03. April 2020 00:18:20
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 29300101
5850 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Ikke PCO mere???
Binamadsen
Hejsa
For ca 2 år siden stoppede jeg p-piller fordi jeg gerne ville blive gravid, det skete ikke og jeg fik ikke menstration, så jeg gik til læge, fik taget blodprøver osv. Blodprøverne viste bla. forhøjet testastoron. Jeg lider også af akne. Så på baggrund af mistanke om PCO og barnløshed blev jeg henvist direkte til fertilitetklinik som yderligere også konstaterederede at jeg havde mange cyster på æggestokkene. Så jeg havde altså PCO (dog uden uønsket hårvækst og uden overvægt). Alt gik fint, jeg blev sat i behandling, blev gravid, fik tvillinger for et år siden og det er jo bare skønt.
Efter jeg stoppede med at amme startede jeg p-piller igen, dels for at komme akne til livs, dels fordi jeg stadig ingen mens fik og dels fordi jeg blev utilpas (træthed, kvalme, hovedpine, humørsvingninger). Jeg troede at det hele var pga af PCOen.
Efter 4 måneder på p-piller og PCO-venlig kost gik jeg til læge fordi jeg stadig var meget træt, havde kvalme, hovedpine og tilmed også led at meget nattesved. Jeg fik taget blodprøver som overraskende nok IKKE viste tegn på PCO mere.
ALLE tal var helt som de skulle være med undtagelse af SHBG som faktisk var for højt (burde være for lavt ved PCO).
Nu er jeg så helt rundt på gulvet og aner ikke hvordan jeg så skal forholde mig i forhold til PCO, kost mv. Bør jeg stadig spise PCO-venligt? Eller kan træthed mv skyldes at min krop rent faktisk mangler de kulhydrater? Hvor meget kan p-pillerne "helbrede" (ved jo godt at det vil komme igen hvis jeg stopper p-piller)?
Den læge der passede telefon kunne ikke sige så meget andet end at de jo altid anbefalede så få kulhydrater som muligt. Men jeg vil nu mene at der er forskel på PCO-anbefalingerne (33% protein, 33% kulhydrat, 33% fedt) og de almindelige anbefalinger for sund kost (18% protein , 54% kulhydrat , 28% fedt).
Undskyld hvis det blev lidt rodet. Håber at I kan hjælpe mig lidt.
Hilsen Bina

Hovgaard
De "kloge hoveder" siger, at ens PCO ikke kan forsvinde, men den kan gå i dvale.. Og derved komme den retur, hvis man spiser forkert, tager på, osv.
Hvis dine prøver ikke viser tegn på PCO, hvilket kunne have forklaret dine problemer (kvalme, træthed, hovedpine, osv.).. så ville jeg gå til lægen igen - og få en udredning ift. hvad der så kan være. Tvivler på flere kulhydrater skulle være løsningen. Ift p-pillerne forstår jeg vist ikke helt dit spørgsmål?
I forhold til kosten skal du "lytte" til din krop. Jeg har selv aldrig mærket effekt på KISS kosten efter 1 år, hvor jeg levede 100% efter den.. Men jeg er stadig sikker på min krop ikke har godt af de "dårlige kulhydrater" - og lever derfor stadig efter reglerne, da de simpelthen er indgroet i mine madvaner.. Men gå så gerne på cafe og nyder en sandwich uden at føle jeg "synder". Så tror det handler om at finde ud af, hvad som passer til en?

Anjamor
Tror bestemt ikke det er mangel på kulhydrat der gør dig træt. Dog uden at vide det. Træthed kan i min verden godt hænge sammen med tvillinger Wink Men udover det så har jeg har jeg hørt at i hvert fald testosteronet retter sig når man er er på p-piller. Om det på virker på de andre tal også ved jeg ikke. Men ja til lægen igen, det kan også være jernmangel? det er det utrolig mange kvinder i den fødedygtige alder der har uden at vide det. Og så er der nogen kvinder der bliver "nulstillet" hormonelt når de bliver gravids, men så skal der stadig KISS-kostes for at holde PCO i ave.

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Gravid? Fortvivlet, spændt -ved ikke Prøver at blive gravid 21 10-10-2014 18:59
Kan ikke tåle sødestoffer PCO Brevkasse 3 04-03-2014 08:39
PCO også for dem som ikke ønsker børn Støttegrupper/mød andre PCO'er 3 06-12-2013 18:02
Har du lyst til at hjælpe med at sætte mere fokus på PCOS og PCO? Artikler, medier og undersøgelser 2 27-11-2013 21:37
Har en dreng på 3 men har nu PCOS mon jeg kan få en mere? Prøver at blive gravid 2 26-09-2013 21:38
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke