12. December 2019 17:51:33
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28893383
5902 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
andre på Metformin med §56 aftale ?
Karina
Jeg er igen startet på Metformin efter graviditet og ca 2 års pause..

...og lige som sidst, har jeg igen mange bivirkninger (svimmel, diarre, kvalme, hovedpine) og dengang blev jeg sygemeldt fra et hårdt arbejde i ca 1½ måned indtil bivirkningerne tog af... men jeg fik først en §56 aftale med min arbejdsplads da vi skulle i selve behandling...

(§56 - er en aftale med kommune og jobcenter, hvor ens arbejde får refunderet hvad der svarer til dagpengesats, når man er fraværende pga behandling og diverse kontroller - den kan fåes,da Pco betegnes som en kronisk sygdom.)

... men nu spørger mit arbejde om jeg ikke kan få sådan en aftale i hus igen, da jeg lige har meldt mig syg, men jeg er ikke sikker på, om det kan laves bare pga Metformin som tages med henblik på vægttab, insulinkontrol og senere behandling.
Så måske er der nogen af jer der ved det eller har fået den lavet ?
og er det egntligt mig der skal sørge for det - gjorde det sidste gang da det hele var nyt og ikke viste bedre, men er nu i tvivl... det er jo mit arbejde der vil have den aftale for deres vindings skyld....

mvh Karina - som ikke har været herind i laaaang tid - men nu skal pco i fokus igen og mange kilo skal af.....Blush
Har en dreng fra november 2009 vha ICSI

og har siden forsøgt at få nummer to.

skal nu igang hos Ciconia med ICSI efterår 2014.

Airam
Hej Karina.

Først og fremmest vil jeg lige sige, at jeg føler med dig!!! Jeg optrappede selv i metformin i februar/marts/april 2011, og havde det nøjagtig ligesom dig!!! Puhaaa....!Cry (Havde dog ikke en § 56-aftale)
Der er flere typer af § 56-aftaler, herunder:

Der kan indgåes en aftale når lønmodtagerens sygdomsrisiko er væsentligt forøget på grund af en langvarig eller kronisk lidelse og fraværet på grund af lidelsen skønnes at medføre mindst 10 fraværsdage inden for 1 år.
Eller når lønmodtageren skal indlægges eller behandles ambulant på sygehus eller tilsvarende behandlingsinstitution og indlæggelsen eller behandlingen var besluttet på ansættelsestidspunktet.
Spørgsmålet er (som jeg ser det), om optrapning af metformin i forbindelse med PCOS vil blive betragtet som langvarig eller kronisk sygdom. Det er således ikke tilstrækkeligt, at man blot forventeligt har min. 10 fraværsdage på 1 år.
Den anden § 56-aftale er formentlig den, du tidligere har haft i forbindelse med din fertilitetsbehandling? Men den er nok ikke aktuel i din nuværende situation, hvor du ikke er i behandling.
Du kan jo eventuelt henvende dig til egen læge og høre, hvad han/hun tænker om din situation. I sidste ende vil det jo være lægen, som skal udfylde lægeerklæring om din sygdom - den som kommunen ofte vil træffe afgørelse ud fra.
Men der sker jo ingenting ved at udfylde en aftale sammen med din arbejdsgiver og indsende den til din bopælskommune. Det værste du kan få er jo et afslag.Wink

HilsenSmile
Maria
Redigeret af Airam d. 13-06-2011 08:42
Diagnosticeret med PCOS januar 2011.
Marts´11: Hjemmerul - negativ
April´11: Hjemmerul - negativ
Maj´11: IUI-h - negativ
Juni´11: IUI-h - negativ
Juli´11: IUI-h : POSITIV.Smile
10/8: Hjerteblink ved scanning
9/9: Meget lav risiko ved nakkefoldscanning
31/10: Alt så fint ud ved MD-scanning.

cph09
Hej Karina

Det bliver et sent svar på din besked, men jeg er godkendt til paragraf 56 pga. endometriose og PCO. Vil mene det sagtens kan blive godkendt til dig. Det kræver at lægen kan bekræfte det giver sygedage, lægebesøg og for mit vedkommende blev den godkendt med det samme :-)

Karina
fik det ogdå godkendt uden problemer .... Smile

chrissie
Det er da fedt der findes sådan en paragraf... Gælder den også for de fraværstimer man har når man er i behabndling, og skal scannes hele tiden?
Normalvægtig PCO Pige
Sidste mens juni 2010
Start på KISS kuren den 21 januar
Konstateret PCO d. 15 marts 11
Start på metformin 21 marts 2011
Første mens den 28 april 11!!
Tilknyttet Aagaard maj 2011

Karina
ja den gælder alt hvad der omfatter fertilitets behandling, når den er lavet ud fra det formål.....

det er en paragraf der kan laves når man har en kronisk sygdom - hvilket Pco betegnes som

så det er bare med at søge om den, hvis din arbejdsplads er interresseret, da det jo er dem der får noget ud af den....

chrissie
Det er det helt sikkert, min klinik ligger 45 min fra mit arbejde, så jeg er ihvertfald væk 1½ time når jeg skal scannes, så de ville sikkert være glade hvis de ku få bare en smule Smile
Normalvægtig PCO Pige
Sidste mens juni 2010
Start på KISS kuren den 21 januar
Konstateret PCO d. 15 marts 11
Start på metformin 21 marts 2011
Første mens den 28 april 11!!
Tilknyttet Aagaard maj 2011

Karina
jeg tog altid en hel fridag, fordi mine tanker sværmede omkring det hele denne dag, så jeg ikke kun koncentrere mig på arbejdet

- de første par gange tog jeg på arbejde bagefter, men jeg brød bare helt sammen og måtte tage hjem, så efterfølgende tog jeg bare en hel fridag på paragraf aftalen - hvilket var helt ok.....

og jeg fik jo min fulde løn - og arbejdespladen fik refunderet hvad der svare til dagpenge....

paya
Det har jeg godt nok aldrig hørt om før, men gud hvor kunne jeg dog godt have haft brugt den tidligere, da det hele var så ukontrollabelt.
Hmm, kan man også få den i forbindelse med fertilitetsbehandling, for skal til at starte i et forsøg på Riget.
På forhånd mange tak.
Normalvægtig Kvinde med PCOS, konstateret i jan. 2010.

Karina
jeg fik den netop lavet grundet fertilitetsbehandling - og har lige fået den lavet igen her når vi skal igang med nummer to barn...

så den kan du godt få lavet - du henter en blanket på sygedagpengekontoret i din kommune - udfylder den sammenmed din arbejdsplads, og så skal du bare have din læge til at underskrive den, inden du får den godkendt ved kommunen..... og så gælder den i 1-2 år.....

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Metformin?? Er blevet gravid 4 21-10-2014 20:30
Kan det passe at Metformin øger chancen for at få drenge børn? Metformin eller anden medicin 5 21-10-2014 12:42
Svær start med Metformin... Metformin eller anden medicin 1 21-10-2014 12:38
Skal man have Metformin Metformin eller anden medicin 2 25-09-2014 20:33
Metformin uden graviditetsønske? Metformin eller anden medicin 7 05-06-2014 13:39
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke