22. September 2019 18:51:48
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28607489
5942 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Metformin uden graviditetsønske?
szusee
Hej, er der nogle derude der ikke ønsker sig gravid men får metformin alligevel? Og hvis ja hvorfor? Hvad kan man argumentere med hos sin læge? Smile

MRS79
Metformin er medicin der hjælper dig til at optage insulin bedre...

Som jeg har forstået det, har det som sådan ikke noget direkte at gøre med at blive gravid, men hjælper kroppen, så den kan fungerer mere "normalt". Jeg trænede i to år, 3 gange om ugen, uden at det havde nogen effekt på min vægt. Så fik jeg metformin, og tabte 10 kg i løbet af et år...

Jeg har i perioder hvor jeg har fået metformin ikke prøvet at blive gravid. Kan ikke helt se at de to ting skulle have en direkte sammenhæng.

Vil din læge ikke give dig metformin, fordi du ikke vil være gravid lige nu??

Hvis du ønsker at være gravid om et år eller to, kan du jo argumenterer med, at du gerne vil forberede din krop på det, og at det alt andet lige er sundt at tabe sig, inden en graviditet (hvis du altså er overvægtig)...

szusee
Det er lidt mere fordi jeg har læst om andre med det problem, og fandt en side som jeg tror er beregnet til læger, hvor der stod at metformin kun gives ved graviditetsønske. Jeg fik ikke noget at vide om metformin 3 uger siden da jeg blev diagnosticeret, men har jo læst siden at det hjælper mange. Derfor tænkte jeg jeg vil prøve at tage til min praktiserende læge og tale om det (håbende på at hun ved noget om pco)..og tale med hende om det.
Da jeg føler jeg kan bruge al dem hjælp jeg kan få, da jeg efterhånden er blevet svært overvægtig og p-pille vil hun ikke give mig på grund af min hovedpine+lidt for højt blodtryk

Hovgaard
Det ikke svar på dit spørgsmål.. Men synes du skal starte med at give PCO kosten en chance samt motion. Du har jo først lige fået besked om PCO. Mange oplever en positiv effekt efter ændring af kosten bl.a. sukkertrang forsvinder, vægttab, osv. Og oplever du ingen ændring efter en periode (man siger det kan tage 3-6 mdr. før man mærker det) - så ville jeg gå til lægen og spørge om hjælp ift. f.eks. medicin.
Der "ingen grund" til at tage medicin, hvis du ikke har behov for det.. Der bivirkninger ved alt medicin - og du kan læse flere historier om kvalme, osv ved opstart af metformin. Men jo, man kan godt få det uden at skulle være gravid.

Ditze
Jeg er på metformin nu, uden noget ønske om at blive gravid (lige nu).. Jeg havde også forberedt den store salgstale til lægen, for har en gang prøvet at få svaret "aaaah, tror du ikke bare du skal spise lidt sundere, så kommer det nok af sig selv". (har prøvet pco-kost, for mig gør det ikke nogen forskel)
Men det var ikke noget problem den her gang, sagde ærligt som det var, at jeg var ved at blive vanvittig over alle de ting pco'en medførte og at ligemeget hvad jeg prøvede af kost og motion virkede det ikke en døjt. Men at da jeg var på metformin sidst (i første omgang ordineret af gynækologen, for at holde PCO'en i skak, og fordi jeg så småt gerne ville prøve at blive gravide) havde det gjort det hele meget nemmere..
Nu har jeg så fået den igen, og der står på receptmærket at det er "mod sykkersyge" altså for at undgå at jeg får sukkersyge, og så har jeg lovet lægen at jeg vil tabe mig også... Ved ikke om du kunne bruge svaret til noget..

Ditze
Som sidenote vil jeg give Hovgaard ret, i det med bivirkningerne.. De trækker virkelig tænder ud, jeg har ikke sovet ordenligt de sidste 4 nætter efter jeg er startet på metformin igen, pga. kvalme..

szusee
Tusind tak for jeres svar!Yes Jeg giver motion og kosten en chance, men tror nok jeg senere prøver metformin hvis jeg ikke oplever forbedringer. Har indtil videre tabt 20 kg som er super dejligt. Derudover dyrker jeg motion 3-6 gange om ugen, mindst 1 time. Dog har jeg stadigvæk alle mine symptomer i samme grad, undtagen hovedpinen. Det værste er den uoverskuelige, næsten konstante træthed. Men håber det bliver bedere.. Tak for svarene Smile

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Metformin?? Er blevet gravid 4 21-10-2014 20:30
Kan det passe at Metformin øger chancen for at få drenge børn? Metformin eller anden medicin 5 21-10-2014 12:42
Svær start med Metformin... Metformin eller anden medicin 1 21-10-2014 12:38
Skal man have Metformin Metformin eller anden medicin 2 25-09-2014 20:33
PCO uden syndrom - hvorfor? PCO Brevkasse 2 11-05-2014 13:28
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1