24. August 2019 14:04:53
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28527829
5961 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Hos lægen idag vedr. metformin
Emma
Hejsa
Jeg var hos min praktiserende læge idag, da jeg godt kunne tænke mig at starte op på metformin mens vi er i behandlings pause over sommeren. Jeg har aldrig prøvet metformin før, så tænker at vi muligvis kan have en chance med at prøve lykken selv på denne måde hvis jeg kan få en cyklus (er helt uden mens).

Jeg er meget slank (bmi 19) så min læge ville tage blodprøver for at måle mit blodsukker. Hvis det var lavt i forvejen, kunne jeg nemlig ikke få metformin. Skulle i andre også dette?

Også lige et spørgsmål vedr. D-vitamin. Jeg fik taget blodprøve for dette sidste uge, men laboritoriumet i Køge ville ikke analysere den, medmindre det var pga. livstruende sygdom. Så jeg kan ikke få svar på hvordan mit D- vitamin ser ud. Har i haft nemt ved at få svar på en D-vitamin prøve??
Normalvægtigt PCO pige - 28 år.
Sidste p-pille Aug 2009 - ingen mens
Spontan gravid januar 2010 - MA marts 2010
Første mens Juni 2010 - KISS KOST
3 x IUI - Negative
1. IVF 1. april 2011 30 Æg (overstimuleret) 1 æg op = Biokemisk, HCG=36
2. IVF august 2011, 11 æg, 1 æg op, BP 12.09.11 = POSITIV hcg 329.
TS d. 3. oktober - lille fint hjerteblink Grin
Termin 18. Maj 2012

Alt modgang gør mig stærkere...

hult
Hej Emma

Når man har PCO kigger man mere på tallene for SHBG (som skal være for lavt) eller C-Peptid (som skal være for højt) når man skal finde ud af om der kan være gavn af en Metformin behandling. Det handler ikke så meget om blodsukker, da vi med PCO tit har normale eller kun let forhøjet blodsukkerværdier.

Læs mere her om blandt andet medicin til både overvægtige og slanke PCO'er:
http://www.copenh...ed-pco.htm
måske du printe dette ud til din læge.

Går du mon hos en gynækolog med forstand på PCO eller kan du måske få en henvisning?

Jeg har ingen problemer med at få taget prøver for D-vitamin tal, hverken hos egen læge eller på hospitalet - har aldrig hørt en begundelse som Køge's før?? PCO piger kan have en tendens til at have for lidt D-vitamin.

http://www.hultshome.dk
Emma
Hej Hult
Jeg går på en fertilitetsklinik, men har pause derfra i øjeblikket. Det var mig selv der opsøgte min læge vedr. metformin, da jeg bare så gerne vil have en cyklus. Bløder ca. 1-2 gange om året, og det kommer jeg jo ikke så langt med Wink
Ved du om det skader at tage metformin, hvis jeg hverken har lavt SHBG eller for højt C-Peptid? Min læge ville nemlig kun måle for blodsukker, da hun var bange for at jeg havde lavt blodsukker også med metformin ville det blive endnu lavere.
Normalvægtigt PCO pige - 28 år.
Sidste p-pille Aug 2009 - ingen mens
Spontan gravid januar 2010 - MA marts 2010
Første mens Juni 2010 - KISS KOST
3 x IUI - Negative
1. IVF 1. april 2011 30 Æg (overstimuleret) 1 æg op = Biokemisk, HCG=36
2. IVF august 2011, 11 æg, 1 æg op, BP 12.09.11 = POSITIV hcg 329.
TS d. 3. oktober - lille fint hjerteblink Grin
Termin 18. Maj 2012

Alt modgang gør mig stærkere...

nyo
Hej Emma!

Angående D-vitamin: Jeg har heller ikke haft problemer med at få det testet.

Angående Metformin: Jeg har også et fint BMI. Desuden normalt blodsukker og hverken for lavt SHBG eller for højt C-Peptid. Derfor var min praktiserende læge heller ikke vild med at udskrive Metformin til mig, fordi hun udelukkende opfattede det som blodsukkerregulerende.

Det ville Svend Lindenberg til gengæld gerne. Han mente, at de fine blodprøver skyldtes, at jeg længe havde overholdt KISS-kosten til fulde og dermed naturligt havde hæmmet insulinproduktionen. Jeg fik alligevel Metformin for at regulere insulinet endnu mere.

Held og lykke med din behandlingSmile

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Metformin?? Er blevet gravid 4 21-10-2014 20:30
Kan det passe at Metformin øger chancen for at få drenge børn? Metformin eller anden medicin 5 21-10-2014 12:42
Svær start med Metformin... Metformin eller anden medicin 1 21-10-2014 12:38
Skal man have Metformin Metformin eller anden medicin 2 25-09-2014 20:33
Metformin uden graviditetsønske? Metformin eller anden medicin 7 05-06-2014 13:39
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke