17. Oktober 2018 00:21:39
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 26943656
6022 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
SKAL bare tabe mig!
Lisette
Suk suk suk... Var begyndt på "slankekur"/livsstilsændring (igen) for 1 md siden, da Metforminen begyndte at virke, men kunne ikke holde det. Der er kommet 15 kg ekstra på 1/2 år!! Det er helt vildt... Grunden er, at jeg for 1/2 år siden fik den vildeste sukkertrang og kunne aldrig blive mæt, men nu har Metformin taget det meste regner jeg med. Det er bare lidt svært at vide, når jeg stadig er "sukkernarkoman" (men har dog ikke så stor trang til det)... Da jeg for 3-4 år siden tabte mig første gang var det slet ikke så svært, nu er det bare blevet 10 GANGE SVÆRERE: Det gør så ONDT, at man ikke må spise sukker eller spise hele tiden.
I dag startede jeg nemlig en "GI-kur", og har allerede abstinenser. Første gang jeg tabte mig, da pco'en næsten ikke var mærkbar kunne jeg sagtens holde det, nu er det som om, pco'en er stærkere end min ellers ret stærke viljestyrke... MEN nu skal det altså være!! Jeg har nemlig også lidt problemer med knæene og det bliver kun værre med den ekstra vægt. Jeg vejer nu 66,5 kg, fordelt på kun 159 cm, og jeg vil gerne tabe 12,5 kg, så jeg kommer ned på ca. 54 kg. Det kommer nok til at tage 1/2 år, men hellere det, end at man falder i igen.
Til nogle af jer, der måske har prøvet det samme: hvilke "abstinenser" fik i, da i lugede alt sukkeret ud af kosten?
Mvh Lisette Pfft
Store muskelsmerter siden maj 05, men først efter 3 år blev pco opdaget. Kan ikke tåle Metformin og skal tabe mig ca. 20 kg.

Hanne
Hej Lisette

Min erfaring er, at efter en uge eller to, aftager sukkertrangen rigtig meget. Der er selvfølgelig fysiske abstinenser i kroppen, når man er vant til at få store mængder sukker og anden hurtig kulhydrat. Men jeg tror altså det er lidt som at holde op med at ryge (uden at have prøvetWink) - det siges at efter nogle få dage, er de fysiske abstinenser væk, og der er "kun" de psykiske tilbage.
Jeg synes i hvert fald især trangen kan komme, når jeg er i en situation, hvor jeg plejer at spise slik, når jeg ser det, eller hvis jeg keder mig lidt.... Altså på tidspunkter, hvor jeg bliver mindet om,hvor lækkert lidt lige kunne være med en ordentlig skål sukker snask..
Uh det er bare så svært...

Hvis det virkelig skal lykkes for mig, at komme over, så skal jeg simpelthen kontrolleres - altså have nogen til at veje mig, som jeg ikke vil tabe ansigt over for. Og så tænker jeg, ud fra GI tabellen, hvad jeg synes der er lækkert - og anretter det lækkert i stedet (og prøver at bilde mig selv ind, at det jo er mindst lige så godt)...

Men abrikoser dybbet i mørk chokolade, stykker af mørk chokolade, nødder, mandler, bær, bær/frugt smoothie, avokadodip til grønsagtstænger osv osv... Synes faktisk der er mange ting, der er lækre nok.

Håber rigtig meget for dig, du finder viljestyrken... Prøv virkelig at sætte ALT ind for at komme over de første par uger (som jeg godt ved, kan føles som en evighed), så er der måske også sket lidt på vægten, som kan motivere og give en god selvtilfredshedsfølelse.
Tænk på, hvor lidt to uger (eller ½ år, som du regner med at skulle bruge på at tabe dig) er ud af hele resten af dit liv, og hvor meget extra livskvalitet det kan give dig..Smile

Go for it Thumbsup

Knus HanneHug

Lisette
Tusind tak for størtte og gode råd! Meget motiverende! Grin
Ved du, om man godt kan spise lidt sukkerfrit slik og tyggegummi?
Mvh Lisette Wink
Store muskelsmerter siden maj 05, men først efter 3 år blev pco opdaget. Kan ikke tåle Metformin og skal tabe mig ca. 20 kg.

Mus
hej lisette...
Kender alt for godt det med sukkeret... puha det er noget værre noget.
For lidt mindre end 2 år siden begyndte jeg at arb i en helsekost, hvilket jo har gjort at jeg ved en masse om alt det med mad og sundhed. En rigtig god ting er at få de gode olier, feks oil of life, udos choice eller fiske olier med omega 6 i og ekstra tilskud af chrom, for det stabilicerer dit blodsukker til langt op af dagen. Jeg spiste også meget slik før i tiden, men i dag spiser jeg stort set ingen slik... kun lidt chokolade når jeg har mens...he he.og så er det bare at passe på med det skjulte sukker...som jo findes i så mange ting...det tager lang tid at blive helt sukkerfri, men det er også det værd i den sidste ende... held og lykke med det hele, mange hilsner Angela

Lisette
Gode råd, tak skal du have! Jeg har bl.a. gået hos en biopat og er interesseret i helsekost og det "alternative" og tager selv hørfrøolie hver morgen... Wink

Hanne
Hej igen Lizette.

Nu skriver du, at du er glad for det alternative og helsekost... Så jeg ved ikke lige hvordan du har det med ting der er alt for syntetiskeSmile Og alt det der mad, er der jo også lidt "religion" over alt efter hvilken "guru" man holder sig til.
MEN, hvis man ikke har så meget imod at tingene ikke er helt naturlige, så må du spise slik o.lign. der er kunstig sødet, men dog ikke alt sødemiddel er godt. Det der slutter på "itol" (f.eks. sorbitol, xylitol osv) er lavet af naturlig sukker og påvirker derfor blodsukkeret stort set lige så meget som rigtig sukker. Derfor skal det være den helt syntetiske af slagsen... Men pas på med at spise for meget af det - det kan give helt ekstrem mavepine.
Der er sikkert andre, der vil mene noget andet mht sødemidler (jeg er personligt egentlig heller ikke den store tilhænger af det..), alt efter hvad de har lært. Men jeg har mine retningslinjer fra Bjarne Stigsby - og passer dem så selv til efter det lidt mere naturlige.

Knus Hanne

Lisette
Jeg kan godt lide økologiske ting mm, men er ikke helt fanatisk og spiser tyggegummi og af og til cola med aspartam... Wink Ved heller ikke helt, hvor meget det påvirker blodsukkeret...

Hanne
Jeg har hørt fra andre, at man skal være lidt forsigtig med koffein i forhold til blodsukkeret. Så andre light sodavand, er måske bedre alternativer end lige cola.
Tyggegummi er jo ofte sødet med "itol" sødemidlerne..

hyc
Du skal passe uendelig meget på Birkesød, da det er raffineret sukker præcis som det stødte melis, og har samme indvirkning som hvidt sukker. Birkesød er både et E-nummer og xylitol, så undgå det helst helt. KISS kosten anbefaler SØD eller hermesetas - men igen, det er så kunstigt.
Desuden skal du passe på med, at spise dadler og vandmelon, da de har et meget højt GI

Lisette
Tusind tak, jeg bruger selv stevia, som ikke skulle have NOGEN som helst indvirkning på blodsukkeret! Problemet er, at det er ulovligt i Danmark for mennesker, men ikke i nogen andre lande, så det bliver solgt som værende til dyr...
Redigeret af Lisette d. 26-07-2008 16:52

hult
Nu håber jeg ikke jeg spørger dumt - men hvad bruger I diverse sødemidler til?

Jeg bruger kun sødemiddel hvis jeg en sjælden gang bager en kage (bruger atwel) eller også en sjælden gang laver marmelade (bruger flydende SØD.)

Ind imellem spiser jeg lidt sukkerfrit slik, vingummier helst....... uhm..... mon vi har nogle ude i skabet Pfft
I hope you never fear those mountains in the distance
Never settle for the path of least resistance
Living might mean taking chances - But they're worth taking
And when you get the choice to sit it out or dance
I hope you dance

www.hultshome.dk

http://www.hultshome.dk
Lisette
Jeg bruger nu ikke så tit sødemiddel, næsten kun til smoothies, når bærrene er for sure Smile

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Hvad skal man spise? Normalvægtig med PCO 5 12-01-2015 22:11
Skal man have Metformin Metformin eller anden medicin 2 25-09-2014 20:33
"Vis bare arme" PCO Brevkasse 2 07-05-2014 22:36
Proteinpulver: hvad skal man vælge? Kost og motion 1 05-03-2014 12:39
Skal det virkelig være dyrt at have PCO ? Opskrifter 3 06-02-2014 21:17
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?