16. September 2019 14:50:42
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28591025
5946 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Ny med PCO
peppi
Hej
Jeg fik konstateret PCO for ca. 1 år siden. Jeg fik ikke min mens efter jeg stoppede på p-piller. Jeg blev henvist til en gynækolog, hvor hun opdagede at jeg havde rigtig mange cyster, og det kombineret med at jeg ikke fik min mens, gjorde at hun mente jeg har PCO. Jeg vejer hvad jeg skal, men jeg træner også og forsøger at leve sundt, men hvis jeg først går i gang med slikket kan jeg ikke styre mig :-) Jeg kan spise ekstremt meget, men jeg holder mig i form ved at træne meget og være viljestræk de fleste af ugens dage :-) Jeg fik har i ca. 2 år haft min mens 4 gange ellers føler jeg ikke at jeg mærker noget til PCO.

Er det vigtigt at leve som en med PCO når jeg ikke som sådan ikke mærker at jeg har den?

MaMe
Hej Peppi.

Velkommen til.
Jeg er under den overbevisning, at selvom man er normalvægtig, viser de andre tegn (manglende eller få menstruationer + cyster), at din krop ikke er rask.
Jeg er også under den overbevisning, at man kan spise sig til en krop der er mere rask ved at spise KISS-kost. Det har jeg gjort.

Jeg mærkede heller ikke noget til min PCO før jeg begyndte at spise KISS-kost. Jeg var godt nok overvægtig dengang, men jeg anede ikke det delvist var pga. min PCO - jeg var bare glad for mad.

Men efter at have spist KISS-kost kan jeg tydeligt mærke en forskel på min krop, trætheden er mindre, cysterne er mindsket og jeg havde en normal cyklus. Jeg er gravid nu, så derfor er cyklus i datid :-)

Så jeg vil svare ja til at det er vigtigt, at spise PCO-venligt, men der er sikkert nogle stykker som kan sige noget andet.
Det er det fantastiske ved PCO-forum. Vi er alle forskellige med forskellige baggrundshistorier og erfaringer, så vi er ikke altid enige.

Held og lykke :-)

LB
Hej Peppi,
Velkommen Smile
Min historie ligner meget din. Jeg opdagede dog min Pco i forbindelse med graviditetsønske. Efter jeg har været i behandling 1 år med metformin og er startet på PCO kost, har jeg fundet ud af, at jeg egentlig ikke havde det særlig godt inden. Dette selvom jeg ikke følte mig syg. Inden jeg opdagede det, havde jeg altid bøvl med maven, uren hud, var meget træt og kunne slet ikke holde mig fra søde sager. Jeg var også plaget af hovedpine. Hvis du har lidt de sammen problemer, så kan du overveje at ændre din livsstil.
Min cyklus er nu nede på 35 dage, istedet for 8 mdr. Smile

Held og lykke

Kærlige hilsner fra mig
PCO, dec 2011
Metformin start feb. 2012
Gravid - Vindæg juli 2012 -MA Sad
Cyklus 35 dage HURRA - jan 2013
Gravid Jan 2013 - Vindæg Feb 2013

peppi
Tillykke til jer begge :-)

Jeg har overvejet at prøve KISS kosten, men hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg bange for at tage på af den Sad I mit hoved lyder den mere usund end det jeg spiser nu. Jeg spiser rigtig MANGE grønsager, frugt, kød, ost, yoghurt, æg, havregryn, lidt grovbrød. Det er så lidt mere usundt i weekender - det er her det tager overhånd :-( Jeg ville da synes at det ville være skønt hvis min sukkertrang kunne forsvinde og jeg kunne nøjes med at spise om en kvinde i stedet for at spise de samme mængder som min kæreste haha :-)

Jeg er ofte meget træt og jeg har de seneste år døjet med at jeg får væske i kroppen, men jeg ved ikke om det kan skyldes PCO?

Hvor lang tid levede i efter KISS kosten før i følte en effekt?

peppi
Jeg spørger måske dumt, men kan man godt få metformin hvis man ikke er overvægtig? Jeg troede det var for at tabe sig? Og hvad skal man sige til lægen? jeg er generelt ved at være træt at læger. jeg synes jeg får noget forskelligt at vide hele tiden, og de er meget uvidende, det er som om jeg selv skal komme med forslag til hvad alle ting kan skyldes samt løsninger.

LB
Jeg har faktisk tabt mig fra 56 til 53 kg efter jeg startede på kosten. Dette uden jeg forsøger at tabe mig. Metformin gives også til normalvægtige, da det gør at dine muskler bliver mere modtagelig overfor sukker, så du producerer mindre insulin og dermed færre mandlige kønshormoner. Det hele handler om, at du skal holde et stabilt blodsukker niveau. Det er i hvert fald min forståelse af vores lille udfordring Wink
PCO, dec 2011
Metformin start feb. 2012
Gravid - Vindæg juli 2012 -MA Sad
Cyklus 35 dage HURRA - jan 2013
Gravid Jan 2013 - Vindæg Feb 2013

kdue
Jeg var også normalvægtig da jeg begyndte KISS-kosten, men har alligevel tabt mig næsten 10 kilo. Jeg havde ikke planer om at tabe mig og havde ikke sat mit motionsniveau op. Jeg har spist PCO venligt i 5 mdr og har netop fået min menstruation for første gang i 100 år.

Jeg tror ikke du skal være bange for at tage på af kosten. Selvom det også lyder rimelig sundt det du spiser nu, så handler det om at når man har PCO så skal man spise kost der stabilisere ens blodsukker.
Det betyder fx. at rodfrugter, majs og frugt(i store mængder) ikke er godt for dig.

Jeg vil råde dig til at prøve KISS-kosten. Udover at jeg har tabt mig så har jeg generelt fået det bedre. Jeg er ikke så træt mere, jeg sover bedre om natten og jeg har ikke så mange depressionstanker længere.

peppi
Jeg forstår ikke helt om kiss kosten er det samme som hvis man bare vælger at spise efter pco venlige opskrifter? :-)

Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176