24. August 2019 13:01:27
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28527676
5961 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Første gang!
Happygirl
Hej piger.

Jeg vil lige spørge jer om noget. Jeg skal til en skanning i november hos en gynækolog, for at finde ud af om jeg har PCO.
Er der nogen som har prøvet det der kan fortælle mig hvordan det foregår, og om der er noget jeg skal være forberedt på??

Mvh. Happygirl
There is hope! Smile

ma88
Hej!

Altså måske vil hun starte med bare at scanne dig med en udvendig scanner med gelé på maven (som når man er gravid). Det hun vil kigge efter er, om du har rækker af cyster (vandblærer) på æggestokkene. Det er et tegn på at man har pco (de er normalt ikke farlige). Det er meget muligt, at hun ikke kan se det ordentligt og derfor er nødt til at scanne dig indvendig. Det kan godt være en anelse ubehageligt, da den ikke er mikro lille - lidt større en de "redskaber" man plejer at få op ved en almindelig gynækologisk undersøgelse. Men jeg har aldrig synes det gjorde ondt- bare ikk så behageligt, så du skal ikk være nervøs. Og du får jo resultatet med det samme..
Held og lykke!

majamj88
Hej Happygirl Smile
Ork det har jeg efterhånden prøvet et par gange..
Det foregår som ved en almindeligt gyn undersøgelse, altså at du skal op og ligge med benene i vejret. Der bliver så indført en scanner ind i selve livmoderen. Det skal lige siges, at scanneren ser meget stor og lang ud, men det skal du ikke lade dig skræmme af, da det kun er den øverste del som skal ind. Så kører gynækologen den lidt rundt derinde for at kunne se dine æggestokke.
Det lyder måske ubehageligt - og det er da heller ikke super sjov - men jeg vil sige at jeg personligt ikke synes det er så slemt. Jeg synes i hvert fald ikke det gør ondt.
Det er sikkert forskelligt alt efter hvem du spørger, om de synes det var meget ubehageligt. Men kan ikke sige andet end: Tag det forholdsvis roligt og slap af så godt du kan mens du er derinde, så bliver det hele lidt nemmere (ved godt det er nemmere sagt end gjort).
Men jeg håber du får en forholdsvis positiv oplevelse, hvis man kan kalde det det.. hmm. Held og lykke herfra i hvert fald.
Mange kram herfra Hug
Normalvægtig ung kvinde, PCOS konstateret november 2010.
Har siden teenage årene døjet med akne, træthed, uregelmæssig mens og hårtab.
Opstart hos Ågaard 14. november 2011.
Blodprøver 17. november 2011: Alt er normalt!? Lav androgental pga. p-piller = misvisende svar.
Scanning 13. december 2011: Æg på 20 mm.
Håber så inderligt på 2 streger i løbet af året 2012!

Nete
Jeg ved ikke helt, hvad du mener, men du bliver scannet indvendigt, og for nogen personer, kan det ses på æggestokkene, hvor æggene ligger som i en ring langs kanten (hmmm lidt svært at forklare, måske andre kan bedre Smile) Scanning skal gerne følges op af blodprøver, der også kan vise rigtig meget. Det blev det i hvert fald i mit tilfælde.

Happygirl
Tak for svarene.
Nete: det jeg mener er at det er første gang jeg skal til gynækolog, og derfor ville jeg høre hvordan det foregår?

Er der forskel på om det er en skanning udefra eller indefra?

Knus
There is hope! Smile

regitze
Jeg synes faktisk ikke scanningerne er særligt ubehagelige. Det er mest de første gange,, hvor det er lidt grænseoverskridende, men jeg har vænnet mig til det nu - det vigtigste er at man er tryg ved personen der gør det, så går det fint.
Diagnosticeret i april 2011, men har nok godt vidst hvad der var fat de sidste 5-6 år. Nye blodprøver august 2011 som viste at alle tal var normaleYes
1.IUI sep 2011: neg
Dannede store vandcyster efter inseminering. Har holdt en måneds pause, provera for at fremkalde blødning.
2. IUI nov 2011: neg
3. IUI dec 2011: neg
4. IUI jan 2012: neg.
Deltager i PCOS forsøg i Holbæk.
1. ICSI:14 æg ud, 7 de kunne stikke i, 2 gode - 1 op 14/3. Blodprøve 28/3 - POSITIV!!!
Venter perfekt lille dreng med forventet ankomst 29.11.2012

Nete
Regitze: Jeg har det på samme måde. Det er nærmest blevet hverdag....egentlig lidt uhyggeligt. Frown

Nete
Happygirl: Åhhh på den måde. Ja, det er altid grænseoverskridende den første gang. Jeg vil aldrig komme til at nyde det, men jeg har vænnet mig til det, og det er jo overstået i løbet af 2-3 min. Jeg håber, at det går godt med dig. Rose

Happygirl
Tak Smile
There is hope! Smile

hult
Mange steder er det muligt at tage sin mor eller en veninde med, hvis man skulle ønske det så man ikke føler sig helt alene - og der er en sygeplejerske til stede ved de fleste undersøgelser og det er rart med en at holde i hånd hvis man er lidt utryg ved situationen.

Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har fået det foretaget pga. et tosset underliv, men man bryder sig aldrig om det, det er jo et meget privat område vi kun deler med få, men tænk på at lægen ikke ser det på anden måde en lægeligt.

En sygeplejerske sagde en gang til mig at jeg skulle bare slappe så meget af at jeg kunne forestille mig at der var aftryk af mine blader i briksen bagefter og det hjælper virkeligt at slappe så meget af som muligt.

http://www.hultshome.dk
Happygirl
Okay tak for svarene piger. Smile
Der er omkring 2 uger til undersøgelsen, og jeg glæder mig lidt til at det bliver gjort. Også for at få en afklaring om hvordan situationen ser ud.

Hav en dejlig dag.
Knus herfra
There is hope! Smile

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Gang i vægttabet - Boost din forbrænding! Ny artikel Artikler, medier og undersøgelser 1 07-06-2013 10:04
øv 4 gange var så heller ikke lykkens gang, nogen succeshistorier ? Prøver at blive gravid 3 09-04-2013 17:33
Første menstruation - tegn på PCOS-dvale? PCO Brevkasse 2 18-01-2013 11:21
7. gang var heller ikke lykkens gang Prøver at blive gravid 5 30-10-2012 19:36
10. forsøg var lykkens gang for os! Er blevet gravid 13 09-07-2012 13:25
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1