22. September 2019 18:01:52
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28607384
5942 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Ømme ben, metformin og kostændring?
Karstroem
Hej.
Jeg hedder Christina og bliver 20 år til april. Jeg har i det sidste halvandet år, kæmpet meget med lavt stofskifte og kom endelig i behandling for det sommeren 2013. Mine stofskifte værdier ligger i den høje del af normalkurven og har gjort det siden november 2013. Men alligevel føler jeg mig ikke frisk, som før jeg blev syg.

Under mit sygdomsforløb har jeg kæmpet mig af sted på arbejde, 4 timer om dagen. Jeg har fast arbejde på 20 timer om ugen og ud over det er jeg vikar for at supplere timerne op. Men dette har der slet ikke været energi eller overskud til det seneste halvandet år. Jeg har døjet med kraftig vægtøgning indenfor det sidste år, voldsom træthed, koncentrations besvær, væske ophobninger i ben, fødder, halsen og ansigtet. Sidst og ikke mindst, har jeg frygtelig ondt i mine ben og de syrer til, bare efter få meters gang. Det skal så også lige siges, at jeg er klar over, at når man stort set er sengeliggende hele døgnet, så svinder musklerne ind. Men jeg er jo aktiv i hvert fald de 5 timer om dagen, hvor jeg er på arbejde.

Nå for at vende tilbage til mit stofskifte. Efter det var kommet i normal området, mente min endokrinolog, at han ikke kunne gøre mere. Han mente der muligvis gemte sig en sygdom mere, siden jeg stadig havde mine bivirkninger. Han første bud var, at det var at det var en bindevævssygdom. Her rendte jeg til utallige undersøgelser, men heldigvis var det ikke en bindevævssygdom. Desværre stod vi så igen og ikke anede hvad jeg fejler?

Jeg har altid fået at vide, at jeg bare er doven og jeg bare skal tage mig sammen, dette har selv mine forældre og nærmeste sagt til mig. Dette er simpelthen dybt frustrerende at få at vide, hver og hver anden dag. Når man kæmper for at holde sammen på en selv og få en dagligdag til at hænge sammen. Jeg håber ikke, at nogle af jer kan nikke genkendende til dette, da det ikke på nogle måder er i orden overfor et menneske. Når det så er sagt, har jeg også fået utallige undskyldninger siden jeg fik konstateret for lavt stofskifte og jeg fik en bog, hvor der står meget detaljeret om hvordan man har det, når man lever med lavt stofskifte. Denne har min familie haft meget glæde af.

På reumatologisk afdeling prøver de, at sende mig videre vil gynækologisk afdeling for at tjekke mig for PCO, da de kan se på nogle af mine utallige blodprøver at det kunne tyde på det og manglende menstruation. Den manglende menstruation, havde jeg altid troet, skyldes mit lave stofskifte, da det også er en bivirkning der.
I starten af januar 2014 kommer jeg endelig til undersøgelse på sygehuset og får konstateret PCO. Nu skulle jeg have taget nogle blodprøver, for om jeg skulle have metformin. Den anden dag, her i slutning af februar, var jeg på sygehuset igen og bliver sat i behandling med metformin og startet op med nuvaring(p-ring) igen, da jeg ikke ville have p-piller. Jeg fik også at vide, at jeg skulle leve efter Palæo. Desværre mener min gynækolog ikke, at det er PCO som påvirker mine ben på denne måde..

Jeg har efterfølgende haft fat i endokrinologisk afdeling som styrer mit stofskifte, han har ikke et bud på hvad det så kan være. Hvilket jeg synes, er helt forkert! Så må han sende mig videre til andre, som måske kan vide noget. Men han er hverken til at hakke eller stikke i. Derfor håber jeg, at i måske kan hjælpe.

- Er der nogen som kender til, at man ikke kan gå flere meter før dine ben syrer til og knækker sammen under dig?

- Andre som har kvalme og lignende af metformin? Og forsvinder den med tiden?

- Er palæo den rigtige livsstil eller er KISS bedre?

Et liv med PCO er meget nyt for mig, så jeg håber at jeg kan finde svar eller få hjælp til at få svar på mine spørgsmål herinde. Og muligvis møde andre, på min egen alder eller bare generelt kvinder med de samme problemer.
Hej.

Jeg er en kvinde på 19 år, som fik konstateret PCO i starten af januar 2014 og er her i slutningen af februar startet i behandling med metformin.

Jeg kender ikke særlig meget til sygdommen, men håber at dette forum kan hjælpe mig til at blive klogere. :-)

Christina

Hovgaard
Jeg kender desværre ikke til den følelse i benene (Jo, mine muskler er MEGET ømme efter f.eks styrketræning.. Men tænker det ik er det) - og har aldrig hørt om det i forbindelse med PCO.
Du skal tage kontakt til din egen læge.. Så hun/han kan sende dig videre til noget undersøgelse ift de smerter.. Det er jo ikke naturligt - og hvis lægerne afviser det er pga PCO og stofskifte er der jo noget andet galt? Så tænker heller ikke det er lægens job ift stofskifte sygdommen, når han afviser det er pga det.. Så er det egen læge som skal henvise til anden ift udredning.

Hvad er grunden til du får metformin? Synes ikke helt jeg kan læse mig frem til det? Har desværre ikke selv erfaring med det.. og kan derfor ikke svare.

Jeg ville bestemt vælge at følge KISS-kosten, da jeg tænker den er lettere at leve efter ift fødevare. KISS eller LCHF er også de mest brugte ift PCO.

Karstroem
Tusind tak for svar.

Jeg har prøvet at være til egen læge, men de aner ikke hvad de skal stille op.. Nej, det er ikke smerter i forbindelse med træning, for så langt er jeg næsten ikke kommet endnu. Tilmeldte mig fitness igen for en uge siden, fordi egen læge sagde, at jeg var alt for doven og ville ikke høre hvad jeg sagde..

Angående metformin, så mener jeg det er for at gøre slimhinderne tyndere, lyder det rigtigt?

Tusind tak, jeg kigger på de forskellige ;-)
Hej.

Jeg er en kvinde på 19 år, som fik konstateret PCO i starten af januar 2014 og er her i slutningen af februar startet i behandling med metformin.

Jeg kender ikke særlig meget til sygdommen, men håber at dette forum kan hjælpe mig til at blive klogere. :-)

Christina

camilla_frederiksen
Metforminen er den mest brugte medicin mod PCO og når du kigger rundt herinde er det meget normalt at få kvalme og evt diarré i opstartsfasen (jeg får selv Victoza).
KISS og Palæo kan jo minde om hinanden, men der er ting man gerne må spise på Palæo som kan være uhensigstsmæssige når man har PCO fordi det påvirker blodsukkeret mere f.eks. honning... Jeg spiser efter KISS, men bruger også opskrifter fra Palæo hvor jeg så retter til så det ikke påvirker min PCO negativt..
Mht dine ben, har du været omkring en klinisk fysiologisk afdeling og fået tjekket nerver og blodbaner?

Johs
Jeg har haft symtomerne som du beskriver i dit indlæg.
Det har været sådan on/off hele mit liv.

Pludselig var mine symptomer meget generende, og jeg blev af min endokrinolog (som jeg var hos i forbindelse med binyrerinsuffciens) bedt om at kontakt min praktiserende læge, for at blive undersøgt af hjerteafdelingen.

Det viste sig at jeg havde lav blodtryk og meget høj puls, og derigennem fandt de så en sekundær årsag - nemlig jernmangel og B12 mangel. Da jeg fik depoterne fyldt op, gik det bedre. Men jeg har stadig tendens til vand i benene.
Venepumpeøvelser hjælper rigtig meget.
Den primære årsag er aldrig blevet fundet.

Dertil har jeg en diskusprolaps i min allernederste lændehvirvel og den kan give mig de frygteligste smerter i fødderne/benene.

Jeg vil derfor råde dig til:
Blive undersøgt hos en fysioterapeut vedr. nerver i klemme/blodbaner.
Få din arrogante læge til at sende dig til hjerteambulatoriet til undersøgelse.

Dertil hjalp det mig i en lang årrække at få Spirix, som er vanddrivende, og som bi-effekt har en anti-androgen effekt. Dertil holdt det antallet af cyster ned hos mig.
Redigeret af Johs d. 28-02-2014 14:39

Karstroem
Tusind tak for jeres svar, og undskyld mit sene svar.

Jeg har nu fået metformin i over en uge og jeg har det faktisk bedre. Mine ben er der kæmpe fremskridt med, men stadig ikke helt godt, men det regner jeg med forsvinder med tiden nu.

Jeg har den sidste uge også levet efter LCHF, da det var den både læge og diætist anbefalede mig. Kvalmen og dirré er bliver lidt bedre, faktisk har jeg slet ikke nogle af delene lige nu! :-D

Det lader til, at jeg endelig er på rette vej! Hold op, hvor er humøret bare i top for tiden, det er flere år siden, jeg har smilet så meget :-D
Hej.

Christina

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Metformin?? Er blevet gravid 4 21-10-2014 20:30
Kan det passe at Metformin øger chancen for at få drenge børn? Metformin eller anden medicin 5 21-10-2014 12:42
Svær start med Metformin... Metformin eller anden medicin 1 21-10-2014 12:38
Skal man have Metformin Metformin eller anden medicin 2 25-09-2014 20:33
Metformin uden graviditetsønske? Metformin eller anden medicin 7 05-06-2014 13:39
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke