpelthen ikke!
Det værste er at få at vide, at man er doven og at få inddirekte hentydninger om, at man er asocial, hvis man vælger at gå tidligere hjem end de andre pga træthed.

Jeg ved, at jeg kun hænger nogenlunde sammen, hvis jeg får ca 9 timers søvn om dagen (nogle perioder mere andre mindre). Men det afhænger også kvaliteten af søvnen. Derfor er det også vigtigt at jeg får lavet noget sport, så jeg på den måde kan blive fysisk træt!

Jeg misunder min kæreste for, at han sagtens kan nøjes med at sove 5-6 timer nogle dage i træk og så bare sove igennem når weekenden nærmer sig. Hvis jeg først er træt en dag, tager det flere dage før jeg får rettet op på dette.

Louki
Det lyder jo alt sammen utrolig bekendt. Jeg er også selv gået i gang med behandling, metformin, kostomlægning plus motion, og det går da også udmærket, men den træthed kan jeg altså ikke komme af med.

Men den kan også skyldes en helt anden ting som jeg synes er værd at nævne i denne sammenhæng. Når man som pco-pige går og er anderledes og føler sig udstødt, og måske endda bliver punket af ens nærmeste for at være doven og "bare må tage sig sammen" og "hvor svært kan det være", så er det nemt at blive deprimeret.

Og lige netop en af symptomerne på depression er også søvnproblemer. Det kan være søvnløshed, men også at man kan (og sikkert også har lyst til) at sove hele tiden.

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
"Vis bare arme" PCO Brevkasse 2 07-05-2014 22:36
Gynækolog "forudsiger" kommende mens Læge - Gynækolog 5 14-03-2014 16:23
PCO - men alle tal er normale?? PCO Brevkasse 2 10-03-2014 14:53
Nyhed med Stevia fra Den Gamle Fabrik indeholder OGSÅ tilsat sukker Kan jeg godt spise...? 1 28-01-2014 20:57
PCO også for dem som ikke ønsker børn Støttegrupper/mød andre PCO'er 3 06-12-2013 18:02
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke