21. Februar 2020 01:51:32
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 29151856
5871 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Hvordan KAN man leve et normalt liv med PCO?
DarkLioness
Lægerne siger 'det er slet ikke slemt' bla bla bla, men det lyder jo til, at man slet ikke kan leve et normalt liv med den sygdom.
Det er ikke særlig fedt at komme til lad os sige klassekomsammen, hvis man ikke må spise hvad de serverer, og det virker totalt forrøgt hvis de skulle servere andet mad kun pga. mig. Så kan jeg sidde og kigge på at de spiser slik og kage og almindelig 'sund' mad, mens jeg kan spise hvad? intet...
Hvordan skal jeg sige til min mor, at det hun serverer ikke er det rigtige? Hun bliver såret og sur...
Hvad hvis man skal på ferie med klassen? Org, aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre.... Sad
Man kan heller ikke sove hos veninder mere, for så skal deres forældre lave 'underligt' mad før jeg må spise det -.-'
Halvdelen af det mad der er tilladt, kan jeg heller ikke lide... Kommer til at sulte Huh

Lige nu ser det hele så sort ud :/
DØØØØØ PCOS :/
Navn: Emma
Køn: Pige
Alder: 15 år
3 maj 2011 fik jeg af vide af min gynækolog, at hun er 90 % sikker på, at jeg har PCO(S) - Fik ikke fat i hvilken, men det vil jeg jo få af vide når blodprøven er på plads..
Begyndte d. 19 juli 2011 på at tabe mig.
Mit bmi er på 25,9 og vægten på 66. Jeg vil gerne tabe mig mellem 7 og 12 kg., og så krydser jeg fingre for at min cyklus går i orden igen.

LilleRikke
Du kan sammenligne det lidt med at få sukkersyge - så ville din mor også skulle ændre i det, hun serverer for dig. Din mor burde da bestemt kunne forstå, at du desværre har en sygdom, som gør, at du er nødt til at spise anderledes. Det handler jo ikke om, at hun ikke serverer det rigtige mad - hvad nu hvis du havde allergi fx?
Med lad være med at være fanatisk. Spis som du vil til fester og så videre, og så spis efter reglerne i hverdagen - sådan er der mange af os, der gør. Så længe du ikke overdriver på "synde"-dagene, skal det nok gå :-)

DarkLioness
Tak for svaret ^^, Må til at snakke med hende om det.. Smile
3 maj 2011 fik jeg af vide af min gynækolog, at hun er 90 % sikker på, at jeg har PCO(S) - Fik ikke fat i hvilken, men det vil jeg jo få af vide når blodprøven er på plads..
Mit bmi er på 25,9 og vægten på 66. Jeg vil gerne tabe mig mellem 7 og 12 kg., og så krydser jeg fingre for at min cyklus går i orden igen.

Hovgaard
Synes jeg lever et meget almindeligt liv :-) Men ja, man skal tage en beslutning om, hvordan man vil leve med PCO og kosten.
I hverdagen er det bare naturligt at spise PCO-venligt - jeg har simpelthen ikke andet i huset. Min familie er gode til at lave noget jeg må spise, når jeg kommer på besøg f.eks lasange med fuldkornspasta, osv. Jeg har ingen forventninger om, at veninder også skal stå og lave særligt mad til mig - og derfor spiser jeg, hvad de serverer.. Men jeg tænker stadig over at begrænse kulhydrat delen og spise lidt ekstra protein.. Der er bare ting som f.eks ris og kartofler som min mave slet ikke kan klare - og derfor undgår jeg helt dem.
Tror bestemt ikke din mor bliver sur eller skuffet.. Du kan jo ikke gøre for, at du skal have lidt andet mad.. Forældre plejer at bakke op om sådan noget, når de ved det er for deres barns bedste.
Jeg plejer altid at servere PCO-venlig kost hos mig - og har kun fået positive kommentar og ingen har undret sig over menuen.

chrissie
Jeg synes nu heller ikke det er så svært, nu til dags serveres der jo næsten altid kød og salat og så noget kartoffe af en art, så tager man bare af kødet og salaten. Hvis jeg spiser hos andre eller er til komsamner så tager jeg et lille stykke af desserten..
Mht din mor så kan du da opfordre hende til at søge lidt på denne side, og på pcoliv.dk for at få ideer til mad til dig, det har min mor gjort. Ellers bager jeg nogen gange de æblemuffins der er på pcoliv og så fryser jeg dem og når vi skal ud og spise tager jeg to op af frysren, de smager godt og har den søde smag man godt kan savne når andre sidder og fråser dessert Smile Prøv at ta den som en udfrodring, ellers blir det bare en sur hverdag...
Normalvægtig PCO Pige
Sidste mens juni 2010
Start på KISS kuren den 21 januar
Konstateret PCO d. 15 marts 11
Start på metformin 21 marts 2011
Første mens den 28 april 11!!
Tilknyttet Aagaard maj 2011

DarkLioness
Tusind tak for alle de gode svar... Tjaaa, var også lidt følelsespåvirket da jeg skrev det, synes det er noget af en omvæltning. Faktisk har jeg spist meget sundt de sidste par dage, og jeg har intet imod, at undvære sukker, dog kan kartoflerne godt lokke mig lidt, dem kan jeg nemlig godt lide XD
Tror det er svært for hende den gamle at finde ud af det lige nu, hun har faktisk også pco, men tænker aldrig på at spise efter det, da hun ikke skal have flere børn Pfft

Vil sætte mig ned og snakke med hende efter ferien, så vi kan komme i gang, så kan hun måske også få det bedre... Grin

Ud over det, har jeg fået nogle smerter i underlivet, som jeg normalt kun får dagen op til mens, og på den første dag, så de sidste 4-5 dage har jeg været doped på smertestillende, dog uden nogen tegn på mens ud over det... Desværre... vil have den prøve NUUU !... xD Bør jeg gå til lægen med det førstnævnte?

Ved I, om det kan lade sig gøre at få taget blodprøve i århus, og så få sendt den til fyn? Uden egenbeetaling?

den gode nyhed er, at på kun 1 uge har jeg tabt 2 kilo ved at spise så pcovenligt som muligt, og tælle lidt kcal (bare ca.) Grin Og min far har sagt ja til at købe den der ISIS is (hæhæh) nogen der ved om den er god? Pfft

Anyways, tak for svarene piger, rigtig sødt af jer
- Kærlig hilsen
Emma der er blevet glad igen Grin

jahn
Hej med dig

Ved godt, at det lige nu kan virke uoverskueligt, men set i bakspejlet ville jeg ønske, at min PCO var blevet opdaget, da jeg var ung. Så kunne mange af mine gener måske have været undgået. Men selvfølgelig er det ikke nemt at være ung og være "anderledes". Men hvis du havde fået sukkersyge, var der jo også ting, du skulle undgå.

Tænk på at holde dig fra sukker og hurtige kulhydrater (brød, ris, pasta, kartofler) og rodfugter. Måske var det en idé at finde en diætist med speciale i PCO og så få din mor til at tage med dig, så I begge får den viden, der er ndøvendig?

Ønsker alt det bedste for dig
kh
jahn
Mor til en dreng fra 2005, som blev undfanget helt naturligt. Konstateret PCO i 2008, har siden tabt 20 kilo.
Fødte en dejlig pige d. 25/10-11 efter 3. ivf-forsøg

DarkLioness
Uh ja, bare jeg havde penge til det. Det går faktisk meget godt, har fået taget blodprøve og hele svineriet, og tror min cyklus snart måske kommer nogenlunde normalt tilbage Grin Har tabt mig 5 kg ved at spise sund, røre mig mere, og spise så pcovenligt som muligt, det er faktisk ikke så svært igen. Min sukkertrang er ikke så slem som den har været, og de fornævnte smerter havde jeg i næsten en uge, inden de endte ud i mens, og smerter 2 dage mere, rigtig fedt forbrug af ipren dér.... -.-
Tak alle sammen <3
- Emma

DarkLioness
Jeg har ikke PCO !! Har min gynækolog lige meddelt. Underligt, da hun ellers næsten var sikker Pfft Har stadig mange cyster, og min mens er uregelmæssig, men mit testosteronniveau er normalt Grin

Tak for al jeres hjælp, jeg vil fortsætte med en god livsstil, så jeg ikke ender med at få pcoen alligevel... Smile God vind til jer alle, kigger måske ind igen en dag Grin

mange kærlige hilsner
Emma

Tykke darkling
Jeg forstår ikke helt at du har fået at vide at du ikke har PCO(S).

Fra pcoinfo.dk:
"Diagnose
Sammenhængen mellem polycystiske æggestokke og hormonforstyrrelser blev oprindelig beskrevet i 1935, men først i 2003 blev man enige om nogle fælles gældende kriterier for definitionen af PCOS:

1.
Uregelmæssige menstruationer/ ingen ægløsning.

2.
Forhøjet mandligt kønshormon (testosteron) og/eller øget mandlig hårvækst (hirsutisme).

3.
Polycystiske æggestokke ved ultralydsskanning.

Kun to ud af disse tre kriterier skal være opfyldt, for at man kan siges at have PCOS. Således kan symptomerne på PCOS variere meget fra en person til en anden. Andre hormonsygdomme skal være udelukket, før man kan få diagnosen PCOS."

Hvis man kun har punkt 3, så har man PCO, men ikke PCOS, men man adskiller dem alligevel sjældent, synes jeg.

Jeg har det samme som dig, og blev anbefalet at spise efter KISS og dyrke motion, for at afhjælpe cysterne og den uregelmæssige menses. At jeg ikke havde forhøjede koncentrationer af androgener i blodet gør at jeg ikke skal medicineres, men hvis jeg en dag når jeg vil have børn, har svært ved det, kan det komme på tale med medicin.

marylou
Hej Emma
Ved ikke om jeg når at fange dig herinde... men vil bare lige give dig en heads up! Jeg har selv PCO - men ingen mandlige kønshormoner i mit blod! De polycystiske ovarier kan godt være der uden at det ses i blodet. Som udgangspunkt skal du altid lytte til din læge, men det gjorde jeg også i mange år og hver gang sagde hun at jeg ikke har PCO - hun vidste simpelthen ikke bedre. Der er mange læger der er underinformerede.
Bare vær bevidst om at eksperterne kan tage fejl og det er dig der er herre over din krop! Og husk det når du engang skal have børn! Begynd i god tid- bare et godt råd!
Mary lou
8/8 2011 - metformin og fertilitetsklinik i Aarhus
30/8 2011 - scaning viser en funktionel cyste, så må vente med hormonbehandling til den er skrumpet - æv.
1/9 KISS kost
14/9 naturlig cyklus genvundet
16/9 pergotimeFingerscrossed Håber jeg tager imod!!

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
KISS kost-Hvordan? Kost og motion 3 22-02-2014 20:48
Hvordan bevarer man håbet? Prøver at blive gravid 2 19-02-2014 13:31
Metformin hvordan? Metformin eller anden medicin 2 21-10-2013 20:40
Hvordan startede I i behandling for PCO? Metformin eller anden medicin 4 17-01-2013 21:30
hvordan har i fået en henvisning til laserbehandlinger Hårvækst og hårtab 3 18-08-2012 23:33
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke