17. November 2017 20:29:28
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 24419448
5898 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
ParadIS
lise
Hejsa.

Jeg vil høre om der er nogen af Jer der ved, hvordan Fructose påvirker blodsukkeret? ParadIS (som er en isbod med butikker i Kbh, Århus og måske andre steder) har nemlig en sukkerfri is sødet med Fructose. De arbejder på at lave en is helt uden sødemiddel, men den er endnu ikke i butikkerne...

Mvh,
Lise

Kirsten84
Jeg Lise
var faktisk nede i en nyåbnet pariadIS forretning her i Aalborg igår og efterlyste sukkerfri is. Her er de ikke nået så langt endnu, men hvis du kan få fingre i is med fruktose er det helt fint! Fruktose har et lavt GI (http://ziag4.mmb.... og søg på fructose), fordi det først skal gennem leveren inden det kan komme ud i blodbanen - men i øvrigt smager ligesom sukker (faktisk er det lidt sødere, så man skal bruge mindre af det). Det er almindeligt at bruge fruktose i mad til diabetikere i Tyskland, hvor jeg køber fruktose - man kan nu også få det i DK, men det er dyrere.
En is helt uden sødemiddel kan jeg svært forestille mig - der må være en eller anden form for sødme i, hvad enten det er kemiske eller mere naturlige udgaver af sukkererstatningsstoffer?
Velbekomme :-)

Kh Kirsten

lise
Hej Kirsten,

Endnu engang tak for svar (du har tidligere afklaret min soya-tvivl).

Hvor er det opløftende at se frem til en sommer med Paradis-is! Mht. Aalborg og at de endnu ikke har "diabetiker-isen", så kan det være, at de kan lave den hvis den forudbestilles (http://www.paradis-is.dk/index.php?indhold=side&id=19)...

God søndag.

Kh,
Lise

hult
Jeg er ikke helt enig i teorien om Fruktose (frugtsukker) - det får blodsukkeret til at stige og bør også begrænses til diabetikere, beskrevet såvel på www.diabetes.dk og i seneste nummer af Diabetes bladet.

Citat: De sukkerlignende sødestoffer, omdannes til energi i kroppen og får blodsukkeret til at stige. Sukkerlignende sødestoffer er fx sorbitol E420 og fruktose (frugtsukker), maltitol E965, maltitolsirup E965, isomalt E953 og xylitol E967.

Kilde: http://diabetes.d...

På denne side står også beskrevet sødestoffer der ikke påvirker blodsukkeret og derfor anbefales.
I hope you never fear those mountains in the distance
Never settle for the path of least resistance
Living might mean taking chances - But they're worth taking
And when you get the choice to sit it out or dance
I hope you dance

www.hultshome.dk

http://www.hultshome.dk
Kirsten84
Kære Hult
Ja, du har ret, frugtsukker påvirker ligesom xylitol (Birkesød) blodsukkeret - men i mindre grad end alm. sukker, da det har en lavere GI. De sødemidler, som Diabetesforeningen nævner som velegnede er udelukkende kunstigt fremstillede sødemidler (Cyklamat, sakkarin, aspartam osv.) - som nogle gerne vil undgå fordi de muligvis kan have skadelige virkninger (det er der uenighed om). Derfor er det bedste alternativ, hvis man vil have et naturligt stof, xylitol / Birkesød, frugtsukker eller fx tørrede abrikoser til at søde med - men du har fuldstændig ret, hvis man helt vil undgå blodsukkerpåvirkning, så må man ty til de kunstige sødemidler.
Jeg bruger selv lidt af hvert - har både frugtsukker og sakkarin i køkkenskabet.

Kh Kirsten

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
ParadIS ?? Kan jeg godt spise...? 4 13-05-2010 15:15
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.