22. Marts 2019 01:07:57
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 27906506
6027 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Metformin, bivirkninger og søvn
Eli
Hej.

Jeg startede på Metformin tirsdag i sidste uge, dvs. er 1½ uge i behandling. Det har givet mig et vægttab på 3,1 kg (fra 67,5-64,7 kg). For 3 dage siden forøgede jeg dosis til 2 piller om dagen à 500 mg.

Vægttabet skyldes i bund og grund også min kost: jeg spiser virkelig lidt i løbet af dagen pga. kvalme og ellers mægthedsfornemmelse.

Udover det har metforminen forstyrret min søvn. Jeg tager første pille ca. kl. 11 og anden pille kl. 20. Om natten bliver jeg svimmel, har rigtig meget kvalme så jeg vågner af det og tror jeg skal kaste op :/
Denne tilstand varer indtil om morgenen, når jeg spiser 1 stk rugbrød i forbindelse med den første metformin pille, og derefter aftager den.

Er der nogle, der har erfaringer med det eller har et råd til, hvad jeg kan gøre?

Knus

Dorthe
Hejsa.

Du skal tage pillerne lige før at du spiser morgenmad og andet.

Jeg har nogle gange taget dem uden at spise, og nøj hvor blev jeg altså dårlig.

Jeg tager 2 stks om morgenen og spiser lige efter, og igen 2 stks lige før aftensmad.
Der går ca 12 timer imellem de to måltider.

Husk ingen alkohol, mens du tager metformin. Det har jeg prøvet, det er ikke sjovt. Sad

Hug fra Dorthe.

Eli
Hej Dorthe.

Tak for dit svar.
Jeg har taget pillerne mens jeg har spist morgenmad/aftensmad - derfor forstår jeg ikke, hvorfor jeg har fået det så dårligt ?

Jeg har fået at vide, at man godt kan drikke alkohol, mens man er på metformin, men har prøvet det og synes, at det er ulideligt - ekstra kvalme og hurtigere fuld, selvom min gynækolog sagde, at det ikke skulle være et problem.

Knus

Bimse
HVAD???? Confused Må man ikke drikke alkohol når man spiser Metformin??? Jeg har ingen anvisninger fået overhovedet - bare en resept med posten og værsågod og gå i gang.... Så er da helt chokeret over at der er noget man ikke må.... Hvorfor dælen har jeg så ikke fået det af vide??? Confused Dumme læger!!!

Eli
Hej Bimse.
der er delte meninger om Metformin og alkohol. I produktbeskrivelsen står der at det ikke er en god idé. Min gynækolog har sagt, at det er okay, men har testet det på min krop og blev godt nok dårlig af det, så ville ikke råde dig til det ( hurtigt fuld, kvalme, hovedpine osv. og tømmermændsagtig tilstand)

isa
Grunden til at det anbefales at man ikke drikker alkohol på metformin, er fordi det i det hele taget ikke er godt at drikke alkohol når man er insulinresistent. Det kan godt lade sig gøre, det er ikke sådan at du nødvendigvis bliver syg, men kombinationen kan give dig meget, MEGET lavt blodukker hvilket giver en lidt ubehagelig effekt - ihvertfald på min krop. Det føles faktisk lidt som om jeg er på stoffer eller sådan noget.... Ikke fedt!

aarhuspco
Jeg startede på Metformin d. 10. spril og har også bare haft det SÅ dårligt.
Fra d. 10. april til d. 10. maj tog jeg kun 1 pille om dagen og fra d. 10. maj tog jeg 2 piller om dagen.
Kvalmen blev og bliver bare værre og værre synes jeg og har IKKE tabt mig Confused
Har ringet til min læge (Jørn Aagaard, Århus) og han insisterede på at se mig igen, for han synes ikke man skal gå og have det så dårligt, det er ikke meningen med behandlingen.
Så skal afsted på mandag igen, håber ikke jeg skal fortsætte på de dumme piller Angry

Ring og få en snak med lægen, hvis det ikke er til at holde ud.

/Ditte

Eli
Hej Ditte.
Ja du skal helt sikkert se en læge fordi det er ikke meningen at skulle gå rundt og tænke så meget på at man har det dårligt.
jeg ringede ind til pco klinikken i dag og fik at vide, at jeg fra nu af kun skulle tage én pille (om aftenen med det store måltid), vente en uge og så tage 2 metformin piller om aftenen. Det ville få min krop til at få det godt.

aarhuspco
Var ved lægen i dag, han sagde også jeg kun skulle tage 1 pille om dagen igen. Så må vi se hvad der sker. Heldigvis viste scanningen at jeg gerne snart skulle få mens - lidt vildt, har ikke fået mens af mig selv, siden jeg var 13 år. Smile

Eli
Hej Ditte.
Det var da dejligt for dig!
jeg har været på Metformin i 2 uger nu, har heller ikke haft menstruation selv i 2 år - og er jo kun 18. Så det kunne være utroligt, hvis jeg fik gang i den også.

Hvor længe har du været på metformin? Og har du haft en vægttab af dem?

aarhuspco
Har været på Orabet (metformin) siden d. 10. april og tror jeg har tabt 2 kg. el.lign. så ikke noget at råbe hurra for. Cykler 8 km. om dagen og løber 5 km 3 gange i ugen, så det er ikke fordi jeg ikke laver noget. De virker åbenbart bare ikke på mig på den måde Confused

Skal fortsætte med at tage 1 pille om dagen i en måned mere, så skal jeg til lægen igen. Hvor lang tid skal du tage dem og hvor mange?

Fedt du er gået i gang med behandlingen så tidligt.
Min kæreste og jeg vil gerne til at blive gravide, så gad godt jeg vidste jeg havde pco, da jeg var 18, så jeg ikke skulle bruge tiden på behandling nu Sad

Eli
Men 2 kg af er bedre end 2 kg på Cool Tænk på det sådan..
Nu dyrker du også motion ovenikøbet, som er rigtig godt - måske er vægten ikke til at rykke så meget på lige for tiden, men det hjælper helt sikkert på insulinen, hvilket kun er positivt.

Da jeg startede, fik jeg at vide, at jeg skulle tage 1 pille i én uge, og forøge dosis til 2 piller. Men fik det som sagt umenneskeligt dårligt efter 2 piller. Holdt ud i 4 dage med konstant svimmelhed og kvalme, hvorefter jeg besluttede mig for at trappe ned (sammen med lægen). Også fordi jeg har min studentereksamen lige nu, hvor det er vigtigt at jeg ikke bruger energi på at føle mig dårligt tilpas.

Jeg skal starte på 2 piller her efter i morgen igen gør jeg det - efter min eksamen og så er der 2 uger til den næste, så skulle jeg gå hen og blive dårlig, er der tid til det.

Tog du dem sammen, de 2 piller eller morgen og aften?

aarhuspco
Jeg tog en morgen og en aften, nu tager jeg bare en om aftenen sammen med aftensmaden.
Er du også helt vildt træt? Jeg kan bare sove konstant og det plejer jeg ellers ikke. Kan næsten ikke få mine øjne op om morgenen, så mærkeligt Confused

begga32
Hej

Jeg har lige fået konstateret at jeg har PCOS og er i dag startet med at tage Metformin og skal tage 2 piller om dagen i 14 dage og derefter skal jeg tage 3 piller om dagen. Efter hvad i skriver. lyder det meget!!! Har også fået pergotime som jeg skal tage på 5 mens dag og så i fem dage. Min gynækolog sagde i dag, at hun ud fra skanningen kunne se at jeg snart ville få mens.......så nu er jeg rigtig spændt Smile Håber bare ikke, at jeg får alle de bivirkninger, som i skriver om her Sad

Stort tak til dette forum, det er dejligt at kunne gå ind og læse om andre med PCOS, fordi jeg synes at det er træls hele tiden at skulle forklare hvad PCOS er og når man så er færdig med at forklare, så har nogle aligevel svært ved at forstå hvad det er man fejler og spørger en gang til Frown
Men det spørgsmål der iriterer mig mest er når folk spørger om vi ikke snart skal have nogle børn, da vi jo er ved at blive gamle.....jeg er 32 år og min kæreste 37 år

Nå men så fik jeg lidt luft Smile

Hilsen
Begga

Lisa83
hejsa, jeg startede på metformin i fredags og har siden søndag haft det vildt ringe, svimmel, kvamle, træthed og øm i maven.Confused. det er dog blevet lidt bedre i dag synes jeg. Smileså håber ikk det kommer igen..
jeg har tabe 2,4 kg siden jeg startede så det er vildt synes jeg. Pfft
Taaak for et super forum..Thumbsup
hej

Eli
Hej Ditte.
Jeg er ret træt også ja, men tror det tager lidt tid for kroppen at omstille sig og arbejde lidt 'anderledes end den har været vant til. Svend Lindenberg sagde, at det ville give overskud i sidste ende så, håber på det kommer Pfft

Begga: Du skal ikke være bange for at tage metformin, se det som et middel, der hjælper dig og din krop. Jeg synes også, at det er skønt med et pco forum, så man kan dele lidt ud til folk af tanker. Det gør det hele lidt nemmere.

Lisa83: i starten får man de bivirkninger, men de går over efter noget tid. Det er dejligt du har tabt 2,4 kg Smile Jeg tabte selv 3,1 og blev helt vildt glad fordi vægten endelig rykkede sig i den rigtige ende.
Hvis man vil tabe yderligere, så er motion en rigtig god idé/vigtig ting for os.

hult
Bare lige en lille bemærkning:

Det er meget vigtigt at man virkelig er OBS på diverse bivirkninger, hvis man får andet end svage bivirkninger skal man kontakte sin læge, man skal ikke være vildt dårlig af Metforminen, så skal der startes langsommere op, nogen kan ikke tåle Metformin og får problemer med leveren blandt andet. Hellere bruge lidt længere tid på opstarten end at ende med at måtte stoppe behandlingen.

Ikke for at være lyseslukker men Metformin er ikke en slankepille, der skal laves om på kosten også og motioneres, ellers vare det ikke længe før et evt. vægttab går i stå og bedringen i kroppen forringes.

Hos nogle ophører virkningen af Metformin på et tidspunkt, jeg selv er en af dem og anden behandling skal startes op.

Så brug Metformin med omtanke så du kan have glæde af dem Smile
I hope you never fear those mountains in the distance
Never settle for the path of least resistance
Living might mean taking chances - But they're worth taking
And when you get the choice to sit it out or dance
I hope you dance

www.hultshome.dk

http://www.hultshome.dk
Bella
hejsa.

jeg har brugt metformin siden dec. 07. 2x dag. I starten havde jeg næsten alle bivirkning( det følte jeg ihvertfald selv). Jeg havde konstant kvalme og hovedpine. opkastning var der også.. det var ulideligt. Jeg tog pillerne i perioder og holdt pauser. Jeg har så alligevel tvunget pillerne ned fordi jeg læste at metformin øger graviditets chancerne mens man er på hormonbehandling.
Men så begyndte bivirkningerne at forvinde. Nu er jeg på øget dosis 4x 500mg dag og bivirkninger er lette og forbigående. Jeg tror man selv igennem en fase med pine, men derefter vender kroppen sig til metforminen.

Som nogen af jer også skriver skal man tage metformin før måltiderne, det hjælper også lidt.

hilsen

bellaSmile

Eli
Tak for svarene. Jeg har også været på metformin i næsten 1 måned nu og har ikke bivirkningerne mere - tager også 2 piller om aftenen nu i stedet for 1 morgen og aften.
Så det handler vel bare om vane Smile heldigvis.
God weekend til alle sammen ! nyd vejret Wink

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Metformin?? Er blevet gravid 4 21-10-2014 20:30
Kan det passe at Metformin øger chancen for at få drenge børn? Metformin eller anden medicin 5 21-10-2014 12:42
Svær start med Metformin... Metformin eller anden medicin 1 21-10-2014 12:38
Skal man have Metformin Metformin eller anden medicin 2 25-09-2014 20:33
Metformin uden graviditetsønske? Metformin eller anden medicin 7 05-06-2014 13:39
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke